گردشگری ۹۱؛ رونق یا افول؟

گردشگری – سال ۹۱ برای میراث و گردشگری ایران سالی پر فراز نشیب بود.

هادی معیری نژاد– از رونق روی کاغذ در اجلاس نم تا افول جدی گردشگری خارجی به دلیل افزایش نرخ دلار، ورشکستگی برخی آژانسها و تعدیل نیرو در برخی دیگر از حوادث تلخی بود که قرار بود رونق گردشگری داخلی آن را شیرین کند گرچه آمار اعلامی توسط سازمان میراث آمار دهان پر کنی است اما در مجموع سال ۹۱ سال خوبی برای میراث و گردشگری کشور ارزیابی نمی شود.در جدول زیر خلاصه ای از اتفاقاتی که در سال ۹۱ در گردشگری ایران افتاد را می خوانید؛



























ماه موضوع
فروردین در مدت ایام نوروز ستاد تسهیلات سفرهای کشور که مرجع اعلام آمار بازدید کنندگان بناهای تاریخی و ورود گردشگران است از بازدید ۵۵ هزار و ۵۰۲ نفر از تخت جمشید خبر داده است.
همچنین آرامگاه فردوسی و هارونیه در شهر توس با ۶۵ هزار و ۹۵۳ نفر در رتبه بعدی از نظر تعداد گردشگر قرار دارند.
در این مدت پربازدیدترین مناطق آزاد: چابهار، کیش و انزلی، پر بازدیدترین جاذبه گردشگری: تخت جمشید، آرامگاه فردوسی و آستان قدس رضوی، پر گردشگرترین شهر: مازندران، گیلان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، پرتردد ترین مسیرهای گردشگری: جاده چالوس و کندوان، هراز و قم ، پرترددترین استانهای کشور:مازندران، تهران، البرز، اصفهان ، گیلان و فارس، پرمخاطب ترین وسیله حمل و نقل: خودروی شخصی، اتوبوس، قطار، بیشترین مدت اقامت: یک هفته در شهرهای شمالی و پر مخاطب ترین اماکن اقامتی: هتل و منازل استیجاری بوده اند.
همزمان با برگزاری جشنواره نوروزی در برج میلاد بیش از ۹۵ هزار نفر از برج میلاد بازدید کردند.
اردیبهشت – با تصویب ایجاد منطقه نمونه گردشگری در جزیره ایرانی ابوموسی در هیئت دولت ، گروه هتلهای پاسارگاد به منظور اقامت گردشگران ایرانی و دیدار از جاذبه های خلیج فارس و جزایر سه گانه آمادگی خود را جهت ایجاد واحد اقامتی در جزیره ابوموسی و ارائه تسهیلات اقامتی اعلام کرد
– مرکز آمار ایران اعلام کرد که بررسی های انجام شده در فصل بهار سال گذشته نشان می دهد خانوارهای کشور در این فصل ۶۴ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۳۲۵ سفر داشته‌اند که از این تعداد ۴۸ هزار و ۸۹۷ هزار و ۹۳۸ سفر با حداقل یک شب اقامت و ۲۱ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۸۷ سفر بدون اقامت شبانه بوده است. هدف اصلی ۶۲ درصد سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها، دیدار دوستان و بستگان و هدف اصلی ۴۹ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه داخلی خانوارها، گردش و تفریح بوده است.
– سالها قبل سازمان میراث فرهنگی ده میلیارد تومان بودجه برای خرید خانه اتحادیه یا همان خانه دائی جان ناپلئون از مجلس گرفته که هنوز بعد از گذشت هشت سال سرنوشت این بودجه مشخص نیست درصورتی که این خانه از فهرست میراث فرهنگی خارج شده و مالکان آن قصد تخریب آن را دارند.

– روزهای ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت‌ماه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بازدید از موزه‌ها، اماکن تاریخی، محوطه‌های باستانی و کاخ‌های سراسر کشور برای بازدیدکنندگان رایگان بود.

خرداد – برگزاری نشست کمیته پیگیری اجلاس وزرای گردشگری عضو OIC
– برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی
– روز ۱۳ خرداد ماه گزارش آتش سوزی در موزه رضا عباسی به اطلاع آتش نشانی رسید و ماموران دو ساعت در این موزه زمان گذراندند اما اعلام کردند که تنها آب سردکن این موزه سوخته است. مسئولان موزه نامه ای به سازمان آتش نشانی نوشته و خواسته بودند که این موضوع رسانه ای نشود.
تیر – اموال موزه هنرهای ملی که در دوره ریاست حمید بقایی در سازمان میراث فرهنگی برچیده و ساختمان آن تعطیل شده بود، روز ۲۸ خرداد ماه به دستور رئیس جدید این سازمان دوباره به این موزه باز گردانده شد.
– راه اندازی تورهای گردشگری یک روزه برای کودکان ۵ تا ۷ سال

– اعلام شد در سال ۹۰ یک هزار و ۸۶۰ گردشگر چینی وارد ایران شده است
– بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید پس از ۲۵۰۰ سال

– معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: بیش از ۳ هزار و ۷۰۰دفتر خدمات مسافرتی در کشور داریم که از این تعداد بیش از ۵۰۰ دفتر در حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند

– فرش گردشگران برج میلاد بافته می شود
در این ماه نیز فرش هر گردشگر یک گره که در باغ دولت آباد توسط گردشگران بافته شده بود رونمایی شد و اولین گره از فرش برج میلاد نیز توسط گردشگران این برج زده شد.
– نمایشگاه بین المللی گردشگری خاورمیانه با حضور بخش خصوصی، سفرا و کشورهای خارجی ۱۴ تیر افتتاح شد و تا سه روز در شهر شیراز ادامه داشت.
– ۱۶ میلیون نفر در دو هفته اول تیر ماه به مسافرت رفتند

مرداد – با صدور حکمی از سوی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی یحیی رحمتی مدیرکل جدید امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی کشور شد.

