گروه های ساخته دست مستکبران، بهانه ای برای مقابله با پیشرفت ملت های منطقه

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد ظهر امروز (پنج شنبه) به وقت محلی در حاشیه دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در دیدار با آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان با بیان اینکه حقوق و منافع ملت های منطقه برای سلطه طلبان هیچ اصالتی ندارد، گفت:‌ مستکبران همه امور و مسائل را در چارچوب منافع خود ارزیابی کرده و هدف آنها از حضور و دخالت در امور منطقه، مقابله با استقلال و حرکت ملتها برای پیشرفت است.

رییس جمهور با بیان اینکه مطمئناً مشکلات و مسائل منطقه در آینده به نفع ملت های منطقه حل و فصل خواهد شد، افزود: در این راستا گسترش همکاری ها و تعاملات کشورهای منطقه با یکدیگر بسیار حائز اهمیت است، چرا که تقویت دوستی ها و روابط بین ملت ها، تغییر شرایط به نفع آنان را تسهیل و تسریع خواهد کرد .

دکتر احمدی نژاد اظهار داشت : اگر موضوعات و مشکلات امروز افغانستان و پاکستان فقط مسائل مربوط به خود این کشورها بود و دخالت های بیگانگان در ایجاد ،‌تشدید و تداوم آنها تاثیری نداشت یقیناً تا به حال این مسائل و مشکلات مرتفع شده بود؛ اما بیگانگان در راستای جلوگیری از پیشرفت و قدرتمند شدن پاکستان و افغانستان دست از دخالت های خود در امور این کشورها بر نمی دارند چرا که می دانند پیشرفت هر یک از کشورهای منطقه به نفع همه کشورهای مستقل خواهد بود.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش دیدارهای خود با آصف علی زرداری ، رییس جمهور پاکستان را همواره مفید و سازنده توصیف و تصریح کرد : البته این موضوع در دیدار برادران با یکدیگر امری طبیعی است و ایران و پاکستان همواره یار یکدیگر و شریک شادی ها و غم های هم بوده و هستند .

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه ایران و پاکستان می توانند کارهای مشترک و همکاریهای گسترده ای با یکدیگر داشته باشند، خاطر نشان کرد: مسائل و همکاری های دو جانبه فقط بخشی از این کارهای مشترک هستند و دو کشور در عرصه منطقه ای و بین المللی همکاری های زیادی می توانند انجام دهند .

رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و عزت پاکستان را در حقیقت پیشرفت و عزت خود می داند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هر کمک و حمایتی که بتواند از پاکستان به عمل خواهد آورد و امیدوار است همه موانع پیشرفت از مقابل پای ملت پاکستان برطرف شود .

دکتر احمدی نژاد گفت : جمهوری اسلامی ایران مخالفتی با افزایش اعتبارات احداث و تکمیل خطوط انتقال گاز به پاکستان ندارد و فقط باید مسئولان مربوطه درباره چهارچوب ها و مسائل اجرایی آن، بررسی های لازم را انجام دهند؛ همچنین ایران برای افزایش حجم برق صادراتی به پاکستان آمادگی کامل داشته و برای تامین زیرساخت های تحقق این هدف اقدام خواهد کرد و همچنین آمادگی دارد در ازای وجه گاز و برق صادراتی خود از پاکستان کالاهای مورد نیاز خود را خریداری نماید.

رییس جمهور تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد و در این راستا مصمم به فراهم کردن همه زیرساخت های لازم است و از جمله علاقمند است ، راهکارهای اجرایی کردن روش پرداخت هزینه های مبادلات تجاری دو کشور با پول ملی را سریعتر طراحی و عملیاتی کند .

آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه یقیناً مسائل منطقه و عرصه بین الملل به نفع ملت های منطقه حل و فصل خواهند شد، تصریح کرد: شاید زمانی عده ای از سر کوته فکری، گمان می کردند که ایجاد برخی گروه ها در منطقه مانعی بر سر راه توسعه نفوذ شوروی خواهد بود، اما امروز همگان دریافته اند که این طرحی بود که بواسطه آن دست عاملان و به وجود آورندگان این گروه ها را جهت دخالت در منطقه برای دخالت باز بگذارد.

رییس جمهور پاکستان با تاکید بر عزم و حسن نیت کشورش برای ارتقاء امنیت، صلح و ثبات در افغانستان خاطر نشان کرد : اطمینان می دهم که خاک پاکستان هرگز علیه منافع کشورهای همسایه به کار گرفته نخواهد شد .

آصف علی زرداری تصریح کرد: دنیا باید راه گفت و گو و مذاکره را برای حل و فصل همه مسائل مبتلا به عرصه بین المللی در پیش بگیرد و در این مسیر حتماً سابقه تاریخی و جایگاه کشورها را مد نظر قرار دهد .


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.