گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای ایران +جدول

۰۵م اسفند ،

مرکز آمار ایران ۳۱ شهر کشور– مراکز استان‌ها- را با سه معیار قیمت زمین، قیمت مسکن و اجاره‌بها رتبه‌بندی کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، مرکز آمار ایران ۳۱ شهر کشور –مراکز استان‌ها- را با سه معیار قیمت زمین، قیمت مسکن و اجاره‌بها رتبه‌بندی کرده و با مقایسه اوضاع این سه بازار بین تهران و کل‌کشور، فاصله پایتخت با سایر شهرها را به تصویر کشیده است.
نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های مرکز آمار دربارهٔ ارزش املاک در نیمه‌اول امسال نشان می‌دهد: میانگین قیمت مسکن و اجاره‌بها در تهران ۵/۲ برابر میانگین کشوری است و در بازار زمین این فاصله به سه برابر رسیده است.

در این بررسی، تهران گران‌ترین نقطه کشور برای صاحب‌خانه شدن معرفی شده و اصفهان، البرز، قم نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. مرکز آمار همچنین بوشهر را ارزان‌ترین نقطه برای خرید مسکن معرفی کرده و و بعد از آن، کهکیلویه‌وبویراحمد و کرمان به عنوان نقاط ارزان‌تر تعیین شده‌اند. آن‌طور که دربارهٔ ارزش ملک در این نقاط اعلام شده، گران‌ترین نقطه ایران ۱۰ برابر بیشتر از ارزان‌ترین نقطه‌ قیمت دارد. میانگین قیمت واحدمسکونی در نیمه‌اول امسال در کل کشور مترمربعی ۹۸۰ هزار تومان بوده اما در شهر تهران آپارتمان‌های مسکونی با متوسط قیمت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شده‌اند. این در حالی است که در بوشهر به عنوان ارزان‌ترین نقطه کشور، طی نیمه‌اول امسال هر مترمربع واحدمسکونی با قیمت متری ۲۳۹ هزار تومان فروخته شده است. میزان نوسان قیمت مسکن و همین‌طور اجاره‌بها در کل کشور نشان می‌دهد: امسال نه تنها تهران که سایر شهرهای بزرگ، با نرخ‌های بازارمسکن درگیر بوده و در این میان، فشار اجاره‌‌بها به مراتب بیشتر از قیمت خرید بوده است. در کل کشور طی نیمه‌اول امسال اجاره‌بها ۵/۳۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده و به متری ۵ هزار تومان –اجاره‌ ماهانه- رسید. در تهران اما اجاره‌بها با ۵۴درصد افزایش به متری ۱۳ هزار تومان نزدیک شد.

از سوی دیگر قیمت مسکن در این مدت چه در تهران و چه در سایر شهرها تقریبا به یک نسبت افزایش پیدا کرد. در مراکز استان‌ها قیمت مسکن در ۶ماه اول امسال ۵/۱۹ درصد افزایش پیدا کرد طوری که در تهران نیز این نرخ رشد ۲۰ درصد گزارش شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» قیمت هر مترمربع زمین نیز در کشور طی نیمه‌اول امسال متری ۴۵۴ هزار تومان و در تهران متری یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که به ترتیب ۳۰ درصد و ۳۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

دنیای اقتصاد


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. حسن پپرو:

    به نظر من شما هنوز یه سری به کنگان بوشهر نزدیدتا ببینید گرانترین شهر ایران کجاست….

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.