گرانی ۳۳ درصدی خوراک و پوشاک طی سال ۹۰ / دخانیات رکورددار گرانی

علی پاکزاد: وقتی مردم با تورم ۲۱٫۸ درصدی مشکل پیدا می کنند، دلیل اش را باید اینجا جستجو کنیم، در متن گزارش شاخص بهای کالاهای مصرفی که از دل آن نرخ تورم استخراج می شود.
بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی نرخ تورم در اردیبهشت ماه امسال معادل ۲۲٫۲ درصد بوده است این رقم در مقایسه با ۲۱٫۸ درصد تورم اعلامی برای فروردین ماه نشان از رشدی حدود ۰٫۴ درصد دارد.
اما مردم سخن از تورم بالاتر و رشد ها و گرانی بیشتر می کنند، آیا بانک مرکزی نرخ را پایین جلوه می دهد؟، چنین چیزی حداقل به گفته مدیران ارشد بانک مرکزی ممکن نیست، اما اگر به ترکیب شاخص تورم که متشکل از ۱۲ گروه کالایی است، نگاهی داشته باشیم متوجه دلیل این شبهه خواهیم شد.
بر اساس تازه ترین گزارش شاخص بهای کالاهای مصرفی مربوط به فروردین ماه امسال کالاهای پر مصرفی که هر روز توسط خانوارها خریداری می شوند، طی فرودین امسال در مقایسه با فروردین سال ۹۰ بین ۲۷ تا ۴۰ درصد گران شده اند.

رشد شاخص بهای گروههای مختلف کالایی در فروردین ۹۱
ردیف گروه های کالایی سهم در سبد هزینه های خانوار (سال۱۳۸۹) رشد شاخص بها در فروردین۹۱ نسبت به ۹۰
۱  مسکن آب،برق و سایر سوخت ها ۳۰٫۱ ۱۳٫۸
۲  خوراکی و آشامیددنی ۲۴٫۹ ۳۳
۳  حمل و نقل ۱۱٫۳ ۱۵٫۱
۴  کالاهای متفرقه ۸ ۳۸٫۵
۵  بهداشت و درمان ۵٫۶ ۱۹٫۶
۶  لوازم،اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه ۵٫۳ ۲۷
۷  پوشاک ۴٫۹ ۳۳٫۵
۸  تفریح و امور فرهنگی ۲٫۸ ۲۸٫۴
۹  تحصیل ۲٫۴ ۱۵٫۲
۱۰  ارتباطات ۲٫۳ ۴٫۱
۱۱  رستوران و هتل ۲٫۲ ۲۶٫۴
۱۲  دخانیات ۰٫۴ ۳۹٫۹
منبع: بانک مرکزی    واحد: درصد     

این گرانی در مورد شامل خوراکی ها و آشامیدنی ها، پوشاک و دخانیات هستند که سر جمع ۳۰ درصد از هزینه خانوار را به خود اختصاص می دهند. در کنار این ارقام می بینیم هزینه های تفریحی ، لوازم خانه و کالاهای متفرقه با سهمی معادل ۱۶ درصدی در سبد هزینه های خانوار که بازهم در دوره های زمانی کوتاه مدت مورد استفاده و مراجعه هستند بالای ۲۷ درصد گرانی را تجربه کرده اند.
در این وضعیت با یک حساب سر انگشتی می توان گفت هفت گروه کالایی که ۴۶ درصد از کل هزینه سالانه خانوارها را به خود اختصاص می دهد در فروردین امسال در مقایسه با فروردین سال ۹۰ به طور متوسط ۳۲٫۴ درصد گران شده است، پس حس مردم به گرانی کالا غلط نیست، حتی اگر بر اساس ارقام و فرمول های استانداردعلمی مطمئن باشیم نرخ تورم در حد ۲۱٫۸ درصد بوده است.
مردم در اثر اجرای برنامه های اقتصادی اجرا شده توسط دولت که به عنوان هدفمندی یارانه در سال گذشته حدود ۳۲ درصد گرانی را لمس کرده اند، حال آیا دولت می تواند مدعی باشد که جلوی انفجار قیمتی را گرفته است؟ راستی تعریف ما از انفجار قیمتی چیست؟
/۲۲۲۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.