گزارش خبری ویژه آریا: آیا فتنه اقتصادی آغاز شده است؟

خبرگزاری آریا – گرانی ها گویا تمامی ندارد. یک روز لبنیات گران می شود و روز دیگر گرانی در  حوزه مسکن و حمل و نقل عمومی بیداد می کند ، حالا هم گویا مقصد جدید گرانی، مرغ و تخم مرغ است.
به گزارش آریا ، حالا سوال اصلی این است که علت اصلی این گرانی ها چیست؟ و چرا مانند گذشته پس از دوره ای کوتاه  به پایان نمی رسد؟
در این میان عده ای بر این باورند که شاید دست های پشت پرده برای مقاصدی خاص فعال هستند،مقاصدی همچون : ناکارآمد نشان دادن دولت و یا ناراضی کردن مردم .
برخی نیز بر این باورند که دست های پشت پرده می خواهند حربه زنگ زده و ناکارآمد تحریم را موثر نشان  دهند! حال آن که همه شواهد گویای این است که گرانی های اخیر هیچ ربطی به تحریم ها ندارد و دست های پشت پرده به دنبال ایجاد فتنه ای جدید هستند!

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس : فتنه جدید در راه است  
  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که شدت گرانی ها به صورت فعلی ناشی از تحریم ها نیست گفت : جریان و  فتنه ای جدید توسط افراد سودجو در راه است.  ارسلان فتحی پور در گفتگو با آریا اظهار داشت : تاثیر  تحریم ها بر گرانی های اخیر به شدتی که در حال حاضر در بازار  شاهد آن هستیم نیست  و به نظر می رسد افرادی سودجو با اختلال در بازار در صدد ایجاد جریان و فتنه  اقتصادی در کشور هستند. وی با بیان این که کسانی که معتقدند ۳ نرخی کردن ارز فساد به وجود می آورد، در حال حاضر باید پاسخگو باشند که آیا در شرایط فعلی فساد وجود ندارد؟ ارز مرجع در کجا هزینه می شود که مردم باید کالاهای اساسی خود را با چندین برابر قیمت واقعی خود تهیه کنند ؟ وی با اشاره به بالا رفتن قیمت مرغ تا سقف کیلویی ۸ هزار تومان گفت: باید از  آقایانی که می گفتند ارز باید تک نرخی شود پرسید چرا قیمت  مرغ به ۸ هزار تومان رسیده است؟
کسی که عرضه نداشته باشد بازار را  تامین و مدیریت کند باید از سر میزش هم خداحافظی کند.
 فتحی پور گفت: کسانی که به دنبال افزایش نقدینگی در کشور و هدایت آن هر روز به یک بازار جدید هستند تروریسم های اقتصادی هستند که  از این وضعیت سود های کلان عایدشان می شود. وی در ادامه با اعلام این که بسته اقتصادی مجلس هفته آینده درکمیسمون اقتصادی بررسی خواهد شد خاطر نشان کرد: اجرای راهکارهای این بسته در کنترل قیمت ها و سامان گرفتن وضعیت اقتصاد کشور بسیار موثر خواهد بود.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بارها تاکید کرده ام که اگر نرخ ارز هدفمند شود ، گرانی  و تورم کنترل خواهد شد.
 
   عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: بی برنامگی و سوءمدیریت دلایل وضع فعلی اقتصاد است

 عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران معتقد است که همه این گرانی ها از سوء مدیریت و بی برنامگی مسئولین امر نشآت می گیرد.
سید حمید حسینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با آریا با بیان مطلب فوق ، اظهار داشت: عده ای معتقد هستند که آقایان سیاسی با برنامه ریزی برای ایجاد اختلال در اقتصاد و گران کردن جنس های قصد بهره برداری اقتصادی و سیاسی از این موضوع را دارند، ولی به اعتقاد بنده این آقایان اهل این کارنیستند و قابلیت انجام این کار را ندارند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه سوء مدیریت و عدم برنامه ربزی از دلایل اصلی گران شدن کالا است ، تاکید کرد: علاوه بر مسائل بانکی و هدفمند کردن یارانه ها ، عدم برنامه یزی برای ورود کالاها و تامین کالاها از دیگر دلایل این نابه سامانی اقتصادی است.
 به گفته عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی بازرگانی تهران می بایست دولت یکی برنامه ریزی اصولی در زمینه کنتر ل گرانی ها و قیمت اقلام انجام دهد

