گزارش دادگاه فائزه هاشمی

ایران > حقوقی‌و قضایی– ممتازنیوز:
جلسه محاکمه فائزه هاشمی امروز ( ۱۶ مرداد) پس از ۱۰۵ دقیقه و اخذ آخرین دفاعیات متهم به پایان رسید.

به گزارش مهر، فائزه هاشمی رفسنجانی سوم دیماه سال ۹۰ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به ۶ ماه حبس و پنج سال محرومیت از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها و انجمن‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

در ادامه نیز حکم مجازاتش در دادگاه تجدیدنظر تهران تائید شد. دوم مهر ماه سال قبل فائزه هاشمی برای گذراندن دوره محکومیتش به زندان اوین منتقل شد که در آنجا با اتهام اخلال در نظم زندان رو به رو شد. او ۵ روز را به این اتهام در انفرادی گذراند.
در ادامه نیز به این اتهام برای او قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شد و پرونده برای محاکمه به دادگاه انقلاب فرستاده شد.

اتهمات صحت ندارد

فائزه هاشمی پس از صدور کیفرخواست علیه خودش در حاشیه جلسه دادگاه مهدی هاشمی اعلام کرده بود «اتهاماتی که به من نسبت می‌دهند صحت ندارد» و اگر بر فرض مثال این اتهامات به عنوان اخلال در نظم زندان باشد باید به سبب قانون آیین نامه داخلی زندان‌ها مجازات شوم اما من خلاف قانون، ۵ روز انفرادی را در زندان تحمل کردم.

واکنش رئیس سازمان زندان‌ها

در ادامه اسماعیلی، رئیس سازمان زندان ها در واکنش به صحبت های فائزه هاشمی گفت: ه طور کلی می‌توانم بگویم که ْمرّ قانون نه تنها در این مورد بلکه در تمامی موارد اجرا می‌شود. اگر فردی هم در زندان تخلفات داخل زندان را مرتکب شود طبق قانون داخلی و در شورای انضباطی زندان مجازات می‌شود اما اگر تخلف در زندان عنوان مجرمانه هم داشته باشد مانند اخلال در زندان که ضمن اخلال فحاشی یا اهانت هم وجود داشته باشد، مرجع کیفری به این مساله رسیدگی خواهد کرد.

صدور کیفرخواست

در ادامه اتهام اخلال در نظم زندان و توهین به مقامات ارشد و مسئولان کشور به فائزه تفهیم شد که پس از تحقیقات برای اتهام اخلال در زندان قرار مجرمیت و کیفرخواست و برای اتهام توهین به مقامات ارشد و مسئولان کشور قرار منع تعقیب صادر شد. پرونده سپس برای محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران فرستاده شد.

آغاز جلسه دادگاه

ساعت ۱۰ صبح امروز جلسه دادگاه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. فائزه قبل از ورود به جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران گفت : رونده ام روند قانونی و درستی ندارد که امروز قرار است به این موضوع در دادگاه رسیدگی شود. روند غیرقانونی پرونده ام اصلاح شده است ولی اطلاع خاصی از روند امروز دادگاه ندارم. فعلا حرفی نمی زنم تا دادگاه برگزار شود. در حال حاضر با هدف دفاع از خود به دادگاه آمده ام.اتهام من اخلال در نظم زندان است.

پرونده ۵۰ برگ دارد

غلامعلی ریاحی وکیل متهم نیز در جمع خبرنگاران گفت: پرونده موکلم ۵۰ برگ دارد که زمان کافی برای مطالعه آن را داشتم، امروز نیز با مطالعه کامل پرونده از موکلم دفاع خواهم کرد. اظهار نظر دربارهٔ دادگاه بستگی به علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه دارد، اگر قاضی دادگاه را غیرعلنی اعلام کند ما اجازه نداریم از محتویات پرونده حرفی بزنیم.

۱۰۵ دقیقه محاکمه

پس از ۱۰۵ دقیقه با آخرین دفاعیات فائزه، قاضی صلواتی ختم رسیدگی به پرونده را صادر کرد. به سبب غیر علنی بودن دادگاه فائزه و وکیلش اشاره ای به جزئیات دادگاه نکردند.

راضی هستم

فائزه هاشمی پس از آخرین دفاعیاتش گفت: از روند دادگاه راضی هستم و باید منتظر رای قاضی باشیم.آخرین دفاعیات از من اخذ شد و با توجه به اینکه جلسه محاکمه غیرعلنی بود نمی توانم دربارهٔ محتویات آن صحبت کنم.در دادگاه واقعیتها را گفتم و روند دادگاه خوب بود، حالا باید منتظر رای قاضی باشیم.جلسه امروز به شکل قانونی برگزار شده بود و اعتراضی به جلسه امروز ندارم.

رای به نفع نباشد اعتراض می‌کنیم

غلامعلی ریاحی نیز گفت: من توضیحات شفاهی‌ام را در دادگاه مطرح کردم و همان توضیحات را به صورت کتبی به قاضی ارائه کردم. جلسه دادگاه غیرعلنی بود و نمی توانم دربارهٔ جزئیات آن صحبت کنم.توهین به مقامات ارشد و مسئولان کشور از جمله اتهامات موکلم بود که سه ماه قبل برای این اتهام قرار منع تعقیب صادر شد و امروز موکلم به اتهام اخلال در نظم زندان محاکمه شد. در خصوص رای دادگاه نمی توان صحبت کرد و ضروری این است که قاضی دفاعیات ما را قبول کند یا نه. اگر رای مورد رضایت ما نباشد قطعا به آن اعتراض خواهیم کرد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.