گزارش ایسنا از مراسم عزاداری روز عاشورا در کربلا

۰۵م آذر ،

مراسم عزاداری سالار شهیدان و حضرت ابولفضل عباس (ع) روز یک‌شنبه با برگزاری آیین خاص آن در کربلا، در بین‌الحرمین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به عراق، عزاداری سالار شهیدان روز یک‌شنبه، دهم محرم الحرام پس از اذان صبح و اقامه نماز آغاز شد.

دسته‌ها و هیات‌های قمه‌زنی نیز پس از نماز صبح روز یک‌شنبه به محوطه بین‌الحرمین و صحن اصلی حرمین شریفین آمده و به قمه‌زنی پرداختند.

پس از آن اذان ظهر که از بلندگوهای بین‌الحرمین پخش شد، نماز ظهر عاشورا نیز اقامه شد.

بنا براین گزارش، زائران وعزاداران حسینی که از سراسر دنیا به کربلا آمده‌اند در مراسم موسوم به “هروله” شرکت کردند. مردان عزادار از خارج حرم امام حسین (ع) تا حرم حضرت ابوالفضل عباس (ع) هروله کنان و به دو می‌روند و بر سر و سینه خود می‌زنند. اغلب عزادارن کفش به پا ندارند.

صدای مداح از آغاز مراسم هروله که نام حسین (ع) و عباس (ع) را بر زبان می‌آورد در میان فریادهای عزاداران گم می‌شود. در میان عزاداری هر یک از شیعیان که به نقطه از این دنیا تعلق دارند عزاداری خاص کشور خود را به نمایش می‌گذارند؛ پاکستانی‌ها، افغان‌ها، مسلمانان آفریقایی و … .

پس از هروله مردان، نوبت به زنان می‌رسد که انتظار بسیاری را برای آن کشیده‌اند. آن‌ها به یاد خانواده اسیر امام حسین (ع) شیون کنان و درحالی که بر سر و صورت و سینه می‌زنند به حرم حضرت عباس (ع) وارد می‌شوند و آن‌جاست که صحن حرم یک پارچه شیون و فریاد می گردد.

حرمین از نماز مغرب و عشای روز نهم بر روی زنان بسته شده است و از صبح روز دهم نیز بر روی تمامی زائران اعم از زن و مرد.

پس از پایان مراسم هروله، مراسم عزاداری به نوعی پایان می‌یابد و درهای حرمین برای زائران و عزاداران باز می‌شود و حرمین کم‌کم خلوت می‌شوند.

بیرون از این‌جا در خیابان‌های منتهی به حرمین بسیاری از مردم نذر خود را ادا می‌کنند و از عزاداران حسین (ع) با غذا، شربت و چای پذیرایی می‌کنند.

در حدود ۴ تا ۵ میلیون زائر از شهرهای عراق و کشورهای دیگر به هر وسیله‌ برای روزهای تاسوعا و عاشورا به کربلا می‌آیند و پذیرایی و خدمت‌رسانی به این اشخاص تمامی به طور خودجوش توسط مردم انجام می‌شود.

دولت عراق نیز در این میان امنیت مراسم را تامین می‌کند.

مراسم عزاداری توسط دوربین‌های تلویزیونی و مانیتور بزرگی که در محوطه بین‌الحرمین قرار دارد عزاداران در خیابان‌های اطراف را نشان می‌دهد. در یکی از خیابان‌های اطراف حرمین و در جایی که گفته می‌شود خیمه‌گاه خانواده امام حسین (ع) در آنجا بوده است و توسط سپاه یزدیان به آتش کشیده شده است از مانیتور به نمایش درآمده است. در همین حین زنان که در اطراف خیابان بین‌الحرمین می باشند شیون و زاری می‌کنند.

ساخت و ساز در اطراف و صحن حرمین به ویژه حرم امام حسین (ع) مشکلاتی را برای زائران به وجود آورده است اما در این میان گنبد حرم سالار شهیدان است که از نزدیک قابل رویت نیست. ساختمان اطراف حرم که در حال ساخت است نیز بنر بزرگی که شمایل امام حسین (ع) بر روی آن نقش بسته است که فرزند شهید خردسالش علی‌اصغر (ع) را در حالی که تیر سه شعبه به گردنش اصابت کرده است را نصب کرده‌اند. در گوشه‌ای از بنر به زبان انگلیسی نوشته شده است که” به چه گناه کشته شد؟”

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.