گزارشی از روز اول سفر معاون اول رییس جمهوری اسلامی به لبتان

به گزارش ایرنا از بیروت، رحیمی در این سفر دو روزه که از سوی پنج وزیر همراهی می شود، قرار است با طرف لبنانی توافقنامه های گوناگونی در زمینه هایی نظیر برق، سدسازی، قضایی و آموزشی امضاء کند.

روز سه شنبه نیز ‘علی نیکزاد’ وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران ولبنان،در راس هیاتی وارد بیروت شد و با وزیر اقتصاد لبنان دیدار و گفتگو کرد.

پیش از وی نیز ‘جمشید نورصالحی’ قائم مقام امور بین الملل وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیته پیگیری تفاهم نامه های دو کشور به بیروت آمد و مورد استقبال ‘فواد فلیفل’ معاون وزیر اقتصاد لبنان قرار گرفت.

وی در دیدار خود با فلیفل با اظهار امیدواری به اینکه در نخستین نشست کمیته عالی همکاری های دو کشور موانع توسعه همکاری ها بر طرف شود، تصریح کرد: ایران برای توسعه همکاری ها در بخش های گوناگون نظیر برق، نفت، سدسازی، بازرگانی، بانکی، صنعتی، کشاورزی، علمی، فرهنگی، قضایی و کنسولی آماده است و نمایندگان این بخش ها در هیات ایرانی حاضرند.

‘حمیدرضا حاجی بابایی’وزیر آموزش و پرورش،’رضا تقی پور’ وزیر ارتباطات،’مجید نامجو’ وزیر نیرو ،علی آبادی معاون نظارت و هماهنگی سیاست های اقتصادی معاون اول رییس جمهوری و حسین امیر عبدالهیان معاون وزیر امور خارجه در امور کشورهای عربی و آفریقایی، رحیمی را در این سفر همراهی می کنند.

** استقبال میقاتی از رحیمی در کاخ نخست وزیری لبنان

‘نجیب میقاتی’ نخست‌وزیر لبنان ظهر چهارشنبه از معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در کاخ نخست وزیری این کشور به طور رسمی استقبال کرد.

در مراسم استقبال رسمی بعد از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و لبنان، میقاتی و رحیمی همراهان بلندپایه دو کشور را به یکدیگر معرفی کردند.

پس از ملاقات خصوصی رحیمی و میقاتی، مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان به ریاست رحیمی و میقاتی در کاخ نخست‌وزیری لبنان برگزار شد. در این مذاکرات درباره راهکارهای توسعه مناسبات دو کشور بویژه در مسایل اقتصادی تبادل‌نظر شد.

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه در ضیافت رسمی ناهار نخست وزیر لبنان که به افتخار هیات عالیرتبه ایران بر پا شده بود ،شرکت کرد.

در این ضیافت رسمی ناهار شماری از اعضای کابینه این کشور نظیر وزیران امور خارجه ،بهداشت ،نیرو و کشاورزی حضور داشتند.

‘علی نیکزاد ‘وزیر راه و شهر سازی ،’رضا تقی پور ‘ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ‘مجید نامجو ‘ وزیر نیرو از جمله اعضای هیات عالیرتبه ایران حاضر در این مراسم بودند.

** ادای احترام به مقام حاج عماد مغنیه و علامه فضل الله

معاون اول رییس جمهور ایران شامگاه چهارشنبه با حضور برسر مزار مرحوم ایت الله محمد حسین فضل الله از مقام و شخصیت این مرجع بزرگوار و همچنین شهید مغنیه تجلیل کرد.

محمد رضا رحیمی در حالیکه از سوی هیات بلند پایه ایرانی همراهی می شد با حضور در مسجد حسنین در منطقه ضاحیه بیروت، برای این مرجع عالیقدر ،علو درجات را از خداوند متعال مسئلت کرد.

وی از علامه فضل الله به عنوان مردی بزرگ یاد کرد وگفت:‌امروز درهمه نقاط کشور لبنان و سرزمین های اسلامی سخنان گهر بار و اثر بخش این سید بزرگوار طنین انداز است .

وی افزود :‌ علامه فضل الله همواره حامی اتحاد در کشور لبنان بود و صدای دلنشین وحدت از کلام او در نمازجمعه از در و دیوار بیروت هنوز شنیده می شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین در باره شهید مغنیه گفت:‌روح بزرگ شهید مغنیه موجب تقویت روحیه ستودنی مقاومت در منطقه است.

رحیمی با تجلیل از مقام شامخ شهید مغنیه و سایر شهدای مقاومت خاطرنشان کرد:‌ روح بزرگ شهید مقاومت ، صهیونیست ها را در منطقه آزار می دهد و موجب تقویت روحیه ستودنی مقاومت در منطقه است.

