گرانی کاغذ ناشران را به عرضه کارهای جدید بی رغبت ساخته است

‘محمد بابایی ‘ شب گذشته – یکشنبه – در غرفه این مرکز در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مورد گرانی کاغذ و روند صعودی آن در ماههای اخیر به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در حال حاضر کتبی که ناشران عرضه می کنند از قبل چاپ شده است اما برای چاپ آثار جدیدتر مجبور به خرید کاغذ با قیمت روز و بالاتر هستند .

وی چشم انداز صنعت نشر را نگران کننده توصیف کرد و ادامه داد : این افزایش قیمت قدرت خرید مردم را کاهش و نشر الکترونیک را جایگرین نشر مکتوب خواهد کرد.

به گفته بابایی ، در نشر الکترونیک می توان برخی کتب مورد نیاز را با قیمت ارزانتری تهیه کرد اما این ارزانی صنعت نشر مکتوب را با مشکل مواجه می سازد.

وی توضیح داد : اگر چه از رونق نشر الکترونیک خوشحالیم اما هیچ چیز جای نشر مکتوب و لذت خواندن کتاب را نمی گیرد.

این مسوول فرهنگی با یاد آوری بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید برکتاب و کتابخوانی گفت : صنعت نشر کشور در حال گذراندن دوره حساس و سختی برای تغییر در زیر ساختها است که این حرکت نیازمند همکاری مجموعه های مرتبط است. ارتقا کتابخوانی و جهت دادن مردم به سمت مطالعه به عزم ملی محتاج است.

وی افزود : چاپخانه داران و ناشران برای تولید آثار هزینه های زیادی را با توجه به افزایش قیمت کاغذ متحمل می شوند اما با تغییر زیر ساخت ها می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

* قیمت پشت جلد کتاب ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است

وی در مورد استقبال بازدید کنندگان و قیمت آثار عرضه شده در این غرفه گفت : این مرکز قرآنهای تولید شده خود را با همان قیمت قبلی عرضه می کند و نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش فروش داشته است ، اما متاسفانه ناشرانی که مجبور به عرضه آثار با قیمت روز با توجه به گران شدن کاغذ هستند با کاهش فروش مواجه شده اند.

* برای خرید کاغذ با نرخ ارز مرجع به نتیجه نرسیدیم

مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن در مورد خرید کاغذ با نرخ ارز مرجع گفت : این مرکز تلاش خود را برای خرید انجام داده اما به نتیجه نرسیده است.

* دستگاهای چاپ جدید نیاز صنعت نشر امروز

وی مهمترین خواسته خود از مسوولان فرهنگی را حمایت از صاحبان نشر عنوان کرد و افزود : تغییر زیر ساختهای این صنعت ، خرید دستگاههای چاپ ، آموزش نیروهای انسانی و بکارگیری متخصصان و ورود بخش خصوصی به این حوزه از جمله خواسته های صاحبان نشر است.

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۳۵۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.