گزارش خبری آریا درباره بخشنامه جدید بانک مرکزی ؛ ارز ۱۲۲۶ تومانی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

خبرگزاری آریا- گروه اقتصادی ، رامین بیات:جدیدترین خبر از بانک مرکزی حکایت از آن دارد که ارز مسافرتی به ۱۰۰۰ دلار کاهش یافت.
بعد از التهابات ارزی که در اواخر سال گذشته شاهد آن بودیم بانک مرکزی در آخرین تصمیم ارزی خود اعلام کرده است که ارز مسافرتی به ۱۰۰۰ دلار کاهش یافته است. 

فروش ارز مسافرتی برای هریک از مسافران هوایی به مقصد تمام کشورها ( به استثناء عراق و سوریه که ۴۰۰ دلار است) به میزان ۱۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها و فروش ارز مسافرتی به مسافرین زمینی، ریلی و دریایی کلیه کشورها به میزان ۴۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها است.

اما این مصوبه بانک مرکزی یک استثناء هم دارد و  کشور های سوریه،عراق،آذربایجان،ارمنستان، پاکستان، افغانستان ، امارات ، عربستان ، ترکیه، لبنان ،تایلند، گرجستان، قبرس ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، مالدیو ، اندونزی ، مالزی ، فیلیپین ،سنگاپور و چین از این مصوبه معاف هستند.
فروش ارز مسافرتی به هریک از مسافران هوائی به مقصد کشورهای آذربایجان ، ارمنستان ،پاکستان ، افغانستان ، امارات متحده عربی ، ترکیه، لبنان ، تایلند ، گرجستان، قبرس ،تاجیکستان ، ترکمنستان ، مالدیو ، اندونزی ، مالزی ، فیلیپین ، سنگاپور و چین یک بار درسال و به میزان ۴٠٠ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی می باشد.
 در کلیه موارد فوق ، فروش ارز مسافرتی به نرخ بازار فرعی و یکبار در سال صورت می گیرد، این در حالی است که پیش از این ارز مسافرتی ۲۰۰۰ دلار به ازای هر نفر بود.
براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی ، فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از ۲ سال امکان پذیر نبوده و برای سنین ۲ تا ۱۲ سال به میزان ۵۰ درصد در هر یک از حالات فوق خواهد بود.
 بر اساس این گزارش ، فروش ارز مسافرتی برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی یک بار در سال به مبلغ ۴٠٠ دلارو یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی می باشد.
همچنین فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق (عتبات عالیات ) به مبلغ ٢٠٠ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی می باشد.
خاطر نشان می سازد فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق (عتبات عالیات) صرفًا به زائرینی که از طریق کار وانهای تحت پوشش سازمان حج و زیارت اعزام می شوند امکان پذیر خواهد بود.
فروش ارز مسافرتی به مسافرین هوایی، زمینی، ریلی و دریایی کشورهای سوریه و عربستان (بابت عمره مفرده) بمیزان ۴٠٠ دلار یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی می باشد.
بانک مرکزی اعلام کرده است که مسافرانی که قبلا ” از ارز مسافرتی هوایی استفاده نموده اند می توانند در ” دو نوبت “ از ارز مسا فرتی بابت سفر به سوریه، عراق و یا عربستان (بابت عمره مفرده ) استفاده نمایند . و فروش ارز مسافرتی هوایی به مسافرانی که دو نوبت از ارز مسافرتی مربوط به سوریه ، عراق و عمره مفرده استفاده نموده اند نیز مجاز خواهد بود.
 کسانی که خواستار دریافت ارز مسافرتی هستند می بایست گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران ، بلیط مسافرت (اعم از یکسره یا دوسر ه ) زمینی ،
ریلی، دریائی ، هوائی (کاغذی و یا الکترونیکی “ممهور به مهرآژانس هواپیمائی “) ،ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهائی که نیاز به ویزا دارند ) ،اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور (به استثناءمسافران معاف از پرداخت عوارض ) وتعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی (در هر سفر ) فقط ازیک منبع اعم از بانک ویا صرافی مجاز . کپی مدارک نیز به منظور نظارت بازرسان بانک می بایست در اختیار داشته باشند.

