گزارش مالی سونی در ۳ ماهه دوم ۲۰۲۴

ممتازنیوز:

corporate_governance_

شرکت سونی با پایان مطلوب سال مالی ۲۰۱۲ خود در ابتدای بهار امسال، ظاهرا در حال گذار از دوران سخت خود و بازگشت به دوران سوددهی می باشد. ۳ ماهه ابتدایی سال مالی ۲۰۲۴ آن ها که از ابتدای آوریل تا پایان ژوئن( فصل بهار) می باشد، روند بهبودی و افزایش میزان سود و درآمدهای این شرکت ژاپنی را نشان می دهد بگونه ای که نسبت به مدل مشابه سال قبل، درآمد عملیاتی آن ها با رشد ۱۳ درصدی مواجه شده است و سود عملیاتی آن ها نیز ۳۵ میلیون دلار بوده که شاید عدد بسیار ناچیزی به نظر برسد اما ذکر این نکته ضروریست که در مدت مشابه در سال قبل، سونی متحمل ضرری ۲۴۸ میلیون دلاری شده بود که فشار زیادی را به آن ها وارد آورد.

gsmarena_001

افزایش میزان درآمد و سودآوری آن ها در این دوره تا حد زیادی مدیون فروش مطلوب اسمارت فون های اندرویدی این شرکت بوده است که در قالب بخش موبایل و ارتباطات نقش خود را در جدول سوددهی بخوبی نشان می دهد.

اما با در نظر گرفتن نرخ ارز ثابت، سودخالص این شرکت ۳ درصد کاهش را نشان می دهد که از عمده دلایل آن می توان به کاهش فروش مواد شیمیایی و همچنین عملکرد ضعیف بخش دوربین های جیبی و فیملبرداری این شرکت اشاره کرد. اما با این وجود همانطور که اشاره شد، سودعملیاتی آن ها به لطف فروش خوب اسمارت فون های اندرویدی با رشد به نسبت خوبی مواجه شده است.
این شرکت در طول این دوره، ۹.۶ میلیون اسمارت فون را به فروش رسانده است که در مقایسه با ۸.۱ میلیون در ۳ ماهه قبلی و ۷.۴ میلیون در مدت مشابه در سال قبل رشد مطلوبی را نشان می دهد.
سودخالص آن ها نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶.۲ درصد رشد داشته که ۱۴ درصد آن مدیون تغییر در نرخ برابری ین در برابر دلار می باشد و در کل به ۳.۹۲ میلیون دلار می رسد. بخش درآمدزای دیگر مربوط به حق مالکیت پتنت ها و ثبت اختراعات می باشد که سونی از این بخش، ۷۱ میلیون دلار درآمد را به جیب زده است. درآمد عملیاتی آن ها نیز در این دوره ۶۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به زیان ۲۸۵.۸ میلیون دلاری در مدت مشابه سال قبل رشد خوبی را نشان می دهد.
در کنسول های بازی، این شرکت ۱.۱۹ میلیارد دلار درآمد داشته که با وجود افت فروش کنسول های بازی PS2 و PS3 و PSP با تغییر نرخ برابری ارز جبران شده و ثابت مانده است. این بخش هزینه ای ۱۴۹ میلیون دلاری را بابت تحقیقات و توسعه کنسول بازی جدید PS4 به این شرکت وارد کرده است.
بخش تصویربرداری این شرکت نیز چندان حال و روز خوشی ندارد و با کاهش ۱۰.۴ درصدی، فروش آن ها به ۱.۷۵ میلیارد دلار کاهش یافته که سود عملیاتی ۸۲ میلیون دلار را به همراه داشته است. افت عملکرد این شرکت در بخش های دوربین و تصویر برداری یکی از بزرگترین علل کاهش فروش محصولات سونی در طول این ۳ ماهه بوده است.

gsmarena_002

اما برخلاف بخش های قبلی، بخش سرگرمی و محصولات خانگی این شرکت رشد خوبی را نشان می دهد که توانسته است سود عملیاتی ۳۴ میلیون دلار را برای آن ها به ارمغان آورد و عمده دلیل آن نیز در افزایش فروش ۱۸.۲ درصدی تلویزیون های سونی نهفته است. سال گذشته آن ها از بخش فروش تلویزیون های خود متحمل زیاد شدند اما در ابتدای سال مالی، با کاهش هزینه ها توانستند که به دوران سوددهی خود برگردند.
بخش فروش عکس و موزیک نیز به ترتیب ۳۸ میلیون و ۱۰۹ میلیون دلار برای این شرکت درآمد عملیاتی را به ارمغان آورده است.

GSMArena

پی سی وار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.