گرد و غبار در راه تهران

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : تهران و بیشتر شهرستان‌ها در حال سپری کردن تابستان سختی می باشند. گرمای بی‌سابقه هوا، قطع شدن آب، قطعی برق و حالا هم ورود گرد و خاک به ایران، تابستان ۹۲ را برای همه تاریخی کرده است. روز قبل هم کارشناسان هواشناسی اعلام کردند کیفیت هوای تهران و چند استان دیگر در وضعیت ناسالم قرار دارد و به زودی گرد و غبار به آنها راه خواهد یافت. ‌

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از اعتماد ؛ به سبب افزایش سرعت باد در دشت کویر تا دو سه روز آینده گرد و خاک در جنوب استان تهران، ‌شمال، اصفهان، ‌جنوب سمنان و استان‌های یزد، قم و بوشهر تداوم خواهد داشت. پس از جنگ ایران و عراق قرارداد پخش مالچ نفتی میان سه کشور ایران و عربستان و عراق فراموش شد. در ایران، منشا اصلی ریزگرد، کویر‌ها و باتلاق‌های در حال خشک شدن عراق است که خاک و شن‌های آن از طریق باد به ایران می‌آید. این باد از خرداد تا شهریور می‌وزد و از شمال غربی خاورمیانه شکل می‌گیرد و با گذر از کوه‌های ترکیه مانند قیفی به بیابان‌های عراق و سوریه سرازیر می‌شود و تا خلیج فارس و رسیدن به سطح آب‌های آزاد پیش می‌رود.

هر سال به‌شدت این گرد و خاک اضافه می‌شود در اولین روزهای تابستان ??، پدیده ریزگرد، سوغات بادهای خشک عراق وضعیت خطرناکی برای آسمان تهران و بسیاری از شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی ایران بود. در روز نیز خورشید، از پس لایه ریزدانه‌های مرتفع گرد و غبار، کم فروغ دیده می‌شد و ته رنگ آبی در آسمان اطراف آن پیدا بود و قرص خورشید به سفیدی می‌زد.

شرایط هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار دارد و از دو روز دیگر گرد و خاک به تهران می‌رسد بنابراین پیش‌بینی‌ها از پایدار بودن این هوا خبر دادند و به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند.

ریزگرد ها را نیز، همان‌طور که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند، روی داد. اما این‌بار حتی از سال قبل هم شدیدتر بود. مناطق غربی ایران و به‌خصوص استان خوزستان، ریزگرد را از همان روزهای آغازین سال دوباره تجربه کردند. اما طولی نکشید که دامنه نفوذ آن بسیار گسترش یافت، تا اینکه در اردیبهشت بیش‌از نیمی از ایران را دربرگرفت و در بعضی مناطق نیز با بادهای شدید و باران گل توام شد. در ماه خرداد محدوده تحت سیطره امواج ریزگرد بازهم گسترش پیداکرد و از اوایل خردادماه تقریبا تمام ایران را یکپارچه در اختیار گرفت.

به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که، اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به افزایش احتمال علایم تنفسی در اشخاص، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ و میر زودرس در اشخاص مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و اشخاص مسن منجر می‌شود. در ادامه پیشنهاد می‌شود در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس؛ اشخاص مبتلا به بیماری‎های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی مدت در فضای باز را کاهش دهند.

به علاوه مساله گرد و غبار، هنگامی به طور جدی‌تر توسط مسوولان بررسی می‌شود که به تهران رسیده باشد و این در حالی است که اگر در تهران، فقط چند روز و آن هم در مقیاسی کمتر این مشکل پیش می‌آید، مردم استان‌های غربی و جنوب غربی مانند خوزستان و ایلام و… تقریبا در همه فصل‌های سال با این مشکل، آن هم در مراتبی شدیدتر از تهران مواجهند.

از این رو، مسوولان باید این موضوع را نه فقط به عنوان «مشکلی هرازگاه برای تهران»، که به عنوان «معضلی دائمی برای چند استان کشور» ببینند و برای آن چاره‌اندیشی کنند چه آنکه نفس کشیدن، اولیه‌ترین حق هر انسانی است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.