گروه «نیوش» در جشنواره موسیقی لندن دوم شد

سینما پرس- گروه هفت هنر/ سروش قهرمانلو از کسب مقام دوم توسط گروه «نیوش» در جشنواره «womad» یکی از بزرگترین جشنواره های موسیقی دنیا خبر داد.

سروش قهرمانلو نوازنده سه تار، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «نیوش» در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: به تازگی از برنامه مسابقه جشنواره «womad» که در لندن برگزار شد با کسب مقام دوم بازگشته ایم.

وی افزود: مسابقه ای که اجرا شد بین چند هزار قطعه ای بود که به این جشنواره رسید و از میان این تعداد قطعات ۲۵۰ قطعه برگزیده شد که ما جزو انتخاب شدگان بودیم. پس از رای گیری ای که بین این ۲۵۰ قطعه صورت گرفت ما مقام دوم را کسب کردیم. گروه اولی که به عنوان نفر اول برگزیده شد از انگلستان بود که درحقیقت با تخلف به این مقام رسید. مکان برگزاری این جشنواره در لندن بود که مسلما به نفع این گروه اول بوده است و تخلف آن ها در این بود که هیچ گروهی نباید رابطه کاری با برگزار کنندگان این جشنواره داشته باشد ولی این گروه جزو مدیران این برنامه بود.

سرپرست گروه موسیقی «نیوش» اظهار داشت: ما قطعه ای به این جشنواره فرستادیم و این قطعه به صورت اینترنتی پخش شد و پس از آن رای گیری صورت گرفت. رای گیری ها به صورت اینترنتی انجام می پذیرد.

قهرمانلو در خصوص این جشنواره تصریح کرد: حدود ۳۰ سال پیش موزیسین بزرگ دنیا «پیتر گابریل» به همراه چند موزیسین دنیا این جشنواره را پایه گذاری کردند. در سال های اول جشنواره در لندن برگزار می شد ولی بعد در نقاط دیگر دنیا مثل ابوظبی، نیوزلند و… برگزار شد. این جشنواره سعی می کند امکانات موسیقی گروه ها و کشورهای مختلف را معرفی کند. سه سال گذشته گروه کامکارها در این جشنواره موفقیت کسب کرد.

گفتنی است؛ سروش قهرمان لو از شاگردان جلال ذوالفنون استاد برجسته سه تار است که به همراه این استاد کنسرت های متعدد و موفقی را طی سالیان گذشته برگزار کرده است. پس از جدا شدن سروش قهرمانلو از گروه ذوالفنون، وی به همراه آرش قهرمانلو (مدیر برنامه گروه) در ۱۳۸۸ پایه گذار گروه «نیوش» شدند. نخستین اجرای این گروه به همراه سیاوش میرکمالی (از هنرجویان قهرمانلو) در سالن های مترو و فرودگاه مهرآباد با صدابرداری حرفه یی برگزار شد که برای نخستین بار در تاریخ موسیقی ایران این اتفاق افتاد و با استقبال بی نظیر مخاطبان همراه شد. این گروه در سالروز بزرگداشت مولانا در قونیه به اجرای کنسرت پرداخت. سبک گروه «نیوش» ادغامی از موسیقی سنتی ایرانی، راک و خطاطی است. این گروه توسط آرش قهرمانلو پایه گذاری شده است و در آن ساز جدیدی نواخته می شود که توسط رهبر گروه سروش قهرمانلو نوازنده و مدرس تار اختراع شده است. در طراحی این ساز، سه تار، که سازی ایرانی است، الکتریکی شده است. گروه «نیوش» از سروش قهرمانلو نوازنده سه تار و سه تار افکت، بردیا یوسفی خواننده و نوازنده سه تار آکوستیک، محمدصادق فدایی فرد نوازنده دف و سازهای کوبه یی و کیکاووس مختاری نوازنده پیانو و سینتی سایزر تشکیل شده است.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۵۱۳


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.