گزارش:فاصله بسیار ایران با کشورهای منطقه در شاخص‌های IT

۲۲م آذر ،

فاوانیوز: مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی اعلام کرد که ایران در حوزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به غیر از ضریب نفوذ تلفن ثابت، در سایر شاخص‌ها چون ضریب نفوذ تلفن همراه، ضریب نفوذ اینترنت و اینترنت پهن باند فاصله بسیاری با جایگاه اول در منطقه دارد.
 
به گزارش فاوانیوز به نقل از مهر، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار یافتن گزارشی، با اشاره به اهداف برنامه پنجم توسعه، اعلام کرد: برنامه پنجم توسعه کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسیدن به جایگاه دوم در بعضی از شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را هدف داده است.
 
این شاخص‌ شامل مواردی چون توسعه دولت الکترونیک و سرانه پهنای باند اینترنت می‌شود و برای رسیدن به جایگاه دوم در حوزه ارتباطات نیازمند شناسایی جایگاه کنونی کشور هستیم.
 
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تا جایگاه هدف برنامه، فاصله بسیاری داریم.
 
در ادامه این گزارش با بررسی وضعیت ایران در شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات آمده است: در زمینه شاخص توسعه دولت الکترونیکی، علی‌رغم رشد ۸ پله‌ای ایران در مقیاس جهانی، رشد سریع‌تر کشورهای سند چشم انداز سبب شده که جایگاه ایران نسبت به کشورهای سند چشم انداز در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ بدون تغییر باقی بماند.
 
شاخص توسعه دولت الکترونیکی از ۳ زیر شاخص “زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات”، “خدمات بر خط” و “سرمایه انسانی” تشکیل می‌شود. توسعه سریع‌تر زیر ساخت‌های کشورهای منطقه سبب شد تا رتبه زیر شاخص “زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات” ایران کاهش پیدا کند.
 
علاوه بر این در زمینه خدمات بر خط، بهبود جایگاه کشورمان را شاهدیم ولی جایگاه ایران در زمینه زیر شاخص “سرمایه انسانی” بدون تغییر مانده و همچنان در رده‌های انتهایی فهرست کشورهای منطقه قرار داریم.
 
در زمینه اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات سهم بسیار اندکی از محصولات صادراتی کشور را شکل می‌دهد. به عنوان نمونه در مقایسه با کشور نفت خیز عربستان، ایران به غیر از ضریب نفوذ تلفن ثابت، در بقیه زیرشاخص‌های توسعه ارتباطات مانند ضریب نفوذ تلفن همراه، ضریب نفوذ اینترنت، اینترنت پهن باند و سرانه پهن باند اینترنت فاصله بسیاری با جایگاه اول منطقه دارد.
 
لازمه تحقق اهداف فوق با توجه به وضعیت کنونی کشور در زمینه شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، عزم و همت بسیار جدی برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم، برنامه ریزی عملیاتی دقیق، تخصیص اعتبارات مناسب و نظارت کافی بر اجرای موثر برنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بخش های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.