گرافیک رسانه‌ای این روزها نازل شده است

حسین نوروزی؛ گرافست نام آشنای حوزه مطبوعات از اوضاع نا به سامان گرافیک مطبوعاتی در نشریات کشور گلایه کرد و گفت: در حال حاضر گرافیک رسانه‌ای در ممتازل‌ترین سیر خود را سپری می‌کند و جزو بخش‌هایی از گرافیک است که به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

 حسین نوروزی در گفت و گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین با اشاره به انتخاب گرافیک برتر مطبوعات در جشنواره مطبوعات گفت: به نظرم باید قبل از اینکه در جشنواره مطبوعات به گرافیک مطبوعاتی بپردازند در فضاهای جدی‌تری مثل دوسالانه ها و جشنواره فجر جایی برایش باز کنند. این درحالی است که در جشنواره فجر و دوسالانه‌های گرافیک مشخصا طراحی پوستر مورد توجه قرار می‌گیرد و در زمینه طرح روی جلد و صفحه‌ آرایی مطبوعات هیچ فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

نوروزی ادامه داد: نمی‌دانم علت این اتفاق چیست که این شاخه از گرافیک مورد توجه قرار نگرفته. اما این را هم به یاد دارم که در سال‌های قبل به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گرفت.

این هنرمند با اشاره به اینکه یک نشریه مصداق عینی یک خانواده است گفت: یک نشریه هیئت تحریریه دارد. دبیر، عکاس، حروف‌چین و… که همه در کنار هم فعال هستند و یک مجموعه را تشکیل می‌دهند. اگر کوچک‌ترین خللی به یکی از بخش‌ها وارد شود سایر بخش‌ها را هم دچار سردر گمی و مشکل می‌کند. گرافیک مطبوعاتی هم از این قائده مستثنی نیست. وقتی سطح کار بسیار پایین‌تر از فضای آرمانی است پایین آمدن سطح گرافیک مطبوعات چیز دور از ذهنی نیست.

وی در پایان از پایین بودن دستمزد‌ها در این رشته هم گلایه کرد و افزود: پایین ترین دستمزد در نظر گرفته شده در یک مجموعه به گرافیست‌ها اختصاص دارد و همین باعث می‌شود سطح کار پایین بیاید. گاهی هم برای پایین‌تر آوردن هزینه‌ها از یک حروف‌چین که به چند برنامه گرافیکی مسلط است استفاده می‌شود و این یعنی نازل‌ترین تعریف برای گرافیک مطبوعات. روی هم رفته در کشور ما و درخانواده مطبوعات به شدت به این شاخه از هنر بی توجهی شده است.

انتهای پیام/۳۱/۳۲


آخرین اخبار
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.