ارز درمانی

فروش و انتقال ارز درمانی و هزینه اقامت برای بیماران آزاد حداکثر تا سی هزاردلار باارایه تاییدیه و برآورد هزینه مرکز درمانی خارج از کشور یا با تایید و 
 تشخیص کتبی پزشک متخصص معالج داخلی که درآن ضرورت ادامه معالجه در خارج از کشور و میزان ارز مورد نیاز در آن درج شده باشد، به نرخ رسمی بلامانع است.
 بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی فروش ارز درمانی با تایید شورای عالی پزشکی و یا تایید ادارات کل بهداشت مراکز استانها که در آن ضرورت ادامه معالجه ، میزان ارز موردنیاز جه ت درمان وهمچنین مدت اقامت تعیین گردیده باشد ، بلامانع است..
همچنین ، ارز درمان در صورت تصریح شورای عالی پزشکی و یا تایید ادارات کل بهداشت مراکز استانها می بایست به حساب موسسه درمانی واریز گردد.همچنین از کل مبلغ ارز درمانی ،پرداخت ارز درمان بصورت اسکناس تا سقف مبلغ ١٠ هزار دلارتوسط آن بانک بلامانع بوده و برای پرداختهای نقدی بیش از مبلغ مذکور، کسب مجوز از بانک مرکزی الزامی است.

ارز دانشجویی

فروش و انتقال ارز بابت شهریه دانشجویان آزاد خارج از کشور با ارائه درخواست متقاضی درمقابل تایید وزارتخانه ذیربط (علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ) مبنی بر شاغل به تحصیل بودن دانشجو در خارج از کشور و ارائه صورتحساب دانشگاه مربوطه بمیزان مبلغ مندرج در آن و حداکثر در سقف پانزده هزاردلار سالانه دروجه مؤسسه /دانشگاه ذیربط بااعلام کتبی متقاضی مبنی بر صحت هزینه انتقال یافته به نرخ رسمی بلامانع است. تائیدیه های فوق الذکر وزارتخانه های مذکور می تواند بدون ذکر نام بانک / شعبه مربوطه صادر گردد.
به گزارش آریا، فروش ، انتقال /پرداخت ارز دانشجویان بورسی ه با ارائ ه درخواست وزارتین علوم ، تحقیقا ت و فن آوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با امضاء ذیحساب یا مدیر امورمالی و معاونت مربوطه هریک از وزارتخانه ها (حسب مورد) به نرخ رسمی بلامانع است .
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ، فروش ، انتقال / پرداخت ارز بابت هزینه های اقامت دانشج ویان آزاد به میزان حداکثر  ماهیانه معادل هزار دلار برای هرنفر و برای هرعضو خانواده ماهیانه حداکثر پانصد دلار به نرخ رسمی بلامانع است.

فروش ارز بابت فرصتهای مطالعاتی و سایر دوره های آموزشی در داخل و خارج از کشور

فروش، انتقال /پرداخت ارز بابت فرصتهای مطالعاتی با ارائه درخواست دانشگاهها و یا مؤسسات آموزشی وابسته به وزارتین علوم، تحقیقات و فن آوری و بهداشت، درمان وآموزش پزشکی باامضای ذیحساب یا مدیرامورمالی و معاونت اداری و مالی دانشگاهها ومؤسسات آموزشی مزبور به نرخ رسمی بلامانع است
فروش ، انتقال / پرداخت ارز بابت شرکت در دوره های آموزشی داخل و خارج ازکشور به درخواست وزارتخانه ها، سازمانها /مؤسسات وشرکتهای دولتی و واحدهای وابسته ونهادهای انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی غیردولتی با امضاء ذیحساب یا مدیرامورمالی ومعاونت اداری و مالی به نرخ رسمی بلامانع می باشد.
فروش، انتقال /پرداخت ارز بابت هزینه های درمانی (شامل هزینه بیمه و درمان ) اعضای هیئت علمی (و خانواده آنها ) که به فرصت مطالعاتی اعزام شده اند با تایید ذیحساب یا مدیر امور مالی و معاونت اداری و مالی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مربوطه به نرخ رسمی بلامانع است.

تامین ارز صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی

فروش ارز به صادرکنندگان فوق بابت خرید اسناد مناقصه با ارائه تاییدیه سازمان توسعه تجارت ایران یا ادارا ت کل بازرگانی استانها به نرخ رسمیبلامانع است .
٨- فروش ارز حداکثر بمیزان ده هزار دلار به نرخ رسمی به بازرگانان و دارندگا ن کارت بازرگانی ، بابت هزینه های بازاریابی با تایید اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران علاوه بر ارز مسافرتی و با اخذ تعهد کتب ی از اشخاص فوق الذکر مبنی بر استرداد ارز مازاد پس از انجام سفر بلامانع می باشد.

