گران شدن دلار چه اثری بر بورسی ها داشت؟

به گزارش خبرنگار شبکه ایران، قالیباف اصل در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ایران مبنی بر اینکه بالا رفتن نرخ دلار باعث ایجاد چشم انداز مثبت در بازار شد و شاخص بالا رفت، اما پس از آنکه دولت بازار ارز را مدیریت کند، شاخص تغییر خواهد کرد؟ اظهار کرد: بالا رفتن شاخص در ماه های پیش ناشی از عوامل بسیاری بوده است که یکی از آن ها نوسانات مثبت قیمت دلار بوده است.
وی اظهار کرد: در صورتی که این عامل هم مدیریت شود به دلیل تاثیرگذاری عامل ها و ابزارهای متنوع بورس بعید به نظر می رسد شاخص تغییری در جهت منفی را به خود ببیند.
به گفته قالیباف اصل، شاخص بورس اوراق بهادار در حال حاضر ۲۸ هزار و ۹۶۶ واحد است که نسبت به ابتدای سال ۱۲ درصد افزایش یافته است، آخرین سود شرکت‌ها نیز بر اساس پیش‌بینی‌هایی که اعلام شده ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نشان‌ دهنده ۱۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته است.
مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به پذیرش‌ شرکت‌هایی که امسال انجام شده، گفت: دو شرکت در سال جاری پذیرش شد که پالایش نفت بندر عباس به عنوان یک شرکت اصل ۴۴ و دیگری بیمه ملت بود. سیمان آبیک نیز پذیرش شده و در آینده نزدیک سهام آن در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.
به گفته وی، درباره هلدینگ خلیج فارس که ابتدای سال در جلسه هیئت پذیرش مورد بررسی قرار گرفت، مواردی مشخص و پس از انجام کلیه مراحل عرضه آن انجام می‌شود.
قالیباف در خصوص شرکت‌های منتقل شده از بورس به فرابورس هم گفت: در سال جاری ۲۰ شرکت به دلیل عدم احراز شرایط بورس به فرابورس منتقل شدند و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز از فرابورس به بورس اوراق بهادار منتقل شده و نماد آن نیز درج شده است که یکشنبه هفته آینده انتقال کامل آن انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: عرضه اوراق شهرداری شیراز و سایپا کاشان و دو میز صنعت برای سیمان و خودرو در سال جاری برگزار شد تا مشکلات این دو صنعت به حوزه‌های مربوطه منتقل شود.
وی در خصوص اهداف شرکت برای سال ۹۱ گفت: بر اساس مصوبه هیئت مدیره ۷ هدف برای سال جاری در نظر گرفته شده که ارتقاء سهم بازار سرمایه در تأمین مالی سرمایه‌های مبدل اقتصادی، بکارگیری مقررات لازم برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، گسترش بازار و دسترسی آسان، توسعه دانش مالی، رعایت اصل پاسخگویی و شفافیت در بازار، توسعه مستمر دارایی‌های فیزیکی، سرمایه انسانی و خلق ارزش برای سهامداران از جمله این اهداف است.
مدیرعامل شرکت بورس در خصوص برنامه‌های بورس اوراق بهادار در سال ۹۱ گفت: شناسایی ناشرانی که توانایی پذیرش در بورس را دارند، ورود شرکت‌ها و هلدینگ‌های مربوط به سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، توسعه بازار ابزار بدهی برای ورود اوراق مشارکت جدید با امتیاز و اختیارهای خاص از جمله برنامه‌‌هایی است که در راستای اهداف شرکت انجام خواهد شد.
قالیباف افزود: با توجه به اینکه در اردیبهشت هر سال طبقه‌بندی شرکت‌ها انجام می‌شود از این پس قرار است اگر شرکتی در هر زمان شرایط حضور در بورس را از دست داد این مسئله به هیئت پذیرش پیشنهاد شود و منتظر اردیبهشت سال آینده نمانیم.شرکت‌های خارج شده از بورس یا در فرابورس پذیرش می‌شوند و یا در صورت عدم شرایط می‌توانند در بازار پایه درج و معامله شوند.
وی در خصوص برندسازی در حوزه پذیرش برای شرکت‌های بورسی خاطر نشان کرد: سال گذشته در بسته سیاستی بانک مرکزی شرکت‌هایی که در بورس حضور داشتند برای تأمین مالی تسهیلاتی به آنها داده شد و در نظر داریم در سال جاری با مذاکره بیشتر با بانک‌ها مراحل وام‌گیری برای شرکت‌های بورسی تسریع و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود.
قالیباف بیان کرد: امکان‌سنجی و معامله سلف سهام در بورس یکی از اقداماتی است که در نظر داریم برای سال جاری انجام دهیم که پیشنهاد این مسئله در سازمان بورس تصویب و کمیته فقهی نیز موافقت اصولی خود را اعلام کرده است،اما باید دستور‌العمل آن تدوین و برای برای بررسی بیشتر به کمیته فقهی ارسال شود.
وی خاطر نشان کرد: دستورالعمل این معاملات تدوین شده و به کمیته فقهی نیز ارسال شده است و پس از دریافت نظر آنها، اقدامات لازم برای این کار انجام خواهد شد. همچنین صندوق پوشش ریسک و پیگیری برگزاری میزهای صنعت، بکارگیری نرم‌افزار مکانیزه نظارتی و برنامه‌های آموزشی سایر اقداماتی است که تا پایان سال انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بورس در خصوص ساختمان جدید شرکت گفت: بخشی از مراحل کار در خصوص زمین و گودبرداری انجام شده و در حال حاضر به دنبال پیمانکار هستیم.
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.