گردش پول در شاپرک ۲٫۵ برابر نقدینگی

۲۷م آذر ،

بینا- مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه اطلاعات شاپرک محرمانه است، گفت: امکان ارائه اطلاعات از این شبکه به سایر نهادها وجود ندارد.
به گزارش بینا، ناصر حکیمی در مورد بعضی ابهامات دارندگان پایانه‌های فروشگاهی مبنی بر استفاده دولت از این اطلاعات برای دریافت مالیات، به فارس اظهار داشت: با توجه به اتفاقی که چند ماه پیش برای اطلاعات خودپردازها رخ داد یکی از اهداف شاپرک محرمانه بودن اطلاعات این سامانه و عدم امکان افشای اطلاعات آن است
وی با بیان اینکه بنابراین امکان ارائه اطلاعات از این شبکه به سایر نهادها وجود ندارد، افزود: حتی شرکت شاپرک هم اطلاعات این سامانه را ندارد و امکان دسترسی به آن مقدور نیست. محرمانه بودن اطلاعات جزو اصول اساسی شاپرک است.
مدیر کل فناوری اطلاعات در مورد ایجاد سقف استفاده کارت‌های اعتباری در دستگاه‌های pos گفت: این اقدام  در اختیار بانک است و می‌تواند برای سقف مدیریت ریسک این محدودیت را اعمال کند.
وی در پاسخ به این سوال که در چند روز اخیر کاهش محسوسی در تراکنش‌ها نبوده اظهارداشت: در چند روز اخیر تراکنش‌های شبکه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است.
حکیمی در مورد ارسال شدن جداگانه هر تراکنش و تجمیع نشدن آن در بعضی بانک‌ها، بیان‌داشت: این امکانات و خدماتی است که بانک برای مشتریان خود فراهم می‌کند و ما از این مساله استقبال می‌کنیم؛ بانک‌ها مبالغ تجمیعی که می‌گیرند را به صورت جداگانه در حساب‌های بانکی اعمال می‌کنند که این سبب ترافیک در شاپرک نمی‌شود.
وی در خصوص بعضی خبر‌ها مبنی بر افزایش تراکنش‌های ناموفق، گفت: تراکنش‌های ناموفق افزایش نیافته و حتی در روز‌هایی که یارانه نقدی به حساب‌ها واریز شد، ثبات سیستم بسیار خوب بود و روز اول واریز یارانه‌ها ۱٫۳ درصد از تراکنش‌ها ناموفق بود؛ بنابراین بالاتر از استاندارد ۹۵ درصد تراکنش موفق عمل شده است.
مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: ۵۰ درصد تراکنش‌ها از طریق pos انجام می‌شود و اگر تراکنش‌های ناموفق افزایش یافته بود به به رقم ۱٫۳ درصد نمی‌رسید؛ ۱٫۳ درصد تراکنش ناموفق از مجموع ۱۶ میلیون ۲۰۰ هزار تراکنش ناموفق را شامل می‌شود که این میزان به لحاظ تعداد کم نیست اما نسبت به تراکنش‌های موفق رقم چندانی نیست.
وی در مورد میزان گردش پول در شبکه الکترونیکی بانکی، گفت: ماهانه ۸۰ هزار میلیارد تومان گردش پول در شبکه صورت می‌گیرد که این رقم در سال قریب ۲٫۵ برابر نقدینگی است؛ در واقع اگر حجم نقدینگی را ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم حجم تراکنش‌ها حدود ۲٫۵ برابر آن است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.