گزارش روزنامه واشنگتن پست درباره مذاکرات ایران با ۱+۵ در بغداد

خبرگزاری آریا-روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به مذاکرات اخیر ایران با گروه ۱+۵ در بغداد پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری آریا ، روزنامه واشنگتن پست، می نویسد: ایران در تلاش است با ادامه مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵، موافقت آمریکا و دیگر قدرت های جهان را در خصوص استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای جلب کند.
گزارش بدست آمده به قلم لارا جیکز حاکی از آن است که ایران تا کنون هیچ گونه مخالفتی را در خصوص بازدید بازرسان سازمان ملل از فعالیت های هسته ای ایران اعلام نکرده است و این موضوع احتمال موافقت دیگر کشورها را در خصوص ادامه فعالیت های هسته ای ایران افزایش داده است.
این در حالی است که پیش از این ایران بارها در مجامع بین المللی اعلام کرده است که فعالیت های هسته ایران تنها در جهت صلح آمیز خواهد بود.
نویسنده بر این باور است،احتمال این که مقامات دولت آمریکا در خصوص ادامه فعالیت های هسته ایران مخالفت کنند و قصد افزایش فشار ها بر این کشور واعمال تحریمات را داشته باشد دور از ذهن نخواهد بود.
این در شرایطی است که در حال حاضر دولت آمریکا با بحران شدید اقتصادی و کمبود اشتغال مواجه شده است و اعمال تحریم ها تنها چرخه اقتصاد آمریکا و برخی کشور های وابسته به آن از جمله برخی کشور ها را به همراه داشته است ،در حالی که تحریم ها هیچ گونه تغییری بر اقتصاد ایران نگذاشته و زمینه پیشرفت اقتصادی و افزایش تولیدات داخلی را به همراه داشته است.
در ادامه نویسنده اظهار کرد،با این حال به نظر می رسد  اقدامات ایران در فشار بر غرب برخی رویکرد های دو جانبه رادر پی داشته و مسیر انجام مذاکرات و تبادل نظر دو دولت راحفظ کرده و موجبات  تحقق اهداف تهران را در ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای این کشور فراهم خواهد آورد.
نویسنده اذعان داشت،در شرایطی که انتظار پیروزی ایران در مذاکرات بغداد وجود نداشت،دستیابی ایران به موفقیت در این مذاکرات به گفته بسیاری از کارشناسان موجب شده است دولت ایران و غرب هردو بتوانند اهداف خود را در این مذاکرات پیش ببرند و گام مهمی در مسیر توافق طرفین در مذاکرات مسکو بردارند.
نویسنده اعلام کرد تمامی نمایندگان  ایران در نشست بغداد با تکیه بر این که این اجلاس  فرصتی جهت کنار گذاشتن موانع گذشته است مذاکرات خودرا آغاز کردند.
وی افزود سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران در این مذاکرات که در بغداد پایتخت عراق شد، اعلام کرد این مذاکرات زمینه ای جهت آغاز همکاری های دولت ها خواهد بود، جلیلی اعلام کرد:ما امیدوار هستیم مذاکرات بغداد در نوع خود موجبات شکل گیری همکاری میان ملت ها را به همراه داشته باشد.
بر اساس این گزارش، حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق اظهار کرد:مذاکرات بغداد می تواند تاریخی باشد و این مذاکرات جهت حل و فصل اختلافات سازنده و برای همه دولت های شرکت کننده نشستی تاریخی به حساب آید.
بر همین اساس کشورهای آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، چین ، روسیه و آلمان موسوم به گروه ۱+۵ ، برای پیشبرد مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران و تامین منافع آتی خود با چهره و راهبرد جدیدی در مذاکرات بغداد شرکت کرده بودند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.