گزارشی از افتتاحیه نمایشگاه ایران در بیروت

۱۹اردیبهشت،

نمایشگاه کالاها و دستاوردهای صنعتی ایران با عنوان ساخت ایران در بیروت روز قبل افتتاح شد و به مدت پنج روز درهای آن به روی بازدیدکنندگان لبنانی باز خواهد بود. این نمایشگاه با این عنوان دومین سال متوالی است که در بیروت برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار برون‌مرزی ایسنا، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان، سفیر ایران در لبنان و همچنین استاندار استان مرکزی، استاندار بیروت، نمایندگان اتاق های بازرگانی و صنعتی ایران و لبنان و نمایندگان بخش های خصوصی دو کشور حضور داشتند و جمع کثیری از اصحاب رسانه های لبنان به منظور پوشش این اتفاق اقتصادی در افتتاحیه حضور یافتند.

غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه یکی از اتفاقهای تجاری و اقتصادی مهم به شمار می رود که در زمینه تحول روابط اقتصادی دو کشور دوست و برادر ایران و لبنان و ارتقای سطح روابط بازرگانی و اقتصادی دو کشور نقشی مهم ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد:زمینه های کار برای ایجاد تحول در همکاری های دو جانبه اقتصادی در بخش های بازرگانی، نمایشگاه ها، علوم، تکنولوژی، بهداشت، داروسازی، گردشگری، انرژی، ساخت سد و انتقال برق فراهم شده و افق افزایش سطح روابط اقتصادی دو کشور تا سطح یک میلیارد دلار در سال را فراهم کرده است.

رکن ابادی سطح تبادل تجاری دو کشور در سال قبل را ۱۱۵ میلیون دلار ارزیابی کرد که از این مبلغ ۷۸ میلیون دلار سهم صادرات ایران و مبلغ ۳۷ میلیون دلار سهم صادرات لبنان به ایران را تشکیل می دهد.

وی این مبلغ از مبادلات بازرگانی را متناسب با حجم امکانات دو کشور و به خصوص ایران ندانست و تاکید کرد که با توجه به سطح روابط سیاسی دو کشور این مبلغ باید در سال آینده افزایش یابد.

وی ضمن اعلام آمادگی کامل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان جهت اعطای هم گونه تسهیلات لازم برای طرف های خصوصی در لبنان به منظور توسعه روابط تجاری با ایران گفت: لبنان به رغم آن که کشوری کوچک از نظر جمعیت به شمار می رود اما نقطه تکیه مهمی در روابط بازرگانی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و در همین راستا بسیاری از نمایندگان بخش خصوصی این کشور در کشورهای مختلف از جمله افریقا و آمریکای لاتین فعالیت می کنند و همین زمینه می‌تواند فرصت مناسبی برای بخش خصوصی لبنان باشد تا تبادل بازرگانی و روابط اقتصادی خود را با ایران توسعه دهد.

سپس نقولا نحاس، وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان در سخنانی گفت: سبب افتخار من است که برای دو سال متوالی نمایشگاه اقتصادی ایران را در بیروت افتتاح می کنم. من از سفارت جمهوری اسلامی ایران که در برگزاری این نمایشگاه تلاش کردند تشکر می کنم و امیدوارم گامی مهم برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و به خصوص بخش های خصوصی دو کشور باشد.

نقولا نحاس در ادامه افزود:روابط اقتصادی دو کشور تا کنون گام های بزرگی برداشته است اما ما باید زمینه ایجاد مصالح و منافع مشترک را در بین بخش های خصوصی دو کشور فراهم کنیم زیرا منفعت اقتصادی مشترک است که این دو بخش را به هم نزدیک می کند.

وی گفت: ما باید با استفاده از فرصت برگزاری این نمایشگاه در زمینه عملیاتی کردن روابط تجاری و برگزاری شورای بازرگانان دو کشور در قالب اتاق های بازرگانی فعال شویم تا شاهد توسعه و گسترش روابط تجاری دو کشور باشیم.

در ادامه این برنامه علی اکبر شعبانی فرد، استاندار استان مرکزی با بیان ویژگی های اقتصادی و صنعتی استان مرکزی ، زمینه های فعالیت اقتصادی در ایران برای بخش های خصوصی لبنان را بسیار آماده توصیف کرد و از وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان و نیز نمایندگان بخش های خصوصی این کشور دعوت کرد تا با سفر به ایران از نزدیک ضمن ملاحظه دستاوردهای اقتصادی و صنعتی کشورمان، از استان مرکزی دیدار و روابط اقتصادی خود را با این بخش از ایران توسعه دهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.