گزارش ایرنا از فروش سیمکارت فعال ایرانسل و همراه اول و پاسخ اپراتورها

گزارش ایرنا از فروش سیمکارت فعال ایرانسل و همراه اول و پاسخ اپراتورها

ایرانسل: مشخصات مالک قانونی تمامی سیمکارت های فعال ثبت شده است / همراه اول: موضوع را بررسی میکنیم!

سیم کارت های فعال و دست اول ایرانسل و همراه اول در سطح گسترده ای در تهران به فروش می رسد، ‌برای خرید و استفاده از این سیم کارت ها نیازی به احراز هویت و ثبت نام متقاضی وجود ندارد.!

بر اساس گزارش ایرنا، با مراجعه به نزدیکترین دکه روزنامه فروشی می توان سیم کارت فعال و استفاده نشده (به اصطلاح صفر) را بدون ارایه هرگونه مدرک شناسایی و ثبت هویت خریداری کرد .

با استفاده از همین سیم کارت های فعال خریداری شده، خبرنگار ایرنا نخستین ارتباط را با مسئولان روابط عمومی اپراتورهای ایرانسل و همراه اول برقرار کرد، تا به آنها اطلاع دهد که با وجود تکذیب های مکرر این اپراتورها در مورد فروش سیم کارت های فعال ثبت نشده، این سیم کارتها به راحتی در دسترس خریداران قرار دارد.

سیم کارت های اعتباری فعال این دو اپراتور به راحتی در دکه های روزنامه فروشی، با قیمت حدود دو برابر نرخ تعیین شده توسط شرکتهای مذکور یعنی برای سیم کارتهای ایرانسل حدود ۱۱ هزار تومان وسیم کارت های همراه اول نیز ۱۸ هزار تومان قابل خریداری و استفاده فوری است.

کارشناسان معتقدند سیم کارتهای فعالی که به سهولت و بدون ثبت نام خربداری شوند، می تواند بعنوان ابزار مزاحمت و برقراری ارتباطات غیر قانونی مورد سوء استفاده قرار گیرد، بدون آنکه مسئولیتی متوجه خریدار و استفاده کننده از آن باشد.

در این حال اپراتورها ادعا می کنند شماره این سیم کارتها به نام افرادی ثبت شده و مشخصات آنها نزد اپراتورها موجود است.

پاسخ مسئولان ایرانسل

با وجود خرید تعدادی از سیم کارتهای همراه اول و ایرانسل توسط خبرنگاران ایرنا، مدیر روابط عمومی ایرانسل روز چهارشنبه در خصوص فروش سیم کارت های فعال در بازار به خبرنگار ایرنا ،‌گفت: دوباره تاکید می کنیم که در شبکه تلفن همراه ایرانسل هیچ سیم کارت فعالی وجود ندارد که مشخصات مالک در سیستم ایرانسل ثبت نشده باشد .

‘ آرش کریم بیگی ‘ افزود: مشخصات مالک سیم کارتهایی که به صورت فعال عرضه می شود نیز ثبت شده است و اگر مشترکی سیم کارت خود را بدون انتقال مالکیت به شخص دیگر واگذار می کند، ‌باید متوجه باشد ‌تا زمان تغییر مالکیت ، مسئولیت هر نوع سو استفاده و عواقب حقوقی آن سیم کارت در سیستم قضایی بر عهده مالک قانونی سیم کارت است .

وی افزود: ایرانسل همواره به مشترکان خود توصیه کرده ‌اگر به هر دلیلی می خواهند سیم کارت خود را واگذار کنند یا هدیه دهند، ‌حتما به نمایندگی های مجاز ایرانسل مراجعه کنند و مالکیت سیم کارت را تغییر دهند.

کریم بیگی گفت: ایرانسل برای تسهیل فرآیند انتقال،‌ خدمات انتقال مالکیت را به صورت رایگان به مشترکان عرضه می کند.

وی تاکید کرد که سیم کارت های دایمی و اعتباری ایرانسل فقط در شیوه پرداخت با هم تفاوت دارند و از نظر حقوقی و قانونی استفاده از آنها مسئولیت یک سانی را متوجه مشترک می کند.

مدیر روابط عمومی ایرانسل گفت:‌ در خصوص مزاحمت های تلفنی نیز ایرانسل روی وب سایت خود بخشی را برای اعلام شکایت قرار داده است.

توضیحات همراه اول

مسئولان روابط عمومی همراه اول نیز در پاسخ سوال خبرنگار ما اعلام کردند که در حال بررسی موضوع فروش سیم کارت های فعال این اپراتور در بازار هستند و بزودی در این زمینه اطلاع رسانی خواهند کرد.

احتمال فروش سازمان یافته

به گفته کارشناسان با توجه به بسته های وکیوم شده و کاملا نو سیم کارتها، منطقی به نظر نمی رسد اشخاصی این سیم کارتها را خریداری کرده، به نام خود ثبت کنند و سپس به دکه ها بدهند و اصولا دکه ها سیم کارت بسته بندی شده را که از فعال بودن یا نبودن آن اطلاع نداشته باشند، خریداری نمی کنند.

از سوی دیگر بعید به نظر می رسد افرادی در ازای دریافت مبلغی ناچیز، مسئولیت سوء استفاده های احتمالی از سیم کارتی را که به نام آنها ثبت شده است، اما در اختیار شخص ثالثی است؛ به عهده بگیرند.

جا دارد اپراتورها و نهادهای نظارتی ضمن مطالعه دقیق چگونگی راهیابی این گونه سیم کارتها به بازار، احتمالاتی نظیر سازمان یافته بودن عرضه سیم کارتها، جعلی بودن هویت ثبت شده مالکان آنها، تخلف در سیستم عرضه سیم کارت و ورود دلالان و سود جویان به این عرصه را مورد بررسی قرار دهند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.