– خریداری هدایای اجلاس سران غیرمتعهدها از میان اقلام صنایع دستی
– منوچهر جهانیان، پیش بینی کرد هتلداران کشور به واسطه حضور میهمانان شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار دلار سود عایدشان می‌شود و ۵۰ میلیون دلار نیز درآمد نیز برای رشد و توسعه صنعت گردشگری به همراه دارد.

– مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه ایجاد فضای شاد در تورها مخالف نیستیم گفت: از آنجا که برخی افراد در تورهای گردشگری شاد، شان اخلاقی را رعایت نمی کردند، تورهای مذهبی را جایگزین کرده ایم تا با این اقدام چنین معضلاتی از بین برود.

شهریور – حذف آگهی تورهای گردشگری موسسات بدون مجوز از نشریات
– راه‌اندازی نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی برای مهمانان اجلاس عدم تعهد
– ممنوعیت برگزاری تور هتل ارم کیش به دلیل نارضایتی گردشگران
– ابهام در هزینه‌کرد ۴ میلیارد تومان بودجه ساماندهی آمار گردشگری
– آغاز همکاریهای مشترک ایران و هند در حوزه میراث فرهنگی
– اقامت ۲۸۰۰ نفر از مهمانان اجلاس "نم" در هتلهای تهران
مهر – برپایی سه نمایشگاه با هدف معرفی جاذبه های ایران در هفته گردشگری

– نمایشگاه توانمندیهای گردشگری و میراث فرهنگی ایران، نمایشگاه نشریات تخصصی گردشگری و معرفی ظرفیت های طبیعت گردی عنوان سه نمایشگاهی است که به مناسبت آغاز هفته گردشگری در تهران برپا شد.
– معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: ۶۶ میلیون نفر معادل ۸۸ درصد مردم در طول تابستان حدود ۲۰۰ میلیون سفر را تجربه کردند.

– الکترونیکی شدن بلیت موزه ها

– موزه هنرهای ملی که پیش از این توسط حمید بقایی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی به بهانه نقل و انتقال به مجموعه ارگ آزادی از فعالیت باز مانده بود، دوباره افتتاح شد
– نمایش آثار تاریخی و موزه ای سنگاپور در ایران برای نخستین بار
– رشد ۲۷ درصدی ورود گردشگر خارجی به جزیره کیش در سال

آبان – بندر لافت اولین اکو موزه زنده ایران می شود

– برگزاری جشنواره برند گردشگری
– استقبال کم فعالان گردشگری از نمایشگاه هتلداری

آذر – راه اندازی نخستین آژانس تخصصی گردشگری سلامت
– نرخ بلیت پروازهای خارجی تورهای گردشگری دو برابر شد
– با گران شدن بلیت پروازهای خارجی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور گفت: با تغییر نرخ تبدیل ارز از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۹۰ تومان قیمت بلیط هواپیما در تورهای گردشگری خارجی دو برابر شد.
– درخواست هتلداران برای دریافت تعرفه ارزی از گردشگران خارجی
– محمد شریف ملک زاده، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در دوره ریاست بقایی و مشایی در این سازمان بود که پس از چند سال جابه جا شدن در سمت های مختلف دولتی دوباره به سازمان میراث فرهنگی برگشت. او این بار رییس سازمان میراث فرهنگی شد.
دی ۱۹۷هزار گردشگر افغان درنیمه اول امسال به ایران آمدند
– کریسمس تورهای گردشگری را حداقل ۳۰۰ هزار تومان گران کرد
– یحیی رحمتی که پیش از این در سمت مدیر کل موزه های کشور فعالیت می کرد به عنوان معاون جدید صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی معرفی شد.
بهمن – جابه جایی هر ۵ روز یک بار مدیران در سازمان میراث فرهنگی
– نمایشگاه صنایع دستی عشایر و آداب و رسوم آنها در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران که شب نوزدهم بهمن به پایان رسید، یکی از شادترین برنامه های حوزه گردشگری در امسال بود
– فروش تورهای گردشگری در جشنواره بازار سفر
اسفند – منوچهر جهانیان اظهار داشت: طی ۶ ماه نخست امسال ۲ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۲۴۶ نفر گردشگر خارجی به ایران وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه ۴۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.
جهانیان آمار گردشگران خروجی از ایران طی ۶ ماه نخست امسال را ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد که ۱۴٫۷ درصد رشد منفی داشته است.

خبرانلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.