به گزارش ممتاز نیوز، متن کامل نقد هالیوود ریپورتر که طی چند روز اخیر بخش‌هایی از آن منتشر شده، به شرح زیر است: «فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمید رضا قربانی داستان فروپاشی خانواده‌ای از طبقه متوسط در تهران است که در آن برادری، برادر خود را به سبب یک چک برگشتی می‌کشد. درامی که به آرامی شروع شده و رفته رفته فضای روانشناسانه و اخلاقی پیچیده‌ای پیدا می‌کند. هر چند موقعیت‌های درام در فیلمنامه آزیتا ایرایی آزاردهنده است، اما اهمیت آنها در طولانی مدت مشخص می‌شود و در قسمت دوم فیلم این گره‌ها و کشمکش‌ها، فیلم را در جایگاهی بالاتر از یک درام معمولی قرار می‌دهند. بازیگران زبده زن این فیلم هم امتیاز دیگری برای آن هستند.

اختلاف اولیه بین محسن (علی مصفا که نقش "شوهر" را در فیلم "گذشته" اصغر فرهادی بازی می‌کند) و برادرش مرتضی در بلورفروشی واقع در مرکز شهر بر سر چک در می‌گیرد. این بلورفروشی متعلق به مادر بیوه‌شان شکوه خانم (سهیلا رضوی) است. صداها بلند می‌شود، هل دادن به پرتاب کردن تبدیل می‌شود، پلیس وارد منطقه می‌شود و جسد پوشانده شده مرتضی را به آمبولانس منتقل می‌کند.

داستان پس از این فاجعه در ساختمانی اصیل که این خانواده در سه طبقه آن زندگی می‌کنند، ادامه پیدا می‌کند. محسن که قتل را مرتکب شده فرار کرده و اکنون زنان خانواده می‌بایست با عواقب این قتل دست و پنجه نرم کنند. جالب است که هیچ اشکی ریخته نمی‌شود. هر کدام از آنها در وهله اول نگران شرایط خانواده خود و مواجهه با قانون هستند، که معمولا پیچیده است.

فروغ (مهناز افشار) همسر جوان و بیوه مرتضی برجسته‌ترین و در عین حال رنجیده ترین شخصیت فیلم است. طبق قوانین ایران او هیچ حقی مبنی بر مجازات برادر شوهر خود محسن ندارد. اما پسر دوازده ساله او وقتی به سن قانونی برسد، می‌تواند عموی خود را در ازای دیه ببخشد یا اینکه او را قصاص کند. از آنجایی که راه درازی در پیش است، تصمیم گیری در مورد سرنوشت محسن به مادر پیرش محول می‌شود. اما ابتدا باید او را پیدا کنند.

مسائل پیچیده همچنان ادامه دارند. محسن و همسر آموزگارش (سارا بهرامی) دختر کوچک دوست داشتنی دارند که پدر و پسرعمویش را عمیقا دوست دارد. همانند معضلات اخلاقی در درام‌های فرهادی، در این فیلم، زن دو برادر در مقابل هم تظاهر به تلاش برای منافع بچه‌هایشان می‌کنند در حالیکه واضح است برای منافع خود می‌جنگند.

تنها فرد بزرگوار، مادر خانواده است که با بازی خوب رضوی ابهت قابل توجهی پیدا کرده است. در حالیکه این بازی "من برای فرزندم از هیچ کاری دریغ نمی‌کنم "همچنان بین عروس‌ها ادامه دارد، مادر با ماسکی بر چهره مانند یک تراژدی یونانی بی‌طرفانه شاهد اتفاقات است.

تمامی بازیگران به خوبی هدایت شده‌اند، هرچند مصفا تسلیم یک نقش مکمل منفعل شده است.

حرکت سریع دوربین در این فیلم به داستان انرژی خاصی می‌دهد.»

 فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل ویکم» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش «نگاه نو» به نمایش در آمد و نامزد دریافت سیمرغ بهترین فیلم شد.

بازیگران «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» عبارتند از :مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی ، مانی رحمانی، مانیا علیجانی و علیرضا کمالی.

در خلاصه داستان این فیلم به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی و محصول موسسه سیمای مهر آمده است:«دعوای ٢ برادر بحرانی را در خانواده ایجاد می‌کند، مادر این خانواده و ٢ عروسش که در سه طبقه‌ی یک خانه زندگی می‌کنند، سعی می‌کنند هرکدام به تنهایی بار مشکلات پیش آمده در زندگی‌شان را به دوش کشند.»