گام هایی تا آشپزخانه ای زیبا


گام هایی تا آشپزخانه ای زیبا

آشپزخانه قلب خانه است، این جمله نشانگر آن است که یکی از مهم ترین قسمت های خانه محسوب میشود و باید توجه زیادی به دکوراسیون و چیدمان آن داشت تا فضایی زیبا و کاربردی به وجود آید. در اینجا به بیان ۱۸ نکته مهم می پردازیم که شما را برای رسیدن به چنین آشپزخانه ای کمک می کند.

۱ – عناصر اضافی و غیر ضروری را از فضای آشپزخانه حذف کنید، زیرا در آشپزخانه به اندازه کافی وسایل ضروری و مهم وجود دارد که دیگر جایی برای وسایل غیر ضروری نباشد. وسایل ضروری و لازم را نیز درست نزدیک منطقه ای قرار دهید که مورد استفاده قرار می گیرند.

۲ – مسیر عبور و مرور در آشپزخانه باید به اندازه کافی پهنا داشته باشد. گذرگاه های موجود در آشپزخانه باید به طور کلی حداقل ۹۰ سانتیمتر عرض داشته باشند و این عرض در منطقه پخت و پز باید حداقل به حدود یک متر و نیم برسد تا کار در آشپزخانه راحت انجام شود.

۳ – آشپزخانه را به دو قسمت عمومی برای استفاده و رفت و آمد تمام اعضای خانواده و قسمتی کاربردی که تنها برای پخت و پز استفاده می شود تقسیم کنید و اجاق گاز را در قسمت دوم و یخچال را به عنوان مهم ترین وسیله در قسمت اول قرار دهید.

۴ – هنگام طراحی و تعیین جای کابینت ها، نصب کابینت را در قسمت های کنج و گوشه آشپزخانه فراموش کنید. زیرا بر خلاف تصور شما، نه تنها هیچ کمکی به افزایش گنجایش فضاهای ذخیره سازی در آشپزخانه نمی کند، بلکه ممکن است هنگام باز شدن کابینت های کنار هم به طور همزمان دچار مشکل شوید.

۵ – برای قرار گیری مایکروفر در دکوراسیون آشپزخانه ارتفاعی مناسب در نظر بگیرید، اگر در خانه کودکی وجود ندارد،‌ ارتفاع ۹۰ سانتی متر از سطح زمین برای قرارگیری مایکروفر کافی است اما اگر فرزند کوچکی دارید، برای ایمنی بیشتر جای قرار گیری مایکروفر را در ارتفاع بالاتری تعبیه کنید.

۶ – برای انجام کارهای روزمره در آشپزخانه از جمله تهیه غذا و سرو آن و … سطوحی به اندازه و وسعتی کافی در نظر بگیرید.

۷ – زمانی که نحوه قرارگیری کابینت ها و کانتر را در آشپزخانه تعیین می کنید، در نظر داشته باشید که در طرفین اجاق گاز، سینک ظرفشوئی و یخچال باید حدود ۶۰ سانتی متر از اجاق گاز فاصله داشته باشد.

۸ – برای کانترهای آشپزخانه خود، از دو سطح ارتفاع مختلف استفاده کنید، یک ارتفاع مناسب با قد شما و ارتفاع دیگر مناسب با قد فرزندتان که دوست دارد در تهیه غذا به شما کمک کند.

۹ – در صورت امکان از وسایل ضروری و پر استفاده به صورت دوتایی استفاده کنید. برای مثال با وجود یک یخچال بزرگ و اصلی از یک یخچال کوچک نیز در قسمت زیر مایکروفر بهر مند شوید.

۱۰ – بر دیوار طرفین اجاق گاز، تعدادی طبقه نصب کنید تا بتوانید قوطی های ادویه را روی آن به ترتیب و در دسترس بچینید؛ هم چنین برای آویختن دستمال های دم دستی تعدادی حلقه آویز به شکل s را نیز بر دیوار نصب کنید.

۱۱ – هنگام خرید چاقو برای آشپزخانه خود تیز باشید! چاقو از جمله مهمترین و پرکاربردترین ابزارها در آشپزخانه است، پس باید مرغوبترین و تیزترین نوع آن را برای کار در آشپزخانه بخرید و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

۱۲ – زباله های به وجود آمده در آشپزخانه را به تفکیک در کیسه زباله های مجزا قرار دهید و حداقل به زباله خشک و تر تقسیم کنید تا بازیافت آن ها ساده باشد.

۱۳ – به فکر کودکان نیز باشید، کودکان دوست دارند غذا و تنقلاتی را بخورند که خودشان می توانند به ظرف آنها دسترسی داشته باشند.

۱۴ – هنگام سیم کشی برق در دکوراسیون آشپزخانه به تعداد کافی پریز برق در قسمت های مختلف دیوار آشپزخانه نصب کنید تا زمان استفاده از وسایل برقی با مشکل نبود پریز مواجه نشوید.

۱۵ – انتخاب هوشمندانه متریال ها در دکوراسیون و کاربرد اصولی از آنها می تواند به میزان زیادی در نظافت آشپزخانه به شما کمک کند و آن را برای شما آسان سازد. برای مثال استفاده از سطوح مات می تواند به میزان کمتری لکه و اثر انگشت را نسبت به سطوح براق نشان دهد پس، از ابتدای دکوراسیون آینده نگرانه تصمیم بگیرید.

۱۶ – از کسل شدن جلوه کابینت ها پیشگیری کنید، برای این کار می توانید برای تعدادی از کابینت ها از درهای شیشه ای مات استفاده کنید یا مابین برخی از آنها طبقاتی هم جنس با کابینت قرار دهید تا جلوه یکدست و خسته کننده ای برای کابینت ها به وجود نیاید.

۱۷ – در آشپزخانه های کوچک از رنگ های روشن و ملایم استفاده کنید تا فضا باز و وسیع به نظر برسد. اگر برای انتخاب رنگ کابینت ها نگران هستید، بهترین راه حل استفاده از رنگ های خنثی و ملایم است.

۱۸ – تعیین و ایجاد یک نقطه کانونی در دکوراسیون آشپزخانه را نیز فراموش نکنید، این نقطه کانونی می تواند به وسیله یک هود شکیل و زیبا با سینک و شیر آب با شکوه یا کنتری با الگویی خاص و چشم نواز به وجود آید.

منبع : mamisite.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.