  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس : دروغ می گویند ، گرانی هیچ ربطی به تحریم ندارد
 
گرانی ها ی اخیر ناشی از تاخیر در تحویل مواد اولیه و نهاده ها به واحدهای تولیدی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با آریا  با رد افزایش قیمت ها تحت تاثیر شرایط تحریم گفت:  گرانی ها ربطی به تحریم ندارد  ، چراکه ما از اول انقلاب  تا کنون تحریم هستیم ومردم  شرایط  زندگی خود را با وضعیت تحریم  تطبیق داده و  تاثیر این موضوع  بر میزان افزایش  قیمت ها و زندگی مردم  بسیار کمرنگ است.
عبدالکریم رجبی با بیان این که واحدهای تولیدی در چند ماه اخیر به دلیل تاخیر در دریافت مواد اولیه و نهاده ها  با کاهش تولید روبرو بوده اند  گفت: این امر در گرانی های اخیر تاثیر بسزایی داشته است. نماینده گلستان در مجلس خاطر نشان کرد : با پیگیری های به عمل آمده و جلساتی که در این زمینه با وزیر جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت داشتیم  ، قرار بر این شد که این مشکل مرتفع و مواد اولیه  به موقع به دست صاحبان تولید برسد.
وی  افزایش قیمت  شدید مرغ در روزهای اخیر را در پی عدم هماهنگی جهت تحویل   نهاده ها به مرغداری ها دانست و افزود : مجلس در این زمینه پیگیری های لازم را انجام داده و با توجه به این که بیشتر مرغداری ها در شمال کشور فعال هستند مجمع  نمایندگان  خطه شمال در این باره  به طور جد پیگیر این مسئله بوده و طی مذاکراتی که با وزیر کشاورزی  داشتیم ، قرار بر این شد که  مشکل تامین نهاده ها برطرف شود و ضمنا تسهیلاتی هم  در اختیار  مرغداری ها قرار بگیرد که  هم اکنون دستور وزیر در این باره صادر شده است  وبه زودی تسهیلات در اختیار واحدهای مرغداری قرار خواهد گرفت.  

   آل اسحاق : فتنه اقتصادی همان تحریم است
 
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه تحریمهاحدود ۱۵ درصد گرانی ها راتشکیل می دهد، عنوان کرد: بازیگر اصلی در بحث گرانی ها  مجموعه سیاستها و تدابیر اقتصادی وتنظیم عوامل تعادل اقتصادی در بحث عرضه و تقاضای کالا است.
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفتگو با آریا با بیان مطلب فوق ، اظهار داشت: مسائل مربوط به گرانی همان مسائل قدیمی گرانی و گران فروشی است و باید مسائل پایه ای گرانی را در حوزه های اقتصادی جستجو کرد .
 آل اسحاق با بیان اینکه مهم ترین علت گرانی بحث عرضه و تقاضا است، تاکید کرد:  بدین معنا که اگر  عرضه کمتر از تقاضا باشد اولین نتیجه آن بر روی قیمت است و آن را بالا می برد؛گرانی وجود دارد ونباید کسی در آن شکی به خود راه دهد.
 رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه باید ببینیم در بحث عرضه مشکل داریم و یا بحث تقاضا ، ادامه داد:ما در دو مقوله عرضه و تقاضا مدیریت درستی را شاهد نبوده ایم  ومقدار عرضه و تقاضا متناسب با واقعیت ها نیست وبویژه در مورد کالاهایی که مورد استفاده مردم بیشتر مردم است .
 این فعال اقتصادی با بیان اینکه  حدود ۷۰ درصد کالاهای کشور  که مورد نیاز اکثریت مردم است اقلامی چون  پوشاک مواد غذایی ، بهداشت ، مسکن و… را شامل می شود، اذعان داشت: باید یک نظام مدیریت درباره تامین و توزیع و عرضه کالاها کاملا این مراحل را زیر میکروسکوپ قرار دهد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزایش حجم نقدینگی در دست مردم را یکی دیگر از عوامل گرانی ها برشمرد و اعلام کرد:   با بالا رفتن حجم نقدینگی در دست مردم و تزریق نقدینگی از راه های دیگر تقاضا  برای خرید کالا بالا می رود که در آن صورت با کمبود کالا مواجه می شویم.
آل اسحاق در پایان تصریح کرد: اگرمقدار نقدینگی با تولید ناخالص داخلی همخوانی نداشته باشد  و همین طورحجم پولی که در جامعه است با حجم کالایی که در جامعه است اگر نخواند به طور اتوماتیک وار باعث بالارفتن قیمت ها می شود
مسائل مربوط به تحریم به افزایش قیمت ها ربط دارد  و در حدود ۱۵ درصد تحریمها در بالارفتن قیمتها نقش دارد اما بازیگر اصلی در این بین مجموعه سیاستها و تدابیر اقتصادی وتنظیم عوامل تعادل اقتصادی در بحث عرضه  و تقاضای کالا است.
 
