گردش مالی دارو و مکمل‌ها در کشور حدود ۴٫۵ میلیارد دلار است/تولید ۹۷ درصدی داروهای مورد نیاز

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

معاون داروی سازمان غذا و دارو وزارت iبهداشت گفت: گردش مالی مربوط iبه دارو و مکمل‌ها را در کشور حدود ۴٫۵ میلیارد دلار است و نتها ۳۵ درصد این مبلغ صرف واردات می‌شود.

دکتر محمدرضا شانه ساز در گفتگو با خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این که فقط سه درصد داروها وارداتی است افزود: چون برخی از این داروهای شامل سه درصد، دارای فناوری بالا می باشند و مصرف نمایندگان کمی دارند، اقلام گرانی است و حدود ۳۵درصد اعتبارات دارویی را iبه خود تخصیص می دهد.

وی از توقف واردات داروهایی که نمونه آنها در اقسام مختلف در داخل تولید می شود؛ خبر داد و اضافه نمود: حدود۱۰سال پیش iبه منظور ارتقای کمی و کیفی تولید داخل اجازه داده شده بود اقلام دارویی با برندهای معروف با هدف ایجاد رقابت iبه صورت محدود وارد شود.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان این که شرکت ها و نمایندگی های این داروها متعهد شده بودند در مدت دو سال این اقلام را وارد و در داخل تولید نمایند؛ گفت: با وجود دادن فرصت دو سال و بیشتر iبه آنها؛‌ خیلی از این شرکت ها و نمایندگی ها اقدام iبه تولید داخل نکردند.

دکتر شانه ساز؛ دلیل اصلی واردات این اقلام دارویی را فقط ایجاد انگیزه بیشتر بین تولیدکنندگان و رقابت کمی و کیفی خواند و افزود: این شرکت ها iبه تعهدشان عمل نکردند و فقط در صورتی که iبه تعهد اولیه عمل و این اقلام دارویی را در داخل تولید نمایند، iبه آنها اجازه ادامه عرضه این داروها را خواهیم داد.

وی با تاکید بر این که دیگر نخواهیم گذاشت ارز بی مورد از کشور خارج شود؛ گردش مالی مربوط iبه دارو و مکمل ها را در کشور حدود۴و نیم میلیارد دلار اعلام و اضافه نمود: ۳۵درصد این مبلغ صرف واردات می شود که با برنامه ریزی هایی در تلاشیم سهم واردات را کم کنیم./ع


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.