گزارش مشروح بازدید امروز بولتن نیوز از روزنامه ایران

رسانه ها، در کنار مردم یا در خدمت قبیله گرایی

روزنامه ایران در شماره امروز خود رسانه های کشور را مورد لطف قرار داد و تصمیم گرفت تا به عنوان استاد، برخی رسانه های اصولگرا و غیر اصولگرا را مورد عنایت قرار دهد. از این رو ما هم برای آموزش بیشتر و آموختن تکنیکهای رسانه ای دعوت روزنامه ایران را پذیرفتیم و سری زدیم به این روزنامه که در ادامه به مشروح دیدار می پردازیم…

بولتن نیوز: روزنامه ایران در شماره امروز خود(۲۰ خرداد ۱۳۹۰) رسانه های کشور را مورد لطف قرار داد و تصمیم گرفت تا به عنوان استاد، برخی رسانه ها که از قبایل اصولگرا و غیر اصولگرا هستند را مورد عنایت قرار دهد. از این رو ما هم برای آموزش بیشتر و آموختن تکنیکهای رسانه ای دعوت روزنامه ایران را پذیرفتیم و سری زدیم به این روزنامه که در ادامه به مشروح دیدار می پردازیم.

در ابتدای بازدید از روزنامه ایران مطلب مهمی ما را به خود مشعوف کرد و این مطلب درس اخلاقی است که بسیاری از رسانه های کشور را دست به دهان به تفکر واداشته و جالب اینکه امروز از سوی روزنامه ایران مورد تاکید قرار گرفته است. در بخش از این قسم نامه آمده است:

<<«وابستگی» چندین رسانه به یک منبع مشخص، قدرت زیادی را به آن منبع از یک سو و رسانه های زنجیره ای خواهد داد. در چنین شرایطی، رسانه که هدف از تاسیس آن به عنوان رکن چهارم دموکراسی، نظارت بر حاکمیت،اطلاع رسانی کامل و صحیح به مردم و آگاهی بخشی بوده است خود به یکی از محورهای بازی قدرت تبدیل شده و در واقع با نقض غرض نسبت به اهداف اولیه از ایجاد رسانه رو به رو می شویم.

وجود شبکه های رسانه ای وابسته را می توان از اصلی ترین دلایل به هم ریختگی فضای سیاسی کشور و افزایش بی اخلاقی رسانه ای و قبیله گرایی عنوان کرد. بر هیچکس پوشیده نیست که صحنه سازی های مختلف همانند آنچه در بازار سکه و ارز رخ داد زمینه سنگ اندازی در مسیر اجرای برنامه های اقتصادی دولت را در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و در سال جهاد اقتصادی فراهم ساخت.

این اوضاع تا جایی پیش رفت که یکی از رسانه های این حلقه در یادداشتی داستان پردازانه با تکرار سناریو سازی های برخی روزنامه ها بدنه دولت رسمی جمهوری اسلامی را اینطور متهم کرد: «از همین هایی که در خیالشان است که با گرو گرفتن اقتصاد و بی ثباتی در بازار ارز و طلاو دادن آدرس غلط، تحریم ها را دلیل این بی ثباتی معرفی کرده و مذاکره با امریکا را به عنوان تنها گزینه حل مشکل، به نظام تحمیل کنند.»

در حالی که در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی «طرح شفاف سازی هزینه های تبلیغات انتخاباتی» که در صورت تصویب می توانست شرایط مساعدی را در زمینه اجرای عدالت سیاسی، افزایش رضایت عمومی مردم و جلوگیری از آسیب های تبلیغات انتخاباتی فراهم آورد مورد بی مهری شدید نمایندگان هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی واقع شد.

رسانه های شبکه ای در اقدامی هماهنگ به راحتی چنین قصوری را نادیده گرفته و بر اساس توهمات خویش دولت خدمتگزار را متهم به آماده سازی شرایط جهت مذاکره با امریکا می سازند و جالب آن که به فاصله دو ماه خود در دام ادعای بدون سند یکی از نمایندگان مجلس هشتم پیرامون دخالت یک ارگان خاص در انتخابات می افتند.

