گرانی گوشت، مردم را شکارچی کرده است!

روزنامه همشهری: عیسی کلانتری رییس سازمان محیط‌زیست با اشاره به وضعیت شکار حیوانات در ایران گفت: در شرایط اقتصادی کنونی به‌خصوص در مناطق دورافتاده روستایی، افراد برای تامین گوشت به‌سوی حیوانات بی‌زبان هجوم می‌آورند!

کلانتری: به خاطر گرانی گوشت، شکار زیاد شده!

بخشی از گفگتو با کلانتری: 

قرار بود در مورد توقف تولید سلاح شکاری با وزارت دفاع مذاکره کنید. به کجا رسید؟

والله زورمان نمی‌رسد. در شرایط اقتصادی کنونی به‌خصوص در مناطق دورافتاده روستایی، افراد برای تامین گوشت به‌سوی حیوانات بی‌زبان هجوم می‌آورند. اما شرایط رو به بهبود است. فرهنگ مردم نسبت به محیط‌زیست بهبود یافته است. ولی وقتی با پدیده «۳میلیون اسلحه در دست مردم» مواجه باشید کار سخت‌تر می‌شود. اگر ۳هزار نفر از این افراد، متخلف باشند و در سال ۱۰یا ۱۵بار به شکار بروند، حدود ۴۰هزار راس از حیات‌وحش شکار می‌شود.

سازمان حفاظت محیط‌زیست دست پایین را در اجرای طرح‌های توسعه‌ای دارد.اخیرا اعلام شد ۵۴طرح عمرانی ملی بدون پیوست یا مجوز زیست‌محیطی در حال اجراست. چرا باید این اتفاق بیفتد؟

شروع بسیاری از طرح‌ها مربوط به سال‌های قبل است و هزاران میلیارد تومان هم برای هریک از آنها هزینه شده است که اساسا توقف این طرح‌ها صرفه اقتصادی ندارد. از ۳ سال پیش تاکنون نیز هیچ طرح جدیدی بدون پیوست زیست‌محیطی اجرا نشده است. شخص رئیس‌جمهور هم دستور داده که حتی سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای برای طرح‌های بدون پیوست زیست‌محیطی درنظر نگیرد. در واقع راه اجرای طرح‌های عمرانی بدون مجوز محیط‌زیستی بسته شده است. اما خب طرح‌هایی داریم که اجرای آنها از ۲۵سال پیش شروع شده و پیوست زیست‌محیطی هم ندارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.