گزارش بلومبرگ از محدودیت‌های روحانی در رفع حصر موسوی و کروبی

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

گزارش بلومبرگ از محدودیت‌های روحانی در رفع حصر موسوی وکروبی/ دالتون: روحانی باید از ساختارهای متفاوت قدرت در ایران عبور کند

توانایی روحانی در تغییر وضعیت موسوی و کروبی دو معترض انتخابات سال ۸۸ او را در معرض آزمونی دشوارتر از مذاکرات ژنو قرار داده است.

خبرگزاری بلومبرگ در مقاله‌ای می نویسد: دیپلمات‌های روحانی ماه قبل برای توافق هسته ای با گروه ۱+۵ با هدف کاهش تحریم ها مورد تحسین قرار گرفتند و به رئیس جمهوری این کشور کمک کردند تا به یکی از تعهداتش که منجر به پیروزی خیره کننده وی در انتخابات ریاست جمهوری شده بود عمل کند.
 
بخش سخت تر برنامه دستور کار روحانی اما با پیشرفت کمی در خصوص وعده های آزادی بیشتر برای ایرانیان در داخل کشور، جایی که سرنوشت «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» همچنان به محلی برای محک زدن، باقی مانده است.

دو سیاستمدار ایرانی، که  هدایتگری آنها در اعتراضاتی که تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ عنوان می‌کردند، نزدیک به ۳ سال است که در حصر خانگی به سر می‌برند و به ندرت از آنها در کانال‌های تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و روزنامه ها یاد می گردد.

«ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس در ایران در مصاحبه تلفنی در این باره، گفت: روحانی باید از ساختارهای متفاوت قدرت در ایران عبور کند، وی باید مسیرش را بشناسد و محدودیتهایش را بداند.

روحانی تاکنون بارها در پاسخ به درخواست حامیان جنبش سبز و وضعیت میرحسین موسوی و کروبی بر وعده هایش مبنی بر تغییرات اجتماعی شامل آزادی مطبوعات و ازادی زندانیان سیاسی تاکید کرده است.

رئیس جمهور اما نفوذ کمتری در سرویس های امنیتی کشور دارد. روحانی، در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشال تایمز چند روز پس از توافق هسته ای ۲۴ نوامبر در ژنو، به ساختار پیچیده قدرت در ایران که وی باید آنها را سپری کند اشاره کرد.

روحانی ۶۵ ساله، که رابطه دوستانه اش با رهبر ایران به عمر  سه دهه قبل است در گفت و گو با این روزنامه بریتانیایی گفت: بعضی موضوعات در ایران نیازمند گام‌های دیگر گروه ها و مقامات دارد.

از زمان آغاز به کار روحانی در دولت یازدهم تاکنون اما نشانه هایی از کاهش محدودیت ها دیده شده، نشانه هایی از جمله ازادی بعضی از زندانیان سیاسی که در میان آنها «نسرین ستوده» که وکلات بعضی از فعالان اپوزیسیون و فعالان حقوق بشر را برعهده داشت نیز دیده می گردد.

منبع : نامه‌نیوز


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.