«گاندو»؛ از پخش غیرمنتظره تا توقف یکباره

ساخت فصل جدید «گاندو» در سکوت خبری، تصمیم دقیقه نودی برای پخش آن در مناسبت نوروز و توقف یکباره پخش، در کنار انتقادها و پاسخ هایی که از همان قسمتهای نخست شکل گرفت، باعث شد که سری دوم این سریال همانند فصل اول آن، با حاشیه های جدی و فراتر از مرزهای یک سریال معمول تلویزیونی همراه باشد.

به گزارش ممتازنیوز، معمولا در ایام نوروز سریال‌هایی در ژانر کمدی مناسب ترین گزینه برای پخش تشخیص داده می‌شوند و اگرچه گاه ملودرام های عاشقانه و اجتماعی هم در کنداکتور نوروزی قرار گرفته اند اما انتخاب سریال امنیتی جاسوسی می تواند اتفاقی کم نظیر برای تلویزیون تلقی شود.

امسال هم با توجه به انتظارهای معمول و همچنین شرایطی که شیوع کرونا برای خانواده ها رقم زده بود، گمان بر این بود که روند پخش سریال های کمدی در نوروز به شکلی مضاعف ادامه پیدا کند و بر همین روال، شبکه سه سیما نیز در کنداکتور نوروزی خود سریالی طنز به نام «بوتیمار» را گنجانده بود؛ اما به ناگاه چند روز مانده به آغاز تعطیلات، «بوتیمار» جای خود را به «گاندو ۲» داد تا تغییر ناگهانی کنداکتور نوروزی سیما از همان ابتدای اعلام رسمی پخش سری دوم «گاندو»، به عنوان پرسشی جدی مطرح شود و در ادامه هم با حاشیه‌هایی که پیرامون این سریال شکل گرفت، این پرسش‌ نیز پررنگ‌تر از قبل در رسانه ها و از سوی مخاطبان عنوان شد.

و البته همان طور که پیش بینی می شد، پخش فصل دوم سریال «گاندو» در تعطیلات نوروزی همانند فصل اول آن با چالش ها و انتقادهایی از سوی نمایندگان دولت مواجه شد.

انتخاب نام «صابونچی» برای یکی از شخصیت های سریال و شباهت آن با اسامی واقعی دو تن از اعضای تیم مذاکره کننده از نخستین حاشیه های «گاندو ۲» بود؛ به نحوی که وقتی پخش قسمتی از این سریال با تاخیر مواجه شد، برخی آن را ممانعت از رفتن روی آنتن تلقی کردند که البته ادامه یافتن قسمت ها، این پیش فرض را موقتا کنار گذاشت.

در همان زمان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامی خود، در شرح آن نوشت: «منو بشناس که من ایرانم». که انتشار این ویدئو و این جمله، از سوی برخی رسانه ها، واکنش احتمالی به سریال «گاندو ۲» تعبیر شد.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور از دیگر شخصیت هایی بود که به پخش گاندو واکنش نشان داد و در حساب کاربری اش در توییتر نوشت: «ای کاش ضداطلاعاتی داشتیم که جرأت می‌کرد تحلیلی واقع‌بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه‌های گاندو ارائه نماید.

ای کاش آقای ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن نموده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام می کرد. نباید کوتاه بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد.»

با این همه، انتقادهای گاندو به برجام ادامه دار بود و واکنش دولتی ها هم دامنه دار.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با ارسال توئیتی نوشت؛

چگونه می توان اعتماد ملی و امید به آینده را در نسل نو تقویت کرد وقتی که رسانه ملی چنین تصویری از اداره کنندگان کشور ارائه می دهد؟ در رسیدن به مقاصد کوتاه، به اهداف بلند آسیب نرسانیم.

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد هم در واکنشی به «گاندو ۲»، توییت کرد:

«کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است:

مسوولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند!

آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!»

و البته این انتقادها چندان هم بی پاسخ نماند.

تهیه کننده «گاندو» در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد نوشت:

«آقای وزیر محترم فرهنگ!

خجالت‌آور است جنابعالی که سالانه مجوز صدها فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی و کتاب سیاه و تلخ و مخرب نسبت به خانواده و امنیت روانی جامعه را صادر می‌کنید چطور یک سریال که در آن حس اقتدار ملی و امید مردم را تقویت می‌کند و خط نفوذ انگلیس را به تصویر می‌کشد را تاب نمی‌آورید پناه میبرم به خدا از بستن دهان منتقدان…»

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با هشتگ «گاندو» در پاسخ به انتقادها توییت کرد: «متخصص فیلم و سینما نیستم، اما وقتی فریادهای توأم با تمسخر و توهین مقامات دولتی درباره دو فصل یک سریال تلویزیونی را می‌بینم، حس می‌کنم عصبانیت‌شان ناشی از ضعف سریال نیست؛ بلکه نگران ساخت فصل سوم‌اند در زمانی که ایشان قدرت فشار برای سانسور ندارند.»

فصل سومی که موضوع آن به کنایه از سوی علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازندگان پیشنهاد شده بود. جنتی در حساب توییتری خود نوشت: «‌پیشنهاد میکنم صدا و سیما، گاندو ۳ را به افشای شیوه های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته ای نطنز را منفجر کردند، هزاران سند بکلی سری را سرقت کردند و در روز روشن شهید محسن فخری زاده را به شهادت رساندند و کمترین ردپایی از خود بجای نگذاشتند.»

حاشیه های پیرامون «گاندو ۲» تا همین اواخر پخش هم ادامه داشت و حتی برخی رسانه ها ادعای کاهش بودجه صداوسیما به دلیل پخش این سریال را مطرح کردند.

متقابلا انتقادها به پخش هم از سوی دولتی ها ادامه دار بود؛ به نحوی که سخنگوی دولت در بخشی از صحبت های دو روز گذشته اش تاکید کرده بود، آنچه از صداوسیما پخش می شود باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره های شاخص نظام باشد. اگر سریالی از تلویزیون پخش می‌شود، همه جانبه نگری و لحاظ کردن همه روایت‌ها در آن حداقل شرط انصاف است.

با این همه سرانجام «گاندو» همان طور که به یک باره روی آنتن آمد، یک باره هم به پایان موقت رسید تا برخی پایان این سریال در قسمت سیزدهم را به فشارها به صداوسیما نسبت دهند. هرچند حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور با رد این ادعا، در توییتر خود نوشت: «صریح باشید و بازی نکنید بگویید چه کسی از کجا و چه زمانی درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صدا و سیما فشار آورده است؟ آیا صداوسیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته است؟»

البته این اظهارات همچنین از سوی مجتبی امینی، تهیه کننده سریال تلویحا تایید شده بود؛ چراکه امینی پس از پایان «گاندو ۲»، بر تولید و پخش ادامه قسمتها تاکید کرده و گفته بود: ما برای رسیدن به پخش نوروز به خاطر درخواست‌های زیاد مردم و پاسخ دادن به نیاز مخاطب در شرایط سخت کرونایی و با تلاش یک گروه دویست نفری سعی کردیم سریال را برای پخش در نوروز آماده کنیم که پخش در قسمت سیزدهم سریال موقتاً به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که ادامه سریال «گاندو»، بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای روی آنتن برود.

ضمن اینکه کوروش کمره‌ای، مشاور مدیر شبکه سه سیما طی توئیتی اعلام کرد که «ادامه گاندو بعد از انتخابات» خواهد بود و در حقیقت با این جمله که «سخن بسیار است»، به حاشیه های «گاندو» به طور موقت پایان داد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.