گزارش روزنامه ایران از سوء استفاده همراه اول از اعتقادات دینی مردم; سودآوری و درآمدزایی با فال انبیاء!

گزارش روزنامه ایران از سوء استفاده همراه اول از اعتقادات دینی مردم; سودآوری و درآمدزایی با فال انبیاء!

روزنامه ایران :  «تلفن‌همراه» واژه بسیار نام آشنای دنیای مدرن و صنعتی امروز است، البته به معنی واقعی‌اش هم «همراه» است، چرا که وابستگی عمیقی که بین مردمان عصرجدید با این وسیله ارتباطی وجود دارد، باعث شده ۲۴ ساعته به ما وصل باشد، حتماً دقت کرده‌اید که وقت خواب و بیداری‌مان را هم با آن تنظیم می‌کنیم.

برنامه‌های روزانه و شبانه بسیاری از ما را نیز تلفن‌همراه مان یادآوری می‌کند. حالا که این وسیله همه کاره! برای ما کلی طرح و برنامه می‌ریزد و شده وصله جداناشدنی ازما، باید بدانیم که به همین اندازه که ما به بعضی از این قابلیت‌های! تلفن‌همراه آگاهیم، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی بسیار بیشتر از این‌ها پی به کنه ماجرا برده‌اند.
به این شکل که با پیامک‌های وقت و بی‌وقت‌شان حتی در نیمه‌های شب، خواب شاید آرام برخی از ما را آشفته و خواب آشفته برخی دیگر را آشفته‌تر می‌کند، بماند که چطور این مجوز بدون کوچکترین اطلاعی به مشترکان تلفن همراه صادر شده است و چرا همه از کنار این زیرپاگذاشتن‌های پی‌درپی حقوق شهروندی به راحتی عبور می‌کنند و چرا هیچ حق انتخاب و تصمیم گیری نسبت به دریافت یا عدم دریافت پیامک‌های غالباً تبلیغاتی نداریم. بماند که قطعاً خلأهای قانونی در این میان وجود دارد که از دیده پنهان بوده است.
اما این روزها به اشکال قبلی پیامک‌های تبلیغاتی ازجمله حراج «مبلمان و لوستر»، «پیش‌بینی نتیجه مسابقات فوتبال»، «انتخاب نماینده مجلس»، «فال حافظ» و… گزینه «فال انبیا» و «دریافت هرروزه آیات قرآن» را هم بیفزایید که همراه اول آن را به مشترکان خود ارسال کرده است.این دست ابداعات شاهکارانه و جدید، سوءاستفاده به شکلی نوین از علایق و اعتقادات دینی مردم است.

در روزهای اخیر یکی از اپراتورها با ارسال پیامکی از مشترکان خود خواسته که با ارسال واژه «aye» هر روز آیاتی از قرآن را در قالب پیامک دریافت کنند.
باید گفت اگر ارسال آیات قرآن برای این شرکت مخابراتی سودآوری دارد، درحقیقت این شرکت خطایی را مرتکب شده است.
حالا که این شرکت مخابراتی نگران! حال خوب دینی و اعتقادی مردم است، چرا از جوایز خارجی در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی استفاده می‌کند نه کالاهای داخلی؟

و اما ابداع فال جدیدی به اسم «فال انبیا» را هم باید یکی از کشفیات! این شرکت مخابراتی به شمار آورد که شگرد جدیدی است برای به بازی گرفتن اعتقادات دینی ایرانیان.
به هرحال اگر فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت‌های مخابراتی در راستای ترویج دین و فرهنگ دینی است، اشکالی به آن وارد نیست اما اگر بابت انجام چنین کارها و ابداعاتی پولی از مردم اخذ شود حکایت چیز دیگری است.

