گربه‌‌‌های بزرگ در اپل چه می‌کنند؟

۰۱م آذر ،

فضای سایبر > روندها
اپل اولین شرکتی نیست که نام محصولات خود را متفاوت انتخاب می‌کند تا توجه عموم را به خود جلب کند، شرکت گوگل نیز با انتخاب نام انواع شیرینی‌ها برای محصولاتش قدم در این راه گذاشته است.

به گزارش هاواستافورکز،یوزپلنگ، پوما، جگوار یا پلنگ خالدار آمریکایی، پلنگ، ببر، گربه وحشی، گربه وحشی برفی و شیر اسامی است که اپل برای سیستم‌های عاملی که تا کنون عرضه کرده،‌انتخاب کرده است. چیتا یا یوزپلنگ، در سال ۲۰۰۱ ارائه شد و تازه‌ترین سیستم عامل این شرکت که  نسخه ۱۰٫۷ است شیر نام داشته و در ژانویه ۲۰۱۱ عرضه شد.

اپل و گوگل دو شرکتی می باشند که از اسامی با تصاویر محسور کننده برای جذب توجه مصرف‌کنندگان برای نامگذاری محصولاتشان استفاده می‌کنند. با اینکه به نظر نمی‌آید گوگل تا سالهای سال برای یافتن نام شیرینی و دسر با محدودیت مواجه شود، منابع نام گربه‌سانان برای اپل بسیار محدود است و این شرکت تا کنون تقریبا از نام تمامی آنها برای محصولاتش استفاده کرده است. با این همه هنوز چند نام متعلق به گربه‌سانان کوچک‌تر و متوسط‌تر مانند پلنگ راه راه آمریکایی (Ocelot) و گربه وحشی جگواروندی وجود دارند.

علاوه بر اینکه اپل میل شدیدی به حفظ مداومت نام‌گذاری محصولاتش دارد، نکته جالب توجه دیگر این است که این شرکت قصد دارد به استفاده از نام گربه‌سانان نیز برای نامگذاری محصولاتش ادامه دهد. درست مانند زمانی که استفاده از حرف کوچک i با تولید خط تازه محصولات اپل،آی‌فون، آی‌پاد، آی‌مک، آی‌لایف و آی‌پد، آغاز شد.

دلیل انتخاب نام‌های نمادینی مانند نام گربه‌سانان برای سیستم‌های عاملی که تمامی سروکار آنها با صفر و یک است، این است که به خاطر سپردن نامی مانند شیر بسیار ساده‌تر از به خاطر سپردن نامی مانند ۱۰٫۷ است. به خاطر سپردن ترکیبی از حروف و اعداد کار بسیار دشواری است،‌ برای اثبات این موضوع از فردی بخواهید به سرعت مدل چاپگر خود را برای شما بگوید!

اپل هرگز انگیزه خود را برای انتخاب این استراتژی نام‌گذاری آشکار نکرده است. اما این نکته که بعضی از این نام‌ها با نام زره‌پوش‌های آلمانی در جنگ جهانی دوم در ارتباطند از توجه طرفداران اپل پنهان نمانده است. بعضی از منتقدان نیز بر این باورند اپل این نام‌ها را با الهام از نام‌های انتخابی شرکت بریتانیایی Shaye، رقیب اپل در دهه ۱۹۹۰، انتخاب می‌کند. این شرکت نامهایی کاملا مشابه با اسامی سیستم‌های عامل اپل از قبیل جگوار و پوما را برای محصولاتش انتخاب می‌کرد.

از سویی دیگر، مایکروسافت، یکی از رقبای اصلی اپل، در نامگذاری میان اعداد و نام‌ها در نوسان است، ویندوز ۱٫۰ در سال ۱۹۸۵، ویندوز ۹۵ (نسخه ۴٫۰) در سال ۱۹۵۵،‌ویندوز ویستا (نسخه ۶٫۰) در سال ۲۰۰۶ و ویندوز هفت (نسخه ۶٫۱) در سال ۲۰۰۹ نامهای انتخابی مایکروسافت می باشند.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.