واقعیت این است که وابستگی رسانه ها و شبکه سازی رسانه ای با اهداف سیاسی و یا اقتصادی فی نفسه مغایر با دموکراسی و مشارکت سیاسی است چرا که بر اساس تجربه، رویکردهای شبکه محور به دلیل هزینه های سنگین نه در خدمت مردم بلکه در خدمت اصحاب قدرت و ثروت قرار خواهد گرفت و با ایجاد موج رسانه ای کاذب همانند آنچه در سالهای گذشته پیرامون «رمالی و جن گیری بدنه دولت» مطرح شد عملاً به مجری اصحاب قدرت و ثروت تبدیل خواهند شد. در هر صورت مطبوعات و رسانه ها تا جایی می توانند نقش نظارتی و مردمی خویش را ایفا کنند که پایبند به منشورهای اخلاقی بوده و به رسالت خویش در راستای پیام رسانی غیر منقطع و غیر گزینشی، جامع و صادقانه وفادار باشند تا به عنوان رکن چهارم دموکراسی در کنار مردم قرار گرفته و ناظر بر قدرت باشند نه آن که به ابزار صاحبان قدرت و ثروت تبدیل شده و با شبکه سازی رسانه ای زمینه را جهت بسط بی عدالتی و تحدید دموکراسی فراهم سازند.>>

ما اهالی رسانه های قبیله گرا مدهوش و سرگشته اخلاقیات فوق بودیم که یکهو دیدیم وارد روزنامه ایران شده ایم و در حال گشت و گذار هستیم. در این روزنامه و بر اساس اصول اولیه رسانه ای فوق به موارد ادبی و تحسین بر انگیز بسیاری برخورد کردیم و بهتر دیدیم دیگر دوستان هم از آن مستفید شده و دریابند که چرا اهالی روزنامه ایران انقدر در سر و کله خود می زنند که آقا یکطرفه به قاضی نروید و منصفانه اطلاع رسانی کنید. مطالبی که در پی آمده است درسهایی است که فقط در یک روز و یک شماره از روزنامه ایران یافت شده است و اگر دوستان قبیله گرای رسانه ای تفقد بیشتری در روزنامه ایران زده و دیگر روزها را هم ملاحظه فرمایند احتمالا عایدی بیشتری از بابت کمالات رسانه ای، آنها را نسیب شده و مغزشان را خواهد فشرد:

 

مثبت نشان دادن عملکرد دولت با گیج کرد کردن خواننده

حباب سکه چگونه فرو نشست/گزارش از عملکرد موفق دولت در بازار سکه

<<با گذشت ۵۰ روز از آغاز تحویل سکه های پیش فروش شده، حباب قیمت سکه بهار آزادی فرو نشسته است و این اتفاق در کنار کاهش قیمت جهانی طلاموجب شده قیمت سکه در بازار داخـــــــلی تا ۳۷ درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی سال گذشته برای مهار عطش بازار و جذب نقدینگی سرگردان که موجب شد قیمت سکه به مرز ۸۰۰ هزار تومان برسد، پیش فروش این مسکوک را کلید زد و طی چهار مرحله ثبت نام در مجموع درخواست پیش خرید جمعاً ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به ثبت رسید.

البته با پایان یافتن مرحله اول پیش فروش ، التهاب بازار قیمت را به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رساند که اقدامات صورت گرفته، خیلی زود این التهاب را فرو نشاند.

توزیع سکه های پیش فروش شده از ۲۹ فروردین ماه امسال آغاز شد و آمار رسمی نشان می دهد از مجموع سکه های پیش فروش شـــــــده حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار سکه تعیین تکلیف شده است یعنی ثبت نام کنندگان یا سکه تحویل گرفته و یا از ابزارهای جایگزینی که از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شده بود، استفاده کرده اند.

پیش فروش و آغاز توزیع این سکه ها نه تنها صعود حباب گونه قیمت را متوقف کرد بلکه طی یک ماه اخیر، حباب قیمت را از بین برده است.

نگاهی به قیمت های ثبت شده نشان می دهد قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) که ۳ بهمن ماه سال گذشته رکورد یک میلیون و ۵۰ هزار تومان را به ثبت رساند از ۲۹ فروردین ماه امسال و همزمان با شروع تحویل سکه های پیش فروش شده و البته نزول اونس جهانی طلا، روندی کاهشی در پیش گرفت به طوری که در میانه اردیبهشت ماه به ۶۷۰ هزار تومان و در نیمه خرداد به ۶۶۳ هزار تومان تنزل یافت که از کاهش ۳۷ درصدی حکایت دارد.

