گردشگری بهترین محرک کشورهای تک محصولی است/ گردشگری، جایگزین مناسب برای نفت

جهانیان بر لزوم استفاده صحیح از پتانسیل گردشگری ایران تاکید کرد و گفت: در این صورت گردشگری می تواند حتی دو برابر درآمد نفتی کنونی، سود نصیب کشور کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور در همایش ˈتوسعه پایدار، عدم اتکا به درآمدهای نفت با اشاره به اینکه گردشگری صنعتی مستقل است که می تواند مکمل درآمد از حاصل از فروش نفت خام باشد افزود: گردشگری را پدیده ای اجتماعی و اقتصادی است که در دهه های اخیر سهم قابل توجهی در اقتصاد جهانی داشته و در بهبود تراز صادراتی کشورها و تولید ناخالص ملی موثر است.
 
جهانیان از گردشگری به عنوان صادرات پنهان یاد کرد که درآمد حاصل از این صنعت به شاخص های اقتصادی نظیر افزایش یا کاهش ارز ملی و نیز بازدید و خرید گردشگران از کشورها بستگی دارد.
 
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همچنین گفت: اتکای کشورهای نفت خیز به درآمدهای نفتی موجب می شود تا آنان در موضوعات سیاسی مجبور به مدارا شوند زیرا با کوچکترین مشکلی درآمدها بلوکه می شود و کشور مزبور مجبور می شود برای کسب درآمد از اهداف خود چشم پوشی کند.
 
جهانیان ادامه داد: تکیه هر کشور بر درآمدهای متعدد سبب می شود که کشور در هر شرایطی به حیات خود ادامه دهد.
 
وی از اقتصاد گردشگری بهترین محرک برای کشورهای تک محصولی نام برد و افزود: این کشورها به دلیل محدودیت ارزی و تک محصولی بودن، اقتصاد راکدی دارند.
 
معاون گردشگری کشور با برشمردن تاثیر متقابل گردشگری و موضوعات سیاسی اظهار داشت: ثبات سیاسی، چگونگی برخورد با گردشگران و تامین امنیت آنان نشانگر وجود آرامش در آن منطقه است و می تواند بر جذب بیشتر گردشگران موثر باشد.
 
وی با بیان اینکه گردشگری تاثیر مستقیمی بر کاهش نرخ بیکاری، رونق تولید و فروش صنایع دستی و محصولات وابسته دارد، افزود: کشورهایی که امروز جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری دارند، آنهایی هستند که دولت های آنها زیرساخت های لازم برای توسعه این صنعت را فراهم کرده و اجازه می دهد سرمایه گذاری بخش خصوصی به سرانجام برسد و سطح بهره وری سرمایه گذاران افزایش یابد.
 
جهانیان بر لزوم استفاده صحیح از پتانسیل گردشگری ایران تاکید کرد و گفت: در این صورت گردشگری می تواند حتی دو برابر درآمد نفتی کنونی، سود نصیب کشور کند.
 
وی با بیان اینکه بیشترین داشته های ایران برای جذب گردشگر به جاذبه های فرهنگی و تاریخی و طبیعی باز می گردد، افزود: برای توسعه گردشگری باید نگاه مردم و دولت به این مقوله تغییر کند و سپس برای توسعه زیرساخت ها گام برداشت.
 
معاون گردشگری کشور در ادامه کل درآمد ارزی ایران در سال ۱۳۹۰ را بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار برآورد کرد که از این رقم ۶۹ میلیارد و ۵۶۱ میلیون دلار آن به درآمد نفتی اختصاص دارد.
 
جهانیان با بیان اینکه سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی کشورهای پیشرفته بین ۱۰ تا ۱۱ درصد است، گفت: اگر ایران بتواند به رتبه دهم جهانی در صنعت گردشگری برسد (جایگاهی که اکنون در اختیار مکزیک است) می بایست سالانه ۴/۲۳ میلیون گردشگر وارد کند و در این صورت برای ۴ میلیون ۸۷۵ هزار نفر شغل ایجاد می شود و درآمد حاصل از آن بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار می شود.
 
وی افزود: این رقم برابر دو سوم درآمد نفتی کشور در طول یک سال است و بر این اساس می توان گفت که گردشگری بهترین جایگزین درآمدهای نفت است.
 
جهانیان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون لزوم توسعه گردشگری در کشور اظهار داشت: ایشان در سال ۱۳۷۸ در سخنانی به این موضوع اشاره داشتند که کاش روزی فرا رسد که بتوان از میراث گرانقدر و جاذبه های گردشگری برای رازآوری و ایجاد اشتغال در کشور استفاده کرد.
 
** گردشگری سال گذشته ۲۰۴ میلیون شغل در جهان ایجاد کرد
 
معاون گردشگری در ادامه به ارایه آماری از روند رو به رشد صنعت جهانگردی ارایه کرد و افزود: در سال ۱۹۵۰ میلادی تعداد گردشگران بین المللی ۲۵ میلیون نفر بود که با رشد سالیانه ۲/۶ درصد به بیش از ۹۸۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ میلادی رسید.
 
جهانیان افزود: این تعداد گردشگر سال گذشته ۲/۱۰ درصد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داد و بزرگترین صنعت جهانی نام گرفت.
 
وی درآمد حاصل از گردشگری در سال گذشته میلادی را هزار و ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرد که توانسته است برای ۲۰۴ میلیون نفر در جهان شغل ایجاد کند.
 
به گفته وی، از هر ۹ نفری که در بخش صنعت و خدمات در اقصی نقاط جهان فعالیت می کنند، یک نفر در حوزه گردشگری مشغول کار بوده است ضمن آنکه دولت ها نیز ۶۵۵ میلیارد دلار درآمد مالیاتی از این صنعت داشتند.
 
جهانیان با بیان اینکه ۹/۱۰ درصد از کل پرداختی های جهان در سال گذشته میلادی به صنعت گردشگری اختصاص دارد، گفت: این صنعت ۷/۱۰ درصد از کل سرمایه گذاری جهان و ۹/۶ درصد از کل پرداختی دولت ها را در اختیار دارد. /ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.