گزارش عفو بین الملل از نقض گسترده حقوق زندانیان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی

به گزارش ایرنا، این سازمان مستقر در لندن در این گزارش که با عنوان ‘قحطی عدالت؛ بازداشت بدون محاکمه فلسطینی ها توسط اسراییل’ منتشر شد، تاکید کرده است: اسراییل باید همه فلسطینی هایی را که تحت مقررات موسوم به ‘بازداشت های اجرایی’ زندانی کرده است، آزاد کند و یا با مشخص کردن اتهامات آنان، بصورت منصفانه این زندانیان را محاکمه کند.

در این گزارش نقض گسترده حقوق زندانیان فلسطینی، شکنجه و آزار و اذیت آنان با استناد به مقررات ‘بازداشت های اجرایی’، در گفت و گو با خانواده های زندانیان، فعالان حقوق بشری، زندانیان سابق و مقامات اسراییلی، مستندسازی شده است.

مقامات رژیم صهیونیستی با استناد به مقررات موسوم به ‘بازداشت های اجرایی’ که میراث استعماری انگلیس در سرزمین های اشغالی فلسطین است، بدون محاکمه و حتی طرح اتهام مشخص، فلسطینی ها را برای مدت نامعلوم در شرایط غیرانسانی و سلول های انفرادی نگهداری می کنند و به وکلا و خانواده هایشان نیز اجازه ملاقات نمی دهند.

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود با تاکید بر اینکه ‘بی عدالتی و مخفیکاری بازداشت های اجرایی را فراگرفته است’، نوشت: فلسطینی های بازداشت شده بر اساس این مقررات همچون بسیاری دیگر از زندانیان فلسطینی هدف انواع نقض حقوق بشر نظیر شکنجه و بدرفتاری در جریان بازجویی ها و برخوردهای خشن و تحقیر آمیز در دوره بازداشت مواجه هستند.

‘زندانیان فلسطینی حتی به خاطر اعتصاب غذا و دیگر انواع اعتراضات، هدف اقدامات تنبیهی زندانبانان قرار می گیرند… محرومیت از ملاقات با خانواده ها، حبس در سلول های انفرادی، انتقال اجباری و اخراج (از خانه هایشان) از دیگر انواع بدرفتاری ها با زندانیان فلسطینی و خانواده هایشان است.’

در این گزارش آمده است: این گونه اقدامات در مغایرت با الزامات اسراییل برای اجرای مقررات بین المللی و قوانین حقوق بشری قرار دارد. اسراییل وظیفه دارد که حق برخورداری از محاکمات منصفانه را رعایت کند و اقدامات موثری را برای پایان دادن به شکنجه زندانیان و بدرفتاری با آنان به عمل آورد.

گزارش افزوده است: اسراییل همچنین باید به خانواده های زندانیان فلسطینی اجازه ملاقات بدهد و انتقال و اخراج اجباری آنان را متوقف کند. اسراییل موظف است درباره نقض حقوق بشر تحقیق کند و مرتکبان این گونه اعمال را به دست عدالت بسپارد و به قربانیان غرامت پرداخت کند.

‘ان هریسون’ معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل گفت: سازمان عفو بین الملل چندین دهه است که به اسراییل تاکید می کند به ‘بازداشت های اجرایی’ پایان دهد و زندانیان بلاتکلیف را یا آزاد کند و یا اتهامات مشخص و قابل شناسایی بر اساس قوانین بین المللی را علیه آنها اعلام کند.

وی افزود: تا پایان ماه آوریل(اوایل اردیبهشت) حداقل ۳۰۸ فلسطینی بر اساس مقررات ‘بازداشت های اجرایی’ در زندان های اسراییل بودند که در میان آنان ۲۴ نفر از اعضای مجلس قانونگذاری فلسطین از جمله رییس مجلس نیز حضور دارند. فعالان حقوق بشری، روزنامه نگاران، دانشجویان و کارکنان مراکز آموزش عالی از دیگر زندانیان فلسطینی هستند که بر اساس همین مقررات بلاتکلیف در بازداشت به سر می برند.

سازمان عفو بین الملل با اشاره به اعتصاب غذای اعتراضی زندانیان فلسطینی طی ماههای گذشته، نوشت: اعتصاب غذای طولانی زندانیانی نظیر ‘خضر عدنان’ و ‘هنا شلبی’ موضوع ‘بازداشت های اجرایی’ را در مقابل چشمان جامعه بین المللی قرار داد. این حرکت اعتراضی بدون خشونت سپس با اعتصاب غذای گسترده زندانیان فلسطینی(حدود دو هزار زندانی) همراه شد.

با اینکه پس از موافقتنامه امضاء شده با وساطت مصر زندانیان فلسطینی اعتصاب غذای خود را در ماه گذشته به حالت تعلیق درآوردند و رژیم اسراییل نیز موافقت کرد که زندانیان بدون اتهام را آزاد کند، ممنوعیت ملاقات خانواده های زندانیان را بردارد و به بازداشت فلسطینی ها در سلول های انفرادی پایان دهد، ولی این وعده ها عملی نشده است.

خانم هریسون معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل در این باره گفت: به رغم گزارش های رسانه ای مبنی بر موافقت مقامات اسراییلی با آزادی بازداشت شدگان بر اساس مقررات اجرایی، اطلاعات رسیده به عفو بین الملل حکایت از این دارد که وضعیت تغییری نکرده و بازداشت شدگان همچنان بدون اتهام و محاکمه در حبس نگهداری می شوند.