عضو کمیسیون کشاورزی  مجلس :عده ای سرمایه دار نبض بازار را در دست گرفته اند
 
  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که مردم در آستانه ماه مبارک رمضان نباید دغدغه گرانی برای تامین مایحتاج خود داشته باشند  گفت : عده ای سرمایه دار با  انحصار در آوردن  واردات برخی کالاها نبض  بازار را در دست گرفته اند.
رحمت ا… نوروزی در گفتگو با آریا با بیان این مطلب اظهار داشت :  برخی از دولت مردانی که در تصمیم گیری های اقتصادی کشور تقش بسزایی دارند به خوبی نتوانسته اند  به  وظایف خود عمل کنند و متاسفانه  امروز شاهد هستیم که بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال  از پیروزی  انقلاب  واردات برخی کالاها و به طور مثال  دان و نهاده های مرغ و برنج  در انحصار یکی و دونفر است  که نبض اقتصاد وبازار کشور را در دست  گرفته و در قیمت ها نوسان ایجاد می  کنند.  وی با تاکید بر این که  وزرای صنعت و کشاورزی باید  با برنامه ریزی های لازم درعرصه تصمیم  گیری ها ی اقتصادی فعال باشند گفت: نمایندگان مجلس نیز از وضعیت موجود ناراحت هستند ، و اعتقادمان بر این است که مسئولین باید در این آشفته بازار تورم و گرانی جدی تر وارد عمل شوند.
نوروزی افزود: تصمیم گیری مجلس برای واگذاری برخی امور وزارت صنعت ، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی نیز  در راستای بهبود در انجام امورات صورت گرفت.
 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر این که دست دلالان و واسطه گران باید با یک استراتژی درست  کوتاه شود گفت:چند نفر سرمایه دار امورات مربوط به  واردات و صادرات کشور و به خصوص واردات را در دست گرفته اند و با ایجاد نوسان در قیمت ها در کشور مشکل ایجاد می کنند. نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس با اظهار این که مقام معظم رهبری نحوه برخورد با مفاسد اقتصادی را مطرح کرد ه اند گفت:  در حال حاضر مسئولین باید در این زمینه وارد شوند و به جا درمان پیشگیری کنند. 
وی ادامه داد: در آستانه ماه مبارک رمضان مردم نباید  دغدغه گرانی برای تامین مایحتاج  خود داشته باشند و سه قوه باید با هماهنگی با هم  با هرکس که به دنبال ایجاد  فتنه اقتصادی است برخورد جدی داشته باشند.