اگرچه روند نزولی قیمت جهانی طلانقش مهمی در کاهش قیمت سکه ایفا کرد اما به گفته دست اندرکاران بازار، توزیع سکه های پیش فروش شده نه تنها حباب قیمت را از بین برد بلکه اجازه نداد اخلالگران بازار با دامن زدن به جو روانی و از طریق ایجاد فضای کاذب، حباب تازه قیمتی ایجاد کنند.>>

توضیح اینکه: روزنامه ایران در تحلیل خود به هیچ وجه وارد بازار نرخ ارز که کاملا با قیمت طلا چسبندگی دارد نشده است. بر اساس قوانین مبادلات بین الملل؛ در صورتی نرخ ارز همچنان افزایش می یافت قاعدتا بهای سکه هم رشد متناسبی را در پیش می گرفت. همانگونه که افزایش بهای سکه به بیش از یک میلیون تومان در زمانی رخ داد که نرخ ارز به بیش از ۲۰۰۰ اومان افزایش یافته بود.

ضمنا در بررسی افزایش و یا کاهش بهای سکه باید یک دوره زمانی را در نظر بگیریم که که معمولا یکساله و از ابتدای سال ۹۰ تا انتهای این سال مد نظر قرار می گیرد و بر این اساس :

 در ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۴۴۵ هزار تومان، طرح جدید به ۴۲۰هزار تومان، نیم سکه به ۲۰۷ هزار تومان، ربع سکه به ۱۲۰هزار تومان و سکه گرمی به ۵۳ هزار تومان بود.

در ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۷۹۰هزار تومان، طرح جدید به ۷۸۴ هزار تومان، نیم سکه به ۳۸۶هزار تومان، ربع سکه به ۲۰۶ هزار تومان و سکه گرمی به ۱۰۹هزار تومان بود.

در این شرایط و با افزایش حدود بیش از ۷۰ درصدی بهای طلا در طی یک سال چگونه می توان عملکرد دولت در این بخش را مثبت در نظر گرفت. آیا روزنامه ایران در این بخش به قداست حرفه خبرنگاری و روزنامه نویس و اطلاع رسانی خود عمل کرده است و به قول خود تنها از یکسری صاحب بلا منازع خود دفاع نکرد است!

 

ناشی نشان دادن مجلس در تصویب قوانین

مجلس فرار از پرداخت حق بیمه را قانونی کرد

<<نمایندگان برخی تشکل های کارگری در واکنش به این مصوبه مجلس معتقدند نمایندگان مجلس هشتم در زمان تصویب بودجه کل کشور به منافع ملی و مهم تر از آن منافع صندوق تامین اجتماعی که متعلق به ۳۴ میلیون نفر بیمه شده است توجهی نکرده اند و با این اقدام صندوق را که در حال حاضر نیاز به نقدینگی و تقویت منابع مالی دارد با مشکلات مالی بیشتری مواجه می کنند. آنها معتقدند بخشودگی، آن هم از منابع صندوق تامین اجتماعی اجحاف بزرگی در حق و حقوق کارگران و دیگر ذینفعان این صندوق است چرا که مجلس با ایجاد تعهدات جدید بدون آنکه منابع مالی مشخصی را برای آن جایگزین کند صندوق را در وضعیتی قرار می دهد که نمی تواند به تعهدات اولیه خود در زمینه بیمه و درمان نسبت به افراد تحت پوشش عمل کند که همین امر منجر به نارضایتی و اعتراض کارگران و مستمری بگیران و دیگر بیمه شدگان خواهد شد.>>

 

همه چی آرومه !!

قیمت تخم مرغ در مرغداری ها ۱۵۰۰ تومان!!!!

<<مدیر کل پرورش و اصلاح نژاد طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه، هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری ها ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است، گفت: با توجه به افزایش هزینه های تمام شده تولید، کاهش قیمت این محصول طی دو ماه گذشته باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است.>>

توجه: یعنی برو بچه های روزنامه ایران نمی دانند قیمت تخم مرغ درب مغازه چقدر است که سعی می کنند در حد اقل فاصله ممکن از مرغ! قیمت تخم مرغ را اطلاع رسانی کنند!!

انتصابهایی که به صلاح نظام نیست!!

انتصاب پرصدا

<<خبر اول این که انتصاب غلامرضا شافعی، وزیر صنایع دولت های میرحسین موسوی و خاتمی و وزیر تعاون دولت هاشمی به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واکنش های مختلفی را در پی داشته است.

شافعی در حالی در این جایگاه مهم منصوب شده که از افراد نزدیک به حزب کارگزاران و جزو امضاکنندگان بیانیه معروف ۱۶ نفری اعلام موجودیت این حزب می باشد. شافعی که البته نسبت فامیلی با غلامعلی حداد عادل داشته و با حزب موتلفه اسلامی نیز رفت وآمدهایی دارد، در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ جزو حامیان میرحسین موسوی بوده است!>>

توجه: این خبر اصلا جهت دار نیست و روزنامه ایران هم شیر پاک خورده ای است که اصلا به هیچ گروه و حزب و جناحی ارتباط ندارد. اصلا بر و بچ روزنامه ایران همه اشان فراجناحی هستندرندره!!