در این باره کارشناسان دینی و مذهبی نظرات متفاوتی داده‌اند که جای تأمل دارد.
حجت‌الاسلام ابوذر عبادی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار با تأکید بر اینکه هیچ مستند شرعی و روایی برای فال انبیا وجود ندارد، می‌گوید: فال انبیا نیز جزو مواردی است که موجب خرافات در بین مردم می‌شود، حتی در بحث ادعیه هم از تأکیدات قرآن و منابع روایی است که از خرافات بپرهیزیم. امام سجاد‌(ع) می‌فرمایند که اگر دعا را یاد می‌دهید، این را هم یاد بدهید که افراد اصرار به دعا بکنند نه استجابت آن تا از مبدأ اصلی منحرف نشوند.
وی با بیان اینکه ترویج این فکر که فال موجب بازگشایی در کاری برای افراد می‌شود، از نظر شرعی نهی شده است، توضیح می‌دهد: در کل آموزش معارف منصوص است و در فقه هم گرفتن هزینه بابت این امر حرام است.
وی می‌افزاید: اگر این پیامک‌ها به منظور ترویج قرآن در بین مردم باشد، اساساً نباید هزینه‌ای بر آنها مترتب شود. در کل توصیه لازم این است که چون این اقدامات موجب ایجاد تفکرات منفی مانند اینکه انجام این کارها مستمسکی برای دریافت هزینه است می‌شود، لذا بهتر است که احتیاط لازم انجام و از این اقدامات پرهیز شود.
حجت‌الاسلام محمد مهدی حائری‌پور، عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت هم با بیان اینکه فال انبیا هیچ اساسی ندارد، به می‌گوید: اگر افرادی در ازای دریافت هزینه‌ای از افراد جامعه مطالبی را به آنها منعکس کنند که پایه و اساس صحیحی ندارند، جایز نیست، ضمن اینکه اساساً نه در قرآن بلکه در هیچ جای دیگری نیامده که از انبیا فالی بیان شده باشد و این مطالب سندیت ندارد. وی همچنین درباره ارسال پیامک‌هایی حاوی آیه‌های قرآن می‌گوید: اساساً اگر افراد اطلاعی از دریافت هزینه بابت این اقدامات نداشته باشند، این اقدامات جایز نیست و باید قبل از همه‌چیز از شرعی بودن این اقدامات ممطئن شد.
فرزانه حکیم‌زاده، استاد حوزه و پژوهشگر هم ارسال پیامک‌هایی چون فال انبیا، ختم صلوات و ارسال آن برای چندین نفر دیگر و گرفتن حاجت و امثال آن را بازاری برای کسب درآمد می‌داند و می‌گوید: هیچ‌یک از عالمان دینی به این موارد توصیه نکرده‌اند و نه در کتاب خدا و نه در سنت معصومین چنین مواردی مشاهده نمی‌شود، ضمن این‌که اساساً چیزی با عنوان فال انبیا سندیت ندارد.
حجت‌الاسلام علی آل‌کاظمی هم در این‌باره با اشاره به اینکه فال انبیا در معارف اسلامی وجود نداشته و در اصل پایه و اساس شرعی و دینی ندارد، تأکید می‌کند: هرگونه فعالیت فرهنگی که در حوزه قرآن، انبیای الهی و ائمه اطهار انجام می‌شود، کار تخصصی افرادی است که در این زمینه درس خوانده و تحقیق کرده‌اند.
وی با تأکید بر این‌که همه دستگاه‌ها از جمله اپراتورهای مذکور برای انجام این‌گونه کارها باید از حوزه علمیه مجوز داشته باشند، می‌گوید: باید همه این پیامک‌ها از سوی کارشناسان حوزه مورد به مورد بررسی و از سوء‌استفاده‌ها و رواج خرافات در این زمینه جلوگیری شود. وی می‌افزاید: همچنین پیامک‌هایی که با مضمون فعال کردن نرم‌افزاری خاص برای دریافت آیات قرآن ارسال می‌شود، اگر به‌منظور سودجویی و فروش قرآن باشد، به هیچ‌وجه کار پسندیده‌ای نیست، چرا که این اقدامات به نوعی سبک کردن قرآن، سوء‌استفاده از معنویات و احساسات مردم است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.