گرفتگی عضلات را با مواد غذایی چاره کنید

گردآوری شده در گروه مجله خانواده ممتاز


برای جلوگیری از گرفتگی عضلات باید روزانه حداقل یک و نیم لیتر آب بنوشید. زمانی که عضلات آب کافی نداشته باشند خشک می‌شوند و دچار گرفتگی می‌شوند.


گرفتگی عضلات

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده موقع ورزش، پیاده‌روی یا حتی نصف شب عضلاتتان بگیرد و یکجا میخکوب شوید. البته گرفتگی عضلات مشکل حاد و خطرناکی نیست اما به راحتی می‌تواند زندگی هر کسی را مختل کند. برای رفع این مشکل راه‌های مختلفی وجود دارد. ما در این مطلب کوتاه چند روش تغذیه‌ای برای مقابله و رفع این مشکل عنوان می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

مواد غذایی ضد گرفتگی عضلات

* نوشیدن آب سرشار از منیزیم می‌تواند سبب نرمی و انعطاف عضلاتتان شود. اگر به چنین آبی دسترسی ندارید می‌توانید منیزیم مورد نیازتان را با مصرف عدس، سبزیجات سبز، غلات و شکلات سیاه دریافت کنید.

* اگر ورزش می‌کنید حتماً آب میوه‌های تازه و طبیعی میل کنید تا توکسین‌ها یا همان سموم بدنتان راحت‌تر دفع شوند.

* همچنین می‌توانید عسل را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. عسل سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن است. مصرف روزانه ۳ قاشق غذاخوری عسل می‌تواند عضلاتتان را محافظت کند.

* پیشنهاد می‌کنیم از مصرف محصولات لبنی، میوه‌های خشک سرشار از کلسیم و پتاسیم مانند زردآلوی خشک و غیره غافل نشوید و هر روز یک عدد موز میل کنید. به خاطر اینکه موز سرشار از پتاسیم است و این ماده‌ی معدنی هم مانع گرفتگی عضلات می‌شود.

این مواد غذایی را با احتیاط مصرف کنید

گوشت‌های قرمز، کله‌پاچه و سوسیس و کالباس سرشار از ازت می باشند و اجازه نمی‌دهند توکسین‌ها به راحتی از بدن خارج شوند.

به اندازه‌ی کافی آب بنوشید

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات باید روزانه حداقل یک و نیم لیتر آب بنوشید. زمانی که عضلات آب کافی نداشته باشند خشک می‌شوند و مواد معدنی مورد نیازشان (پتاسیم، منیزیم، کلسیم) را دریافت نمی‌کنند. برای همین هم دچار گرفتگی می‌شوند.

از مصرف محصولات لبنی، میوه‌های خشک سرشار از کلسیم و پتاسیم مانند زردآلوی خشک و غیره غافل نشوید و هر روز یک عدد موز میل کنید. به خاطر اینکه موز سرشار از پتاسیم است و این ماده‌ی معدنی هم مانع گرفتگی عضلات می‌شود

زمانی که ورزش می‌کنید بدن از طریق تعریق، آب و املاح بسیاری از دست می‌دهد. برای همین لازم است قبل، حین و بعد از ورزش یک لیتر آب بنوشید. یعنی باید هر ۲۰ دقیقه یک جرعه آب بنوشید.

توجه داشته باشید بعضی از داروها مانند دیورتیک‌ها (اد‌رارآورها) یا ملین‌ها می‌توانند سبب از بین رفتن املاح بدن و گرفتگی عضلات شوند.

از این‌ها بپرهیزید

سرما به خصوص در اشخاصی که در آب‌های سرد شنا می‌کنند سبب کاهش جریان خون می‌شود. برای همین هم عضلات اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. این مسئله هم سبب تجمع لاکتیک و در پی آن خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود.

گرمای شرجی به ویژه در ورزشکاران و اشخاصی که کارهای یدی سنگین انجام می‌دهند و به میزان کافی آب مصرف نمی‌کنند نیز سبب مشکل گرفتگی عضلات می‌شود.

توصیه می‌کنیم از مصرف الکل و مصرف بسیار قهوه، چای، دخانیات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا بپرهیزید به خاطر اینکه سرعت دفع توکسین‌ها را می‌گیرند. باید بدانید که تمام نوشیدنی‌های کافئین دار سبب دهیدراته شدن بدن یعنی از بین رفتن آب آن می‌شوند.

توجه داشته باشید مصرف داروهای ضد کلسترول، دیورتیک‌ها، ملین‌ها و داروهای ضد سرطان سبب گرفتگی عضلانی می‌شود.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

نقش تغذیه در رهایی از درد عضلانی

درمان گرفتگی عضلات با تغذیه

تغذیه در گرفتگی عضلات ساق پا

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.