 ایرج ندیمی: دولت اوضاع را تحت کنترل گرفته است
 
ندیمی اعلام کرد: دولت تمام عزم خود را جزم کرده تا بازار را کنترل کند و از افزایش قیمتها جلوگیری به عمل آورد.
ایرج ندیمی نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با آریا، در رابطه با علت گرانی های اخیر در بازار گفت: بخشی به عملکرد تولید، میزان واردات و مدیریت بازار دارد.
وی افزود : در گرانی های اخیر بیشترین نقش را تولید داخل دارد چرا که اگر در داخل کشور تولید محصولات ضروری کم بود باید وارد می شد تا در بازار با کمبود مواجه نمی شدیم.اگر کنترل صنوف و یا کاهش هزینه تولید بود که همه این عوامل وظیفه و حیطه اصلی سازمان کنترل و تنظیم بازار است تا با برنامه ریزی دقیق و به موقع از ایجاد چنین وضعی جلوگیری می کرد.
وی خاطرنشان کرده است : مشکل بیش از اینکه سیاسی باشد اقتصادی بوده و بیش از اینکه تحریم باشد به کنترل بازار بر می گردد.همیشه در رابطه با گرانی ها یک پای دلالان وجود دارد به طوری که این دلالان کالاها را خریداری کرده و با روش های مختلفی سعی در بالا بردن قیمتها می کنند.به طوری که با شناسایی مناطقی که کالاها گرانتر است سعی می کنند کالاهای خود را عرضه و با قیمت بالاتری به فروش برسانند.
ندیمی تاکید کرد : این انحصار احتکار و بازار سیاه استفاده از فرصتهای مختلف و ایجاد جنگ روانی مسئله ای است که دلالان و کسانی که صنف واقعی نیستند برای سوجویی بیشتر مطرح می کنند.
وی در مورد عملکرد دولت نیز گفت :وضعیت در برخی از استانها کنترل شده است و قیمتها در همه شهرها و استانها به یک میزان نیست ولی دولت برای ایجاد قیمت یکسان کالاها در کل کشور باید بازرسی و کنترل خود را افزایش دهد به طوری می توان مشاهده کرد که در یک استان و در یک خیابان قیمت یک کالا با یکدیگر متفاوت است.
 
وزیر سابق دولت احمدی نژاد: دولت در گرانی های اخیر مقصر است / مجلس دائما در تعطیلات است

به گفته سلیمانی کسانی که در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد می کنند باید با آنها به شدت برخورد کرد.
محمد سلیمانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا در پاسخ به این سوال که آیا واقعا کسانی قصد دارند نظام اقتصادی کشور را بر هم  بزنند و به نوعی قصد ایجاد فتنه اقتصادی را دارند، اظهار داشت: با مجلسی که دائم تعطیلات به سر می برد و وقت زیادی را برای مباحث مهم اقتصادی مانند گرانی نمی گذارد، هر کسی می تواند در این زمینه حرف بزند.
وزیر اسبق ارتباطات دولت نهم افزود: چنین ادعاهایی باید در کمیسیون های مجلس بررسی شود و اگرچنین مطلبی صحت داشته باشد باید به شدت با آن برخورد شود.
 نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه دولت هم در گرانی های اخیر مقصر است، تصریح کرد: دولت باید با تشکیل یک کمیسیون در این زمینه به موقع اطلاع رسانی کند و جو روانی که از خود گرانی مهمتر است را از بین ببرد.
سلیمانی اذعان داشت: قوه مجریه در مدیریت گرانی ها عملکرد قابل قبولی نداشته است و برخورد چندانی در این زمینه از خود بروز نداده است.
وی افزود: اگر عملی را در این زمینه انجام داده اند باید اطلاع رسانی کنند و باید با مردم در میان بگذارند مشکلات را ،.مردم ما مردم خوبی هستند و اگر مشکلات برای آنها توضیح داده شود آن ها کمک بیشتری در این زمینه به عمل می آورند
 نماینده مردم تهران با اشاره به تعطیلی ابن روز های مجلس ، تاکید کرد: اگرکمیسیون های تخصصی مجلس تشکیل شود وکسی هم ادعاهای در مورد اختلال در نظام اقتصادی داشته باشد  با مطرح کردن موضوع مورد بحث در مجلس و بعد از آن اعلام نتیجه، می تواند خیلی از شبهات را از بین ببرد .
 سلیمانی در پایان تصریح کرد: رها کردن موضوع توسط مجلس باعث می شود که گرانی های اینطور همه را گرفتار خود کند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.