وی افزود:‌روح پرفتوح شهید مغنیه موجب تقویت ستونهای مقاومت در کل جهان است و آرامش خاطری است برای کسانیکه گام های استوار را در مبارزه با رژیم صهیونیستی بر می دارند.

وی افزود:‌ باشهادت مغنیه و همرزمان او مغنیه های زیادی در مقاومت اسلامی ظهور کردند.

معاون اول رییس جمهور در این مراسم از والدین و فرزندان شهید مغنیه که در محل حاضر بودند دلجویی کرد.

**معاون اول رییس جمهوری، در حلقه پرشور نمازگزاران شیعه لبنان

نمازگزاران شیعه مسجد حسنین بیروت به گرمی از ‘محمدرضا رحیمی’ معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

معاون اول رییس جمهوری و هیات عالی رتبه ایرانی همراه وی در سفر لبنان پس از قرائت فاتحه بر مزار شهید علامه فضل الله مرجع عالیقدر شیعیان لبنان چهارشنبه شب در نماز جماعت مغرب و عشاء‌ در مسجد حسنین در منطقه ضاحیه بیروت شرکت کرد.

جمعی از نمازگزاران با مشاهده معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به دور وی حلقه زدند و مواضع ضد استکباری جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار دادند.

برخی از نمازگزاران در اظهاراتی از همراهی خود با آرمان های انقلاب اسلامی تاکید کردند و حضور معاون اول رییس جمهوری در مسجد شیعیان لبنان را دیداری تاریخی توصیف کردند.

نمازگزاران مسجد حسنین بیروت با فرستادن مکرر صلوات، رحیمی را تا در خروجی مسجد همراهی کردند.

معاون اول رییس جمهوری سپس در جمع ایرانیان مقیم لبنان در محل سفارت ایران در بیروت حضور یافت.

** برنامه های پنج شنبه

نشست کمیسیون مشترک دو کشور درسطح عالی روز پنجشنبه با حضور رحیمی و میقاتی و نیز وزرای ایرانی و لبنانی برگزار می شود و پس از امضای اسناد مربوطه نشست مطبوعاتی برگزار می شود.

دیدار با ‘میشل سلیمان’ رییس جمهوری ،’نبیه بری’ رییس مجلس لبنان و ضیافت ناهار وی برنامه های بعدی روز پنج شنبه سفر رحیمی است.

در این سفر تلاش می شود تا موانع اجرایی شدن چهار موضوع مهم برطرف شود که شامل بحث انتقال برق از ایران به لبنان،ایجاد نیروگاه های کوچک ۲۵ مگاواتی،ساخت سد بترون و ایجاد نیروگاه های ۵۰۰ مگاواتی می شوند.

درسال ۱۳۸۹ محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران به دعوت ‘میشل سلیمان’ همتای لبنانی خود در رأس هیأتی عالی رتبه‌ به لبنان سفر کرد. در این سفر تاریخی که نقطه عطفی در روابط دو جانبه محسوب می‌شود ۱۶ سند همکاری مشترک امضا شد.

به دنبال آن سعد حریری نخست وزیر وقت لبنان سفر رسمی به تهران داشت که در این سفر نیز ۹ سند همکاری به امضای مسئولان دو کشور رسید. همچنین دو کشور توافق کردند که سطح کمیسیون همکاری‌های مشترک را ارتقا بخشند و کمیته عالی همکاری‌ها را به ریاست معاون اول رییس جمهوری ایران و نخست وزیر لبنان برگزار کنند.به این ترتیب بستر حقوقی و قانونی توسعه روابط دو جانبه بیش از گذشته فراهم شد.

بعد از آن بحث پیگیری و اجرای این اسناد در دستور کار بخش‌های مربوط دو کشور قرارگرفت تا اینکه دو کشور توافق کردند نخستین اجلاس کمیته عالی و هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک را در ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشتدر بیروت برگزار کنند.

تاکنون شش اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان برگزار شده است. ششمین و آخرین اجلاس در اسفند ۱۳۸۷ در بیروت برگزار شد.در اجلاس ششم چند سند همکاری میان بخش‌های مختلف دو کشور به امضا رسید.

برگزاری اجلاس کمیته عالی همکاری‌ها تاکنون در روابط دوکشور سابقه نداشته است.

پیش نویس سند‌های مختلف همکاری دو جانبه در بخش‌های قضایی، آموزش و پرورش، فناوری،صنعتی، ورزشی، سرمایه گذاری از سوی مقامات دو طرف در اجلاس کمیته عالی ارائه شده است و پیش بینی می‌شود چندین سند همکاری از جمله موافقت نامه‌های مربوط به همکاری قضایی به امضای مقامات دو کشور برسد.

خاور**۱۰۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۹۸۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.