گرام ماسالا، ادویه ای خوش عطر

۴ م دیماه ،

اساس آشپزی ما را ادویه ها تشکیل میدهند.ادویه ها طعم دهنده های بسیار خوبی برای غذا ها می باشند که در بعضی مواقع تاثیرات درمانی نیز دارند.

خانم های خانه به خوبی میدانند که هرچه ادویه تازه تر باشد عطر و بوی آن نیز بیشتر و بهتر است و معمولا بهترین نوع آشپزی و استفاده از ادویه زمانی است که قبل از استفاده آنها را آسیاب و یا خرد کنید.
ادویه های مختلف ترکیبات مختلفی دارند. که همه ی آنها ماسالا نامیده میشود. به طور مثال در کشور هند هر غذایی یک ماسالای مخصوص به خود را دارد. مثل ما ایرانی ها که به طور مثال برای خورشت قیمه حتما زعفران را به خورشت اضافه میکنیم و یا حتی در لوبیا پلو نیز اساس این غذا زعفران است. یک ادویه ی مخصوص که در فروشگاه ها به راحتی پیدا نمیشود  گرام ماسالا است. روش تهیه ماسالا در زیر می آید.

مواد لازم برای تهیه گرام ماسالا:

۱- میخک ۱۰ گرم

۲- پودر زنجفیل ۱۰ گرم

۳- زیره سبز ۴۵ گرم

۴- جوزهندی ۲ عدد

۵- دانه فلفل سیاه ۲۰ گرم

۶- برگ بو ۸ گرم

۷- هل سیاه ۳۵ گرم

۸-  گل سرخ ۱۰ گرم

۹- زیره سیاه ۲۰ گرم

۱۰-  رازیانه ۱۵ گرم

۱۱-  دارچین ۲۵ گرم

۱۲-  تخم گشنیز ۳۰ گرم

۱۳-  هل سبز ۲۰ گرم

همه ی ادویه های ذکر شده را پودر کرده ، با هم مخلوط می کنید. این ادویه بسیار معطر است و برای طبخ گوشت  و پیاز داغ ،  تمامی پلو های مخلوط و یا خوراک زبان می توانید از این ترکیب استفاده کنید.فقط دقت داشته باشید که این ترکیبات بسیار گرم می باشند.اگر دوست دارید می توانید به طور دلخواه مرزه ی خشک،   ترخون ،  گشنیز ،  جعفری و یا آویشن به این ترکیبات اضافه کنید.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.