گرانی بلیط هواپیما چقدر منطقی است ؟

۲۳ آبان ،

چند روز پس از افزایش ناگهانی قیمت بلیط پروازهای داخلی ملاحظه می شود که بسیاری از هواپیما سواران و مشتریان دائمی این وسیله حمل و نقل دیگر میلی به پرواز ندارند و ترجیح می دهند به نوعی دیگر مسافرت خود را سپری کنند.


مهمترین دلایل این افزاش قیمت نوسان نرخ ارز ، عدم توانایی شرکت های هواپیمایی در خدمت رسانی به مسافران با قیمت های پیش از افزایش و همچنین عدم تخصیص ارز مرجع به شرکت های هوایی ذکر شده است.


افزایش قیمت بلیط هواپیما امروز وارد فاز تازه ای شده است ، نبود مشتری از یک سو و به تبع آن پرواز بویینگ ها و فوکر ها با صندلی های خالی موضوعی است که دردی از شرکت های هواپیمایی و همچنین سازمان هواپیمایی دوا نکرده است.


کاهش شدید مسافران هوایی که به نوعی پروازهای داخلی را زمین گیر کرده است ، از بی برنامگی مسئولان برای تصمیم گیری در خصوص این افزایش قیمت حاصل شده است ؛ زیرا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این روند صعودی قیمت ها باید با یک شیب منطقی و ابتدا با عدد ۳۰ درصدی افزایش یابد و سپس با رسیدن به مقطع ثبات نرخ ارز به پله های بالاتر گذار می کرد.


اما چنانچه ملاحظه شد این افزایش قیمت به صورت غافلگیر کننده و ناگهانی تا ۷۰ درصد در مسیر های داخلی اعمال شد که این امر خود سبب کاهش شدید مسافرت هوایی و همچنین شلوغی جاده ها و بازگشت علایق به مسافرتهای زمینی است .


افزایش قیمت بلیط پروازهای داخلی در حالی رخداده است که برای مثال پرواز تهران – بندر عباس از رقم ۱۰۸ هزار و ۶۰۰ تومان به رقم ۱۷۹ هزار و ۱۹۰ تومان افزایش یافته که این رقم برای پرواز رفت و برگشت به قیمت ۳۵۸ هزار و ۳۸۰ تومان می رسد ، که این رقم برای افرادی که به وفور با هواپیما مسافرت می کنند به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.


اما گذشته از این موضوعات اهمیت ارتقاء کیفیت پروازها دیگر مسئله ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت ، زیرا پروازهای نا ایمن داخلی با خدمات رسانی نامرغوب وقتی که با افزایش قیمت ۷۰ درصدی بلیط ها همراه شود ، همان محدود مشتریان خود را هم از دست می دهد .


حال باید دید شرکت های هواپیمایی چگونه می توانند هزینه های خود را با کاهش شدید مسافران هوایی پوشش دهند ، امری که جدا از کاهش شدید پروازهای داخلی اثرات منفی بسیاری را بر حمل و نقل زمینی و افزایش مصرف سوخت و مخاطرات آن به هماره دارد.


این افزایش قیمت ها در حالی رخداده است که قیمت پروازهای خارجی تاکنون شامل افزایش قیمت نشده اند و پروزاهای داخلی به صورت ناگهانی ، ۷۰ درصد گران تر از پیش اعمال می شوند. 


sadkhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.