گزارش روزنامه مردمسالاری از فراکسیون اکثریت و اقلیت مجلس نهم

در بخشی از این گزارش آمده است:

  • بیش از نیمی‌از نمایندگان مستقل دارای هیچ تمایلی نسبت به احزاب موجود نیستند و این تعداد می‌توانند در مجلس، به عنوان یک گروه تعیین کننده در مسائل مهم مطرح شوند. از میان ۲۸۸ نماینده منتخب در مجلس نهم، ۱۶۹ نفر برای اولین بار است که وارد مجلس شورای اسلامی شده اند.
  • در مجلس نهم باز اصولگرایان در اکثریت هستند ولی اینبار به نظر می‌رسد از اتحاد و همگرایی در میان اصولگرایان خبری نباشد و گروه‌هایی از آن به دنبال جدایی باشند و به دنبال اثبات نظرات خود هستند. تا امروز سه فراکسیون «رهروان ولایت»، «پایداری» و «ایثارگران و رهپویان» احتمال بیشتری برای تشکیل فراکسیون‌های مجزا در مجلس نهم را به خود اختصاص داده اند. فراکسیون رهروان ولایت با محوریت علی لاریجانی مدعی است که ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس در آن حضور خواهند داشت. از سوی دیگر جبهه پایداری با محوریت حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی و غلامحسین حدادعادل بعد از اینکه نتوانست حدادعادل را در صندلی ریاست مجلس نهم بنشاند، به دنبال تقابل با جبهه رهروان ولایت با محوریت علی لاریجانی برآمده و سعی دارد که حداقل یک فراکسیون تاثیرگذار در مجلس شکل دهد.
  • جبهه پایداری از جریانات اصولگرای حامی دولت است و حمایت از عملکرد محمود احمدی‌نژاد یکی از مشخصه‌های مهم این جبهه‌ است. اعضای این جریان اصولگرا مدعی هستند که نسبت به عملکرد اسفندیار رحیم مشایی انتقادات جدی دارند. با توجه به آرای حداد عادل و همینطور ترکیب هیات رییسه مشخص می‌شود که این جبهه اقبال زیادی را در مجلس نهم بدست نخواهد آورد.
  • اسماعیل کوثری نیز درباره فراکسیون‌های سیاسی که در مجلس نهم شکل خواهند گرفت: جبهه متحد اصولگرایان چند بخش می‌شود. یک بخش فراکسیون جمعیت ایثارگران را تشکیل می‌دهند، تعدادی از نمایندگان با هم رهپویان انقلاب اسلامی هستند و موتلفه هم می‌تواند یک فراکسیون داشته باشد. کوثری در پاسخ به اینکه “یعنی فراکسیونی با عنوان جبهه متحد اصولگرایان تشکیل نمی‌شود؟” گفت: چند گروه اصولگرایی برای انتخابات با هم جمع شدند و الآن هم جدا جدا در مجلس فراکسیون تشکیل می‌دهند.
  • عضو جبهه متحد اصولگرایان درباره آنچه تحت عنوان فراکسیون اصولگرایان واحد نام برد گفت: در این فراکسیون کلیه اصولگرایان کنار هم هستند و هیئت رئیسه‌ای برای آن تعیین می‌شود. البته بعید است این فراکسیون خارج از آنچه که با عنوان فراکسیون اصولگرایان در مجلس هشتم اتفاق افتاد بخواهد اتفاقی را پدید آورد.
  • کوثری درباره دیگر فراکسیون‌های سیاسی در مجلس نهم گفت: تعدادی از نمایندگان هم فراکسیون اقلیت را دنبال می‌کنند. در نهایت به نظر می‌رسد فراکسیون‌های رهروان ولایت و پایداری دو رقیب اصلی در جریان اصولگرایی مجلس نهم باشند و همانگونه که از شواهد و واکنش این روزهای نمایندگان مجلس برمی‌آید می‌توان نتیجه گرفت که طیف علی لاریجانی تمایل بیشتری را به خود جذب کرده است. به هر حال تا زمان اعلام موجودیت رسمی این فراکسیون‌ها در مجلس و مشخص شدن اعضای آنها باید انتظار کشید تا نتایج حقیقی مشخص شود.
    /۲۷۲۷
دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.