وی افزود: اسراییل در این مدت حداقل دستور ‘بازداشت اجرایی’ و بدون محاکمه ۳۰ نفر را تمدید کرده و حداقل سه دستور جدید اجرایی نیز در زمینه بازداشت فلسطینی ها صادر کرده است.

در گزارش سازمان عفو بین الملل به وضعیت یکی از فوتبالیست های تیم فلسطین که از سه سال پیش در زندان رژیم صهیونیستی به سر می برد نیز اشاره شده و آمده است: ‘محمد سرساک’ در اعتراض به بازداشت بدون اتهام و بدون محاکمه خود از حدود ۷۰ روز قبل دست به اعتصاب غذا زده است… زندگی او که در حال حاضر در بهداری زندان بستری است در معرض تهدید جدی قرار دارد. بهداری زندان نمی تواند خدمات تخصصی پزشکی را که وی در حال حاضر به آن نیاز دارد، ارائه کند.

در بخش دیگری از این گزارش از رژیم صهیونیستی خواسته شده است که استفاده از مقررات ‘بازداشت های اجرایی’ را برای سرکوب فعالیت های مشروع و مسالمت آمیز فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین، متوقف کند.

بر اساس گزارش سازمان غیردولتی ‘همبستگی با فلسطین’ در انگلیس، در حال حاضر بین چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار فلسطینی در زندان های اسراییل به سر می برند که بسیاری از آنان نه محاکمه شده اند و نه حتی بطور رسمی اتهامی علیه شان مطرح شده است.

بر اساس این گزارش، سالانه حدود ۷۰۰ کودک فلسطینی نیز فقط به اتهام پرتاب سنگ به سوی نظامیان اشغالگر بازداشت می شوند که علاوه بر مواجه شدن با بدرفتاری های متعدد، بین یک تا چهار ماه را نیز در بازداشتگاه های اسراییل سپری می کنند.

‘جرارد هورتون’ وکیل استرالیایی و عضو کانون ‘دفاع از کودکان فلسطین’ نیز چندی پیش در یک نشست عمومی در لندن گفت: صدها کودک و نوجوان فلسطینی در زندان های رژیم اسراییل با انواع شکنجه و بدرفتاری مواجه هستند.

وی با اشاره به گزارشی که با حمایت اتحادیه اروپا درباره وضعیت کودکان زندانی فلسطین تهیه شده است، افزود: سربازان اسراییلی شبانه و بصورت کاملا وحشیانه به خانه های فلسطینی حمله می کنند تا کودکان و نوجوانان را به دلیل پرتاب سنگ به سوی نظامیان اشغالگر بازداشت کنند.

وی اظهارداشت: این اتفاق تقریبا هر شب تکرار می شود و سربازان اسراییلی با ورود غیرقانونی به منازل فلسطینی ها کودکان و اعضای خانواده هایشان را با خشونت تمام دستگیر می کنند.

‘نظامیان اسراییلی به اعضای خانواده و کودکان، چشم بند و دست بند می زنند و آنان را به داخل خودروهای نظامی پرتاب می کنند، در حالی که بعضی از این کودکان فقط ۱۲ سال سن دارند.’

وی ادامه داد: این کودکان برای بازجویی به اداره پلیس و سپس به مکانی نامعلوم منتقل می شوند. ما بسیار تلاش کردیم از دولت اسراییل در مورد این مراکز مخفی بازجویی، سوال کنیم که آنها هر بار به خاطر آنچه که مسائل امنیتی می خواندند از پاسخگویی به ما سر باز زدند.

آقای هورتون گفت: در تحقیقات ما مشخص شد که در این بازجویی ها کودکان به روش های مختلف شکنجه و مجبور به اعتراف می شوند. در این بازجویی ها تقریبا ۷۵ درصد کودکان کتک می خورند. این ضرب شتم می تواند سیلی به صورت (متداول ترین فرم تنبیه)، لگد به بدن، پرتاب از صندلی و دیگر شیوه های تنبیه فیزیکی باشد.

همچنین طبق یافته های این وکیل استرالیایی، در جریان این بازجویی ها اکثر کودکان فلسطینی وادار به اعترافات اجباری می شوند و نظامیان اسراییلی آنها را مجبور می کنند برگه های اعتراف را که به زبان عبری است و کودکان فلسطینی حتی متوجه محتوای آن نمی شوند، امضا کنند.

این عضو کانون دفاع از کودکان فلسطینی اظهارداشت: پس از این اعترافات اجباری، کودکان برای محاکمه به دادگاه های اسراییل منتقل می شوند که تقریبا بیش از ۹۸ درصد آنان نیز توسط دادگاه مجرم شناخته می شوند.

آقای هورتون در مورد تاثیرات مخرب این بازداشت ها بر روی کودکان فلسطینی نیز گفت: طبق تحقیقاتی که ما با کمک روانپزشکان و پزشکان انجام دادیم این بازداشت ها تاثیرات منفی بسیاری بر جسم، روح و شخصیت کودکان می گذارد که برای سال ها باقی می ماند.

وی افزود: این گزارش بطور مستند و طی چهار سال و با بررسی بیش از ۳۰۰ پرونده، تهیه شده است که در آن علاوه بر مصاحبه با کودکان و خانواده های فلسطینی، پزشکان و روانپزشکان، از اعترافات برخی از نظامیان جدا شده اسراییلی نیز استفاده شده است. همچنین سازمان های مختلف مدنی و حقوق بشری در این زمینه با ما همکاری داشته اند.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۸۷۱۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.