گزارش تازه آمریکا از تاثیر تحریم بر ایران

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

گزارش تازهی که از سوی یک مقام آمریکایی افشا شده است، به ابعاد تازهی از تاثیر تحریم بر درآمد نفتی ایران و مازاد تجاری کشور اشاره دارد و با ارائه بعضی از آمار نشان میدهد که درآمد نفتی کشور در حدود ۴۴ درصد کاهش یافته است.

گزارش تازهی که از سوی یک مقام آمریکایی افشا شده است، به ابعاد تازهی از تاثیر تحریم بر درآمد نفتی ایران و مازاد تجاری کشور اشاره دارد و با ارائه بعضی از آمار نشان میدهد که درآمد نفتی کشور در حدود ۴۴ درصد کاهش یافته است.


خبرگزاری اسوشیتد پرس اعلام کرده است که در تحلیی تازه از سوی یک مقام آمریکایی که پیش از این انتشار یافتن نیافته بود اشاره شده است که ایران به سبب تحریم های اعمال شده از سوی غرب قادر به دریافت تقریبا نیمی از درآمد نفتی خود نیست.

این تحلیل اشاره کرده است که تحریم های اخیری که در ماه فوریه بر ایران اعمال شده توان ایران را برای دسترسی به میلیاردها دلار دآمد نفتی، از بین برده است. این فرد مسئول به سبب سری بودن سیاست تحریمی اعمالی بر ایران از ذکر نام خود سر باز زده است.

این گزارش در ادامه آورده است که: بر اساس تخمین مقامات آمریکایی ایران هم اکنون به سبب تحریم های اعمال شده ماهیانه رقم ۱٫۵ میلیارد دلار از درآمد نفتی خود را از دست میدهد. در حالی که درآمد نفتی ایران ناشی از فروش نفت حدودا برابر با ۳٫۴ میلیارد دلار است در نیمه اول سال جاری میلادی بوده است که به معنی از دست رفتن ۴۴ درصد از درآمد نفتی ایران است.

تحریم اخیر که در ماه فوریه بر ایران اعمال شده سخت ترین تحریم های اعمالی بوده است که به شدت بر درآمد نفتی ایران متمر کز شده است. هدف این تحریم جلوگیری از دسترسی ایران به پول نفت صادراتی و قفل کردن آن در حسابهای خارجی در راستای استفاده از آن تنها برای واردات کالاهای غیر تحریمی به ایران است.

بر اساس این تحریم چنانچه مشتریان نفتی ایران اقدام به کاهش واردات نفت از این کشور نکنند مشمول تحریم مالی و بانکی آمریکا خواهند شد.

این تخمینی که از تاثیر تحریم ها بر ایران صورت گرفته است بر اساس داده های به دست آمده از گمرک کشورهای مشتری نفت ایران و محاسبه توازنت تجاری ایران با آنها است. این آمار حاکی از آن است که ایران برای جبران کسری بدجه و توزان تجاری خود قادر به دسترسی به پول نفت صادراتی نیست.

اما گزارش اسوشیتد پرس اشاره کرده است که گاربیس ایرادیان یکی از کارشناسان اقتصادی موسسه مالی بین الملل گفته: علیرغم موجهای پیاپی تحریم بر علیه ایران اما ایران همچنان از یک مازاد جاری در بازرگانی خود سود میبرد. اما این مازاد تجاری به شکل مداومی از سال ۲۰۱۱ کاهش یافته است.

وی اشاره کرده است که مازاد تجاری ایران از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ از رقم ۷۰ میلیارد دلار به ۴۴ میلیارد دلار کاهش یافته است و بر اساس تخمین ها تا پایان سال ۲۰۲۲ به رقم ۳۸ میلیارد دلار خواهد رسید که با اعمال تحری مجدید و کاهش درآمد نفتی ایران به شکل ماهیانه ۱٫۵ میلیارد دلار، ۱۵ میلیارد دلار از این ۳۸ میلیارد قابل دسترسی نخواهد بود.

همچنین مقام آمریکایی در خصوص درآمد نفتی ایران اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۱ ایران ۵۸ درصد از درآمد نفتی خود را از دست داده و از سال ۲۰۱۱ که درآمد ماهیانه نفت ایران برابر با ۸ میلیارد دلار بوده است، در سال ۲۰۱۲ به ۶٫۳ میلیارد و در سال جاری به ۳٫۴ میلیارد کاهش خواهد یافت.

اسوشیتد پرس در پایان گزارش خود ذکر کرده است: تحلیلخا نشان میدهد علیرغم این تحریم ها، اقتصاد ایران به اندازه کافی برای پوشش هزینه های تحریم انعطاف پذیر است و این کشور با ایجاد تنوع در صادرات خود وابستگی به نفت را کاهش داده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.