گروههای افراطی در دنیای اسلام نماد بداخلاقی در حوزه سیاست و دین هستند

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر شنبه در همایش بین المللی اخلاق و سیاست در سیره علوی از دیدگاه امام خمینی (ره) طی سخنانی با بیان اینکه امام دارای شخصیت فراگیری بود که تاریخ را دگرگون کرد و منطق جدیدی ایجاد کرد، اظهارداشت: راه و روش و منش امام (ره) کاملا تحت تاثیر سیره و سلوک امام علی (ع) بوده است.

وی گفت: فقدان اخلاق در سیاست مشکلات زیادی برای امروز بشریت ایجاد کرده و همیشه این درد برای بشریت همراه بوده که حکمرانان وقتی در کسوت فرمانروایی قرار می گرفتند خود را خالی از اخلاق می کردند و این مصیبت هایی را بوجود آورده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در گذشته این ویژگی خیلی بسیط بود، گفت: بداخلاقی و بی توجهی به اخلاق در گذشته نمود ظاهری و روشنی داشت . همچنین قدرت طلبی شکل بسیطی داشت اما امروز پیچیده تر شده است ظاهر او را بزک می کنند به طوری که دنیاطلبی خوب فهم نشود. آیا کشور گشایی که آمریکایی ها در عراق داشتند غیر از کشور گشایی ها در گذشته بوده است. تنها تفاوتش این است که در ظاهر گفتند برای ایجاد دموکراسی می خواهیم این کار را کنیم. آن زمان تصورشان این بود که تحت تابلوی دموکراسی می توانند کشوری را فتح کنند البته موفق نبودند و با سرافکندگی از عراق خارج شدند.

نماینده مردم قم با بیان اینکه استفاده از عنوان دموکراسی از سوی آمریکایی ها برای کشوری چون عراق یک دروغ بود گفت:  شیطنت های امروز آمریکا و غربی ها نسبت به ایران به بهانه مسئله هسته ای در ظاهر با این عنوان است که می خواهیم با سلاح های کشتار جمعی مبارزه کنیم. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب فتوا صادر کردند که تولید یا نگهداری سلاح های کشتار جمعی جایز نیست. کدام کشور چنین دستور دینی محکمی دارد؟ روشن است که مسئله آنها فناوری هسته ای ایران نیست و دغدغه دیگری دارند آنها نمی خواهند مسلمانان به تکنولوژی های نوین دست پیدا کنند و می خواهند مسلمانان فرودست باشند. حرفشان این است که ایران از خط عبور کرده و باید جلویش ایستاد.

لاریجانی گفت: آنها می دانند استقلال کشورها در آینده بر اساس گاز و نفت نیست بلکه به داشتن تکنولوژی های پیشرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حوزه اخلاق کلا در سیاست مفقود شده است و سیاست مجموعه ای از فریبکاری هاست. گاهی می گویند اعتماد در صحنه سیاست وجهی ندارد و به این گفته خود مفتخر هستند. با وجود اینکه بسیاری از صاحبان ادیان در رابطه با توجه به اخلاق در سیاست پند و اندرز داده اند و علما و دانشمندان در این باره کتاب نوشته اند اما تاثیری در این موضوع نداشته است و علت آن این است که پارادایم حاکم بر سیاست توجه به اخلاق نیست بلکه نوعی سلطه طلبی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به منطق جدید امام (ره) در سیاست و اخلاق اشاره کرد و گفت: منطق امام از جنس نصیحت صرف نبود. تدبیر سکولاریزم که دین را در حوزه فردیات قبول دارد از اساس با منطق امام متفاوت است اگر ما دین اسلام را دین خاتم می دانیم در حوزه اجتماع نمی تواند بی نظر باشد. در تفکر اسلامی آنچه که مبنا است این است که امور فردی و اجتماعی در طول هم قرار دارند اگر ما سعادت را برای خود جستجو می کنیم این سعادت در حوزه اجتماع هم باید محوریت داشته باشد نمی توان یک انسان را به سعادت رساند بدون اینکه اجتماع زمینه آن را فراهم کند.

نماینده مردم قم گفت: یکی از مظاهر بداخلاقی در تفکر برخی مسلمانان وجود دارد و این کم اهمیت نیست هر چند ممکن است با تحریک دیگران باشد. این بد اخلاقی همان ایجاد تفرقه در بین مسلمانان است. امام همواره بر وحدت مسلمانان تاکید داشت. این گروههای افراطی که امروز در دنیای اسلام عامل تفرقه شده اند نماد بداخلاقی در حوزه سیاست و دین هستند. تکفیرگویی های آنها افراد را از دین خارج می کند. هر جا اسلام قدرت می گیرد این گروهها بروز می کنند و درگیری شیعه و سنی را دامن می زنند. بی اخلاقی در حوزه فکر اسلامی باعث شده است عده ای برای سلطنت خود و فرمانروایی خود دست در دست اجانب بگذارند بر علیه مسلمانان دست در دست مسیحیت بگذارند و این درد بزرگی است. بی اخلاقی که در دنیا طلبی ریشه دارد به وحدت مسلمانان ضربه می زند. نگاه امام این بود که از برخی اختلافات فردی بپرهیزید و وحدت داشته باشید.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دشمنی های غرب و آمریکا با ایران گفت: آنها می دانند که این تهدیدات کارساز نیست وبرای آنان پرهزینه است اما به هر حال از این روش ها استفاده می کنند اگر بخواهند دنیای آرام و با امنیت داشته باشند باید به منطق استوار تفکر اسلامی توجه کنند. نمی توانند با پرونده سازی ملت های مسلمان را فرودست قرار دهند دنیای امروز دنیای بیداری است و امکانات رسانه ای نقش فعال در حوزه سیاست در بین جوانان ایجاد کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انقلاب های شکل گرفته در منطقه گفت: توجه به سرنوشت مسلمانان اهمیت پیدا کرده است البته مخاطراتی هم بوجود آمده و دنبال این هستند با روش های مختلف این انقلاب ها موفق نشوند. باید به جنس های بدلی هم توجه کرد مهره های تصنعی را به جای حاکمان واقعی مورد نظر مردم ننشانند.

وی در پایان سخنان خود گفت: شرایط حساس است اما این شرایط از جوهره قوی برخوردار است جهان اسلام به افکاری که امام (ره) پایه گذاری کرد نیازمند است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.