گزارش اولیه تحقیقات مربوط به فاجعه الحوله سوریه منتشر شد

به گزارش ایرنا از دمشق، رئیس کمیته تحقیق عصر پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل وزارت خارجه سوریه گفت که گزارش خود را بر اساس مشاهدات عینی افراد منطقه الحوله و بررسی های انجام شده از محل جنایت و اجساد بر جای مانده انجام شده است.

روز جمعه گذشته در جنایت فجیع الحوله بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند که حدود ۳۰ نفر از آنها کودک بودند.

به گفته این مسئول سوری بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر از عناصر مسلح پس از نماز جمعه در یک نقطه از منطقه الحوله تجمع کردند و همزمان به پنج پست بازرسی نیروهای حافظ نظم با بهره گیری از انواع اسلحه پیشرفته از قبیل خمپاره انداز، تیربار و انواع موشک انداز حمله کردند و همزمان با آن عده ای در داخل منطقه جنایت خود را مرتکب شدند و از ورود نیروهای حفظ نظم به این منطقه جلوگیری کردند.

به گفته این مسئول سوری برخی از اجساد متعلق به عناصر مسلح بود که از خارج از محل جنایت آورده و در کنار قربانیان قرار داده شدند.

وی روایت دشمنان سوریه مبنی بر بمباران توپخانه ای محل جنایت را رد کرد و گفت: هیچگونه آثاری از ترکش توپخانه و یا گرد و خاک ناشی از انهدام منازل روی اجساد یافت نشده است و آنها از فاصله نزدیک هدف تیراندازی و سلاح سرد قرار گرفتند.

وی با اشاره تلویحی به وابستگی مذهبی قربانیان این جنایت یکی از اهداف گروه های تروریستی از این اقدام را ایجاد فتنه مذهبی و وانمود کردن وقوع جنگ داخلی به جامعه بین الملل خواند و تاکید کرد که این امر به نفع دولت و ارتش نیست تا به دخالت در این جنایت متهم شود.

وی خاطر نشان کرد که قربانیان، خانواده های مسالمت آمیزی بودند که درخواست عناصر مسلح برای مخالفت با دولت و اقدام مسلحانه علیه آن را نپذیرفته بودند و در تظاهرات ضد دولت شرکت نمی کردند.

رئیس کمیته تحقیق درباره این فاجعه همچنین اظهار داشت که عناصر مسلح با این کشتار فجیع می خواستند دخالت نظامی و انسانی بیگانگان را تسهیل کنند.

‘جهاد مقدسی’ سخنگوی وزارت خارجه سوریه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که دولت سوریه این جنایت را محکوم کرده است.

وی گفت که گزارش ارائه شده نتایج اولیه تحقیقات به شمار می رود و به محض تکمیل گزارش به افکار عمومی و جامعه بین الملل ارائه خواهد شد.

مقدسی تاکید کرد که هیچ طرفی تاکنون ارتش سوریه را به ارتکاب این جنایت متهم نکرده است و همواره به طرف دیگری (نیروهای طرفدار نظام) اشاره می شود.

وی با اشاره تلویحی به عربستان ، قطر، ترکیه و دیگر دولت های مخالف سوریه گفت که باید پرسید چه طرف هایی پول، اسلحه و پناهگاه در اختیار عناصر مسلح قرار می دهد تا مرتکب جنایت علیه شهروندان سوری شوند.

مقدسی اظهار داشت که در سوریه ۱۸ طایفه مذهبی به صورت مسالمت آمیز با هم زندگی می کنند و دشمنان که از تحقق اهدافشان ناامید شده اند، در پی راه اندازی فتنه طایفه ای در این کشور هستند .

وی نیز همچون رئیس کمیته تحقیقات ضمن محکوم کردن این جنایت و با اشاره تلویحی به وابستگی قربانیان به طایفه ای مشخص این سوال را مطرح کرد که آیا بر هم زدن وحدت سوری ها به نفع دولت است.

خاورم**۱۴۳۱** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۲۸۴۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.