جهانگردان خارجی

فروش ارز به اتباع خارجی بابت تبدیل مجدد ریال های اضافی ناشی از تبدیل ارز در سیستم بانکی کشور با ارائه صورتحساب فروش ارز و حداکثر درسقف آن
به نرخ رسمی بلامانع است

هزینه حمل جنازه

فروش و انتقال ارز بابت حمل جنازه و هزینه های وابس ته به آن به داخل کشور جهت اتباع ایرانی به سفارتخانه های ذیربط در خارج از کشور با ارائه درخواست از ادار ه کل امورمالی وزارت امورخارجه به نرخ رسمی بلامانع است.

بابت کارمزدها

فروش ارز بابت کارمزد آندسته ازاعتبارات اسنادی وارداتی که تأمین آن بعهده خریدار می باشد بااعلام بانک کارگزار و همچنین فروش ارز باب ت کارمزد حواله ها و ضمانتنامه هایارزی به نرخ رسمی بلامانع می باشد.

هزینه دفاتر خارج از کشور

فروش، انتقال ارز بابت هزینه دفاتر خارج از کشور وزارتخانه ها، سازمانها /مؤسسات وشرکتهای دولتی و واحدهای وابسته و نهادهای انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی غیردولتی با امضاء ذیحساب یا مدیر امورمالی و معاونت اداری و مالی به نرخ رسمی بلامانع می باشد.
 فروش و انتقال ارز بابت هزینه دفاتر نمایندگی خارج ازکشور بخش غیردولتی (شامل دفاتر نمایندگی بانکها ) که دربخشهای بازاریابی و صادرات، تولید ی، توریستی و جهانگردی، حمل و نقل و خدماتی فعالیت دارند باتایید کتبی وزارتخانه، سازمان و یا ادارات ذیربط با تشخیص آنبانک به نرخ رسمی بلامانع است.

هزینه برگزاری همایش های بین المللی و اعطاءجوائزجشنواره ها و مسابقات

فروش، انتقال /پرداخت ار ز به درخواست وزارتخانه ها، سازمانها /مؤسسات وشرکتهای دولتی و واحدهای وابسته و نهادهای انقلاب اسلامی ونهادهای عمومی غیردولتی با امضاء ذیحساب یا مدیر امور مالی و معاونت اداری و مالی به نرخ رسمی بلامانع می باشد.

هزینه خرید امتیاز پخش فیلم و دریافتهای ماهواره ای و ارتباطی

فروش و انتقال ارز بابت خرید امتیاز پخش فیلم بدرخواست یا تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکتها و
واحدهای وابسته به آنها باامضاء ذیحساب یا مدیرامورمالی و معاونت اداری ومالی به نرخ رسمی بلامانع می باشد.
 فروش و انتقال ارز بابت دریافتهای ماهواره ای و ارتباطی بدرخواست یاتایید ساز مان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکتها و واحدهای وابسته به آنها با امضاء ذیحساب یا مدیرامورمالی و معاونت اداری و مالی به نرخ رسمی بلامانع است.

فروش ارز و انتقال ارز بابت تأمین وجه الضمان ضمانتنامه های ارزی

درصورت مطالبه وجه الضمان ضمانتنامه های ارزی صادره براساس مقررات و دستورالعملهای ارزی این بانک فروش و انتقال آن دروجه ذینفع ضمانتنامه در روز
درخواست به نرخ رسمی بلامانع می باشد.

فروش ارز به شرکتهای منتخب برای اعزام زایرین به عمره مفرده و عتبات عالیات(عراق)

فروش ارز به نرخ رسمی به شرکتهای معرفی شده از سوی سازمان حج و زیارت باامضاء ذیحساب یا مدیرامورمالی و معاون اداری و مالی سازمان به منظور فوق بلامانع است. پس از شش ماه از تاریخ فروش ارز تایید بالاترین مقام شرکت خریدارارز مبنی بر هزینه نمودن مبلغ بهمراه ارسال لیستی از هزین ههای بعمل آمده برای تسویه حساب ضروری می باشد.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.