گزارش تجارت خارجی ۳۷ میلیارد دلاری ایران در ۵ ماه ابتدای ۹۱

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران با انتشار آمار تجارت خارجی کشور در بخش واردات و صادرات، اعلام کرد: آمار تجارت خارجی کشور در بخش واردات و صادرات در ۵ ماهه نخست سال جاری به رقم ۳۷ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار رسید.

بر پایه گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک، در این مدت ۳۰ میلیون و ۲۶۹ هزار تن کالا با احتساب میعانات گازی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار صادر و ۱۵ میلیون و ۷۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار وارد شده است.

این گزارش می‌افزاید: وزن و ارزش صادرات غیرنفتی به ترتیب ۷٫۹۹ درصد، ۱۱٫۷۸ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که واردات در این مدت به لحاظ وزنی ۱۲٫۲۰ درصد افزایش اما از حیث ارزش ۸٫۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی ۳ میلیارد و ۱۴۲میلیون دلار به میعانات گازی، ۴ میلیارد و ۶۲۱ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۷ میلیارد و ۹۶۴ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.

براساس این گزارش، هرچند که آمار صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در ۵ ماهه نخست سال جاری کاهش داشته است اما صادرات سایر کالاها ۲۳٫۱۷ درصد افزایش داشته است که ۵۰٫۶۴ درصد از ارزش کل صادرات را در این مدت به خود اختصاص داد.

شمش از آهن و فولاد و غیرممزوج با ۸۷۳ میلیون دلار، گندم سخت به غیر از گندم دامی با ۸۷۲ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از دانه سویا با ۶۹۹ میلیون دلار، دانه ذرت دامی با ۶۹۴ میلیون دلار و برنج نیمه‌ سفیدشده یا برنج کامل سفیدشده با ۵۱۳ میلیون دلار ۵ قلم عمده واردات در ۵ ماهه سال جاری بوده‌اند.

از مجموع صادرات غیرنفتی ۳ میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار آن به ۵ قلم فوق‌الذکر اختصاص داشت. بیشترین میزان واردات کالا در ۵ ماهه سال‌ جاری از کشور امارات صورت گرفته است که به میزان ۴ میلیارد و۴۳۱ میلیون دلار بوده است.

پس از آن بیشترین میزان واردات از کشورهای چین با رقم ۲ میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۱۷۸میلیون دلار، جمهوری کره با ۱ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار و سوئیس با ۱ میلیارد و ۱۹۱میلیون دلار صورت گرفت.

پروپان مایع‌ شده با ۵۴۰ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم با ۵۱۷ میلیون دلار و بوتان مایع شده با ۴۵۳ میلیون دلار، ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی در ۵ ماهه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین میزان صادرات در ۵ ماهه سال جاری به کشورهای عراق با ۲ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار، چین با ۲ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار، افغانستان با ۱ میلیارد و ۱۱۵میلیون دلار و هند با ۸۶۳ میلیون دلار بوده است. در مجموع ۶۴ درصد از صادرات کشور به ۵ کشور یادشده صورت گرفت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.