گزارش ماهواره های ناسا از ایران

  اعتدال – شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: در طول هفت سال گذشته کویر لوت، صحرای مرکزی ایران ، به عنوان گرم ترین نقطه روی زمین و شهر اهواز در جنوب غربی این کشور به عنوان هشتمین شهر گرم جهان شناخته شده اند.
 
بالاترین درجه دمایی که تاکنون بر روی سیاره زمین ثبت شده در سال ۱۹۲۲ در منطقه “العزیزیه” لیبی بوده که یک دماسنج در آنجا درجه حرارت را ۱۵۹ درجه فارنهایت نشان داده بود.
 
در صورتیکه مناقشه درباره نادرست بودن چنین رویدادی را بپذیریم در آن صورت رکورد بالاترین درجه حرارت ثبت شده بر روی زمین با ۱۳۴ درجه فارنهایت از آن دره مرگ در کالیفرنیا خواهد بود که نه سال پیش ثبت شده بود.
 
در طول هفت سال گذشته دمای سطح در سال ۲۰۰۵ در کویر لوت به ۱۵۹ درجه فارنهایت رسیده بود و پس از آن کوینزلند استرالیا با ۱۵۶ درجه در سال ۲۰۰۳ و منطقه تورپان در چین با ۱۵۲ درجه در سال ۲۰۰۸ ترتیب نقاط گرم ترین، گرم تر و گرم را بر روی زمین به خود اختصاص دادند.
 
در این گزارش که موضوع افزایش گرما در ایالات متحده امریکا بررسی شده به مقایسه حرارات در این کشور با دیگر نقاط جهان پرداخته شده و بطور مثال آمده است که میانگین درجه حرارت در ماه ژوئیه در شهر کویت به بیش از ۱۱۶ درجه فارنهایت رسیده بود.
 
دانشمندان هواشناسی برای سنجش گرما بر روی سطح زمین از ماهواره های سازمان “ناسا” که با اندازه گیری انرژی مادون قرمز ساطع شده از زمین از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ به این جمع بندی دست یافته اند ، استفاده شده است.
 
در این هفت سال همچنین شهر اهواز با ۱۲۹ درجه فارنهایت به ترتیب پس از ” العزیزیه” لیبی، دره مرگ کالیفرنیا، غدامس لیبی، قبیلی تونس، تیمباکتو مالی، آراوان مالی و تیرات تسوی اسرائیل به عنوان گرم ترین مناطق جهان تشخیص داده شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.