گزارشی از تاریخچه قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان

قانون- جشنواره فیلم ونیز که امروز افتتاح می‌شود، قدمتی هشتاد ساله دارد و قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس، شصت و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز امروز بعد از ظهر با نمایش فیلم «بنیادگرای ناراضی» افتتاح خواهد شد.

به این بهانه در این گزارش تلاش شده تا نگاهی مختصر به تاریخچه این جشنواره که معتبرترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می‌شود، داشته باشیم.

* جشنواره ونیز با قدمتی هشتاد ساله، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان است

جشنواره فیلم ونیز اولین بار سال ۱۹۳۲ به عنوان اولین جشنواره بین‌المللی سینمای جهان در ایتالیا افتتاح شد.

این جشنواره را «کنت جوزپه ولپی» به صورت جشنواره‌ای که هر ساله در اواخر ماه آگوست یا اوایل ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، پایه‌گذاری کرد.

«ولپی» تاجر و سیاستمدار ایتالیایی، از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۲۸ وزیر اقتصاد ایتالیا بود و سرانجام ۶ نوامبر ۱۹۴۷ درگذشت.

* شیر طلایی

جایزه معتبر این جشنواره «شیر طلایی» است که هر ساله به بهترین فیلم بخش مسابقه اعطا می‌شود.

این جایزه اولین بار سال ۱۹۴۹ توسط کمیته برگزارکنندگان جشنواره ونیز معرفی شد و تا به امروز مهم‌ترین جایزه این جشنواره محسوب می‌شود.

پیش از شیر طلا، جایزه‌ای تحت عنوان the Gran Premio Internazionale di Venezia (جایزه باشکوه بین‌المللی ونیز) وجود داشت که معادل شیر طلای ونیز امروز بود و در سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۴۸ به برنده اصلی اعطا می‌شد.

پیش از این جایزه نیز برترین جایزه جشنواره ونیز «کاپ موسولینی» بود که به بهترین فیلم ایتالیایی و بهترین فیلم غیر ایتالیایی (خارجی) اهدا می‌شد.

جایزه شیر طلایی دوم نیز ۲۱ سال پس از شیر طلا پایه‌گذاری شد. این جایزه ‌هر ساله توسط ‌هیئت داوران به هنرمندانی اعطا می‌شود که کارنامه درخشانی در عرصه سینما داشته باشند و در بخش مسابقه این جشنواره نیز شرکت کرده باشند.

* شیر نقره‌ای

جایزه «شیر نقره‌ای» نیز هر ساله به بهترین کارگردان شرکت‌کننده در بخش مسابقه اعطا می‌شود. این جایزه نیز چند سال پس از شیر طلایی به عنوان دومین جایزه معتبر بخش مسابقه این جشنواره معرفی شد.

* کاپ ولپی

«کاپ ولپی» (به یاد بنیانگذار این جشنواره «جوزپه ولپی») به بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد تعلق می‌گیرد.

علاوه بر این سه جایزه اصلی، چند جایزه غیراصلی نیز در دیگر بخش‌های جشنواره به برندگان اعطا می‌شود.

*رکوردداران جوایز ونیز

سینمای فرانسه با کسب ۱۴ شیر طلا، رکورددار این جایزه است و البته نکته جالب توجه آن است که از مجموع ۵۴ برنده‌ شیر طلا، ۳۳ نفر از کشورهای اروپایی بوده‌اند.

از سال ۱۹۴۹ تاکنون تنها ۴ زن در بخش کارگردانی توانسته‌اند برنده جایزه شیر طلا شوند که عبارتند از: «میرا نایر» از هند و«صوفیا کاپولا» از آمریکا (اولین زن آمریکایی برنده این جایزه) که طی سال‌های اخیر برنده این جایزه شده‌اند و «مارگارتا فون تروتا» از آلمان و «اگنس واردا» از بلژیک که بیش از یک دهه از برنده شدن‌شان می‌گذرد.

اگر چه آمریکایی‌ها تاکنون جوایز افتخاری زیادی را در این جشنواره از آن خود کرده‌اند ولی تنها ۴ شیر طلا در میان این جوایز دارند که از جمله برنده‌های این ۴ جایزه می‌توان به «رابرت آلتمن» و «دارن آرنوفسکی» اشاره کرد. 


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.