گزارشی از پشت صحنه سه فیلم‌خاص جشنواره؛ میرکریمی، محمدی و شورجه حامی سه فیلم‌اولی

«فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «حق سکوت» و «خانه‌ای کنار ابرها» احتمالا سه فیلم شگفتی‌ساز جشنواره خواهند بود. به پشت صحنه این سه فیلم رفته‌ایم.سه فیلمی که سه نام بزرگ سینمای ایران پشت سر آنها هستند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، ماراتن سخت سینمای ایران برای آمادگی برای حضور در یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سال‌های اخیر سینما به اوج خود رسیده است. امسال سینمای ایران میزبان جشنواره‌ای خواهد برد که طیف بزرگی از سینماگران به‌نام و چهره همه این سال‌ها در این جشنواره با یکی از مهمترین کارهای این چند ساله‌شان حضور پیدا کرده‌اند. اما در میان همه این نام‌های بزرگ؛ خبرها و اطلاعات شنیده شده از فیلم‌های دیگر جشنواره فجر نشان می‌دهد، امسال در زیر هیاهوی همه این نام‌های بزرگ به اتفاقات ویژه‌ای برخواهیم خورد. فیلم‌هایی که عموما از سوی کارگردان‌های جوان فیلم اولی ساخته شده است.

به غیر از چند فیلم خاص که سیاست کامل سکوت در این دوره را برگزیده‌اند، نام، مشخصات، عوامل و حاشیه‌های فرامتنی سه فیلم خاص در این دوره به شدت هیجان‌برانگیز است.

تجربه درخشان رضا میرکریمی در حمایت و ساخت دو فیلم اولی ویژه در جشنواره سال گذشته؛ «تاج‌محل» و «خسته نباشید» احتمالا اولین انتخاب برای تماشای یک فیلم اولی در جشنواره پیش‌رو را به فیلمی به نام «حق سکوت» محدود خواهد ساخت. «حق سکوت» را یک کارگردان جوان به نام هادی نائیجی در حال ساخت است و محسن قرائی کارگردان «خسته نباشید» هم به او مشاوره می‌دهد و فیلمش را تدوین می‌کند. تاکنون خلاصه‌ای از فیلم منتشر نشده است؛ اما از قرائن و شواهد مطرح شده در مورد فیلم می‌توان پی برد که ما با یک موقعیت خاص برای یک روحانی جوان روبرو خواهیم بود. 

در یک شب سرد برفی به پشت صحنه «حق سکوت» در تهران رسیدیم. در حالی که بخش‌هایی از فیلم در قم فیلمبرداری شده بود و گروه تا دو روز آینده عازم شمال کشور برای ادامه فیلمبرداری بود. رضامیرکریمی پشت صحنه فیلم قدم می‌زد و نظاره‌گر دقیق تلاش نسل جدیدی از فیلمسازانی بود که خودش پیش‌زمینه تولد آن‌ها را پدید آورده بود. گروه «حق سکوت» به سختی کار می‌کرد تا فیلم را به جشنواره‌ای برساند که خود میرکریمی یکی از اصلی‌ترین مدعیانش با «امروز» است. نگاه خاص میرکریمی به مقوله روحانیت که نماد واضح آن در فیلم «زیر نور ماه» آغازگر نگاه جدید سینمای ایران به روحانیت بود حالا اینجا با فیلمی که خودش در پشت صحنه آن قدم می‌زند و با دقت به جزیئات ماجرا نگاه می‌کند قرار است یکی از مهمترین فیلم‌های جشنواره را رقم بزند. گزارش کامل پشت صحنه «حق سکوت» به زودی منتشر می‌شود.

ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان برجسته سینمای ایران سال پیش در پشت صحنه یک فیلم اولی حاضر شد. فیلمی که در روز اختتامیه جشنواره سیمرغ بهترین فیلم‌اولی را دریافت کرد. «دهلیز» با کارگردانی بهروز شعیبی. حالا امسال حاتمی‌کیا در روزهای شلوغ اتمام مراحل فنی فیلم «چ» یکی از مهمترین فیلم‌های امسال سینمای ایران به پشت صحنه فیلم فیلمساز جوانی رفته است که به خبرنگار تسنیم می‌گوید:” با آژانس شیشه‌ای فهمیده است که می‌شود فیلم ساخت” سید جلال دهقانی اشک‌ذری امسال اولین فیلمش را با حمایت و مشاورت یک کارگردان مشهور دیگر سینمای ایران؛ جمال شورجه کلید زده است.

داستانی در مورد سینمای دفاع مقدس که باز هم به پشت‌صحنه جنگ آمده است و ظاهرا قرار است نوع دیگری از تعامل آدم‌های بی‌ارتباط با جنگ را با جنگ نمایش دهد. هدایت هاشمی و حامد کمیلی دو جوان بی‌ارتباط با جنگ قصه ما هستند. آدم‌هایی که به سراغ یک مادر شهید می‌روند و در بطن عمیق یک موقعیت خاص قرار می‌گیرند.

این دو فیلم همه ماجراهای فیلم اولی‌های هیجان‌برانگیز امسال نیستند. حامد محمدی فیلمنامه نویس دو فیلم مشهور این سال‌های سینمای ایران؛ «طلا و مس» و « حوض نقاشی» این بار در نقش یک فیلمساز ظاهر شده است. فیلمی که ظاهرا قرار است یکی از فیلم‌های خاص و بحث‌برانگیز امسال باشد. اتفاقی که فقط نگاه به تهیه‌کننده‌ای که پشت کار ایستاده است حدس آن را راحت می‌کند. منوچهر محمدی حالا دیگر بعد از دو دهه کار مستمر در سطح اول سینمای ایران نام ساده‌ای نیست و خیلی خوب می‌داند که چگونه هر فیلمش را یک اتفاق خاص در سینمای ایران کار کند و حالا وقتی که قرار است پشت اولین فیلم پسرش آن هم در این موضوع خاص بایستد احتمالا می‌توان امیدوار بود که با فیلم خاص و پرسروصدایی در جشنواره فجر امسال روبرو خواهیم بود.

« فرشته‌ها با هم می‌آیند» سومین فیلمی است که این روزها به پشت صحنه آن رفته‌ایم و گزارش کامل آن به زودی منتشر می‌شود. جواد عزتی و نازنین بیاتی و رضا ناجی سه بازیگر اصلی این فیلم هستند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر:
سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.