گزارش فائو از توان ایران در تولید غذای خلیج‌فارس

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی
گزارش فائو از توان ایران در تولید غذای خلیج‌فارس

۱۴:۱۴ (چهارشنبه ۱۱ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: نمایندگان فائو در سفر به ایران اعلام کردند که ایران توان تولید مواد غذایی کل منطقه خلیج فارس را دارد، ولی سیاست ارزی غلط و اختصاص ارز ارزان به واردات مانع بزرگ خودکفایی است.

سید رضا نورانی در پاسخ به اینکه بخش زیادی از نیاز خوراک دام و طیور کشور وارد می‌شود آیا امکان تولید آن در داخل کشور نیست؟ گفت: نماینده فائو دو سه هفته پیش ضمن سفر به ایران و طی بررسی اعلام کرد ایران با توجه به ظرفیت‌‌های مناسبی که در زمینه محصولات غذایی و کشاورزی دارد علاوه بر توان تأمین و خودکفایی در داخل می‌تواند نیاز محصولات غذایی و کشاورزی کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تأمین کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارد و اینکه بخواهیم دان مرغ و علوفه را از خارج وارد کنیم برای کشور خوب نیست.

*ارز ارزان وارد کننده ضربه به خود کفایی

وی در پاسخ به اینکه چه کار باید کرد؟ گفت: وقتی ارز ارزان قیمت در اختیار واردکننده قرار می‌دهند، مانع خودکفایی می‌شود.

نورانی ادامه داد: کمیسیون‌ اقتصادی مجلس هم همین موضوع را بررسی می‌کنند که ارز ۱۲۲۶ تومان را تنها برای چند قلم کالا اختصاص داده شود در صورتی که همین هم عوارض خودش را دارد.

*دلار باید تک نرخی شود

نورانی تصریح کرد: ما معتقدیم ارزش دلار باید مشخص شود و تک نرخی شود زیرا اگر محصول را با ارز آزاد و ارزان وارد کنیم عملا در مقابل تولید کننده داخل قرار می‌گیریم.

وی افزود: بعد از اینکه می‌بینید محصول وارد شده نسبت به تولید داخل خیلی ارزان شده است سود گمرکی را بالاتر می‌برند.

نورانی گفت: باید ارز تک نرخی در کشور باشد تا جلوی سوء استفاده‌گرها گرفته شود، از سوی دیگر بتوانیم با ایجاد نکردن مانع و محدودیت برای تولید کننده داخل خودکفا شویم.

وی ادامه داد: اگر مثلا قرار باشد گوشت از کشوری با ارز آزاد بیاید دولت اگر بخواهد کمک کند می‌تواند تعرفه‌ها و سود گمرکی را کمتر یا صفر کند و یا در حمل و نقل دولتی کمک کند و یا در زیرساخت ها و ذخیره‌سازی حمایت کند تا اختلاف فاحش بین قیمت تولید داخل و وارداتی ایجاد نشود.

*سیاست غلط باعث ترغیب به واردات می‌شود

این مقام مسئول با بیان اینکه سیاست غلط باعث ترغیب به واردات می‌شود، گفت: زمانی که گوشت با ارز ۱۲۲۶ تومان ۱۰ هزار تومان برای واردکننده تمام می‌شود عملا تولید داخل نمی‌تواند با آن رقابت کند و سود آن به جیب واردکننده می‌رود و ظرفیت دامپروری کشور کاهش پیدا می‌کند.

نورانی در پاسخ به اینکه دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای حتی محصولات استراتژیک مانند گندم سخت‌گیری می‌کند در حالی که مجبور می‌شود به قیمت بالاتر از کشورهای دیگر وارد کند، گفت: اگر روال اقتصاد آزاد را مطرح کنیم زمانی که نرخ دلار بیشتر می‌شود باید به قشر ضعیف یارانه بیشتری بپردازد و این موقع فشار به تولیدکننده داخل نمی‌آید.

وی ادامه داد: چرا باید بذر، کود شیمیایی ، سموم و غیره را دولت بدهد و کشاورز تولید خود را به دولت بفروشد که همین خود باعث ایجاد مشکلات می‌شود.

*لزوم اصلاح ساختار

وی افزود: اگر هدفمندی یارانه اجرا شود باید در کنار آن ارز تک نرخی و اصلاح زیرساخت‌ها هم انجام شود زیرا سوبسید و یارانه با ارز ۱۲۲۶ تومان مفهومی ندارد چون به هر صورت از نرخ داخل ارزان‌تر تمام می‌شود.

نورانی گفت: باید اول توانمندی‌های بخش تولید را حفظ کنیم تا تولید‌کننده دام و طیور  کالاهای مورد نیاز را خودش تولید کند زیرا مفهومی ندارد که مرغ را بخواهیم از جای دیگر وارد کنیم و در داخل تشویق کنیم مرغداری بزنند.

.

.

.

.

.

فارس


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.