 

اخباری سانسورچی!!

انتقام از استبداد عوام به وسیله عکس یادگاری با مجرمین!

<<خبر دیگر این که اکبر هاشمی رفسنجانی پنجشنبه گذشته با حضور درمجتمع پردیس دانشگاه آزاد با برخی از دانشجویان و اساتید حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه دیدار و گفت وگو کرد. گذشته از نحوه هماهنگی انجام این دیدار با مسئولان دانشگاه آزاد فعلی که نکات قابل تاملی در خود دارد، سخنان وی در این دیدار نیز قابل توجه است. هاشمی در این دیدار از آنچه حرمت شکنی گروهی اندک ولی متشکل و البته نامشخص نسبت به حسن خمینی یاد می کرد بشدت گلایه و انتقاد کرده و این موضوع را «استبداد عوام» توصیف نمود و گفت: «این رفتارهای افراطی به اصل نظام آسیب می زند

این اظهارات هاشمی در حالی مطرح می شود که در مراسم ۱۴ خرداد امسال حین سخنرانی حسن خمینی هیچ اتفاق خاصی رخ نداد و ظاهراً برخی علاقه مند بوده اند در این مراسم اتفاقی رخ دهد تا سخنان اینچنینی بگویند.>>

توجه: راست می گن اصلا خبری نبود. البته اونایی که اونجا نبودن می گن. ولی ما هم دیدیم خبری نبود!!

 

پیدا کنید پرتقال فروش را!!

ماجرای کمک های متهم پرونده بیمه را از آقای باهنر بپرسید!

گزارش ویژه از پشت پرده تهمت های اخیر علیه دولت

<<معرفی آقای الف به محمدرضا باهنر این روند ادامه می یابد تا آنجا که «جابر. الف» در آستانه انتخابات مجلس هشتم، به ادعای خود برای کمک به نامزدهای اصولگرا که در خط ولایت قرار دارند، تلاش می کند مبالغی را به رئیس وقت دیوان محاسبات که از فعالان سیاسی جریان اصولگرایی بوده و در دوره های گذشته انتخابات نیز در ستادها فعالیت چشمگیری داشته است، کمک نماید. رئیس دیوان محاسبات مجلس هفتم به دلیل حساسیت جایگاه و مسئولیت خویش از دریافت این کمک ها برای نامزدهای اصولگرای انتخابات مجلس هشتم خودداری و «جابر. الف» را به محمدرضا باهنر که از چهره های اصلی فعال در انتخابات بود، ارجاع می دهد.

پس از مدتی مشخص می شود که «جابر. الف» هیچ بخشی از آن مبلغ که بنا داشت کمک کند را به باهنر تحویل نداده و در جواب رئیس وقت دیوان می گوید باهنر را قبول ندارم و مبلغی را در اختیار او نمی گذارم و اگر خودت می گیری پرداخت می کنم.

بر همین اساس باهنر به رئیس وقت دیوان محاسبات می گوید اشکالی ندارد، کمک «جابر. الف» را خودت بگیر و من رسیدش را می دهم که به همین ترتیب عمل شده و رئیس وقت دیوان، رسید کمک های «جابر. الف» را از باهنر می گیرد.

از مبالغ کمک هایی که «جابر. الف» برای انتخابات مجلس هشتم پرداخته بود، به جز تعداد معدودی، همه نامزدهای اصولگرا استفاده کرده اند که برای مثال یکی از چهره های برجسته مجلس هشتم و نهم، از محل همین کمک، برای تبلیغات انتخاباتی خود در یکی از استان های همجوار تهران، چک ۶۰ میلیون تومانی دریافت می کند و البته آن را ناکافی دانسته و کمک بیشتری را طلب می کند که به دلیل محدودیت منابع، مورد موافقت قرار نمی گیرد.

این گونه کمک ها به ستادهای انتخاباتی، امری کاملاً مرسوم و رایج است علاوه بر آن «جابر. الف» در آن مقطع فرد مورد اعتمادی به نظر می رسیده است تا جایی که………>>

توجه: ما که رابطه ای بین تهمت های اخیر به دولت و آقای باهنر و اختلاس بیمه پیدا نکردیم از دوستان خواهش داریم در چند خط و به صورت ساده فهم ما را شیر فهم کنند. (کامل مطلب در روزنامه امروز ایران را بخوانید و پیدا کنید رابطه دولت، باهنر و اختلاس در بیه ایران را)


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.