گزارش مکتوب …استفاده از انرژیهای نو در تحقق تولید ملی

بیرجند / واحد مرکزی خبر/ اقتصادی

گزارش مکتوب …استفاده از انرژیهای نو در تحقق تولید ملی
استفاده از انرژی های تجدید پذیر و به خدمت گرفتن آن برای مصارف انسانی ، چشم اندازی است که می توان در سال تولید ملی به آن نگاه ویژه ای داشت .
باد از جمله انرژیهای تجدید پذیراست که تبدیل آن به انرژی مکانیکی بخشی از تولید برق جهان را به خود اختصاص داه است و علاوه بر تجدید پذیری ، پاک بودن آن نسبت به سوختهای مورد استفاده در نیروگاههای فسیلی و گازی تولید برق نیز مزیت دیگری است که کارشناسان جهانی را در استفاده هر چه بیشتر از این انرژی طبیعی به تولید فناوری مجاب می کند .
از جمله شرایطی که برای احداث توربینها و نیروگاههای بادی در هر منطقه مورد نیاز است ، بادخیز بودن این منطقه و داشتن بادهای با سرعت مناسب است ، که خراسان جنوبی از جمله استانهای شرق کشور است که در بیشتر ایام سال ، با پدیده وزش بادهای با سرعت ۵ تا ۱۰ متر بر ثانیه و بیشتر از آن روبروست .
بر اساس گزارش کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی ، شهرستان بیرجند در ۲۳۶ روز از سال ، قاین ۱۹۴ روز ، نهبندان ۲۴۲ روز ، بشرویه ۸۸ روز ، فردوس ۲۱۲ روز و منطقه خور این استان ۲۴۵ روز از سال با وزش بادهای شدید با سرعت بیش از ۵ متر بر ثانیه روبروست .
این کارشناس می گوید : شهرستان بیرجند ۲۱ روز در سال با بادهای شدید با سرعت بیش از ۱۰ متر بر ثانیه روبروست که این آمار در شهرستان قاین ۱۳ روز ، نهبندان ۴۲ روز ، بشرویه ۳ ، فردوس ۵ و منطقه خور ۷۰ روز در سال است .
بر اساس گفته کارشناس هواشناسی مهمترین پدیده بادی استان خراسان جنوبی مربوطه به بازه زمانی ۲۰ اردیبهشت تا اواخر مهرماه است که تحت تأثیر بادهای ۱۲۰ روزه استان سیستان و بلوچستان با سرعت زیاد ، قرار می گیرد .
با وجود محسوس بودن انرژی باد در خراسان جنوبی ، هیچ تأسیساتی برای مهار این انرژی و استفاده از آن در صنعت برق وجود ندارد و شاید علت این امر توجه ناکافی صنعت تولید برق کشور به این انرژی تجدید پذیر است .
با وجود اینکه ایرانیان اولین کسانی بودند که در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ، توانستند از انرژی باد در آسیابهای بادی بهره بگیرند اما امروزه کشورهای آمریکا ، آلمان ، اسپانیا ، چین و هند ۵ کشور اول دنیا در استفاده از انرژی باد هستند و متأسفانه ایران در مکان ۳۵ این رده بندی دنیاست .
در عصر حاضر توان بادی در دنیا ، ظرفیت تولید سالانه ۴۳۰ تراوات ساعت انرژی الکتریکی را دارد که این میزان ۵/۲ درصد مصرف برق دنیاست و انتظار می رود این سهم تا سال ۲۰۲۲ به ۳۵/۳ درصد و تا سال ۲۰۱۸ به ۸ درصد برسد که صنعت برق ایران نیز باید در بهره گیری تمام استانهای کشور از این انرژی در سال تولید ملی همگام با دنیا و فناوری روز حرکت کند .
یک برآورد کلی اینگونه می گوید که ۷۲ تراوات (TW ( انرژی باد بر روی زمین وجود دارد که پتانسیل تبدیل به انرژی الکتریکی را دارد و این مقدار قابل ترقی نیز هست.
فراوانی ، رایگان بودن ، تجدید پذیری و پاک بودن انرژی باد ، انتشار نکردن گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن ، دی اکسید گوگرد ، جیوه و ذرات معلق ، احتیاج نداشتن به سوخت و آب بر خلاف نیروگاههای فسیلی ، عدم نیاز به زمین زیاد برای نصب و ایجاد اشتغال بیشتر ( اشتغال ۱۵ تا ۱۹ نفر برای نصب یک مگاوات برق بادی در اروپا ، که این رقم می تواند در کشورهای درحال توسعه بیش از این باشد ) از جمله مزایایی است که نصب توربینها و نیروگاههای بادی را در هر منطقه بادخیز معنی دار می کند و باید به جایگزینی آن در بخشی از شبکه تولید برق به طور جدی اندیشید .
حتی به گفته کارشناسان ، آلودگیهایی که در اثر انتقال مصالح مورد نیاز برای احداث توربینها و نیروگاههای بادی با استفاده از کامیونها و تریلرها ایجاد می شود پس از ۹ ماه کارکردن نیروگاه بادی جبران می شود .
هر توربین بادی عمرمفید ۱۰ تا ۱۵ ساله ای را در تمام دنیا دارد .
در حال حاضر برق شبکه توزیع خراسان جنوبی در ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی قاین با ظرفیت تولید ۶۳۶ مگاوات و نیروگاه گازی این شهرستان با ظرفیت تولید ۷۵ مگاوات تولید می شود .
به گفته ضامن ، مدیر عامل شرکت توزیع برق استان ، مصرف برق خراسان جنوبی در پیک بار ۲۵۰ مگاوات است که با توجه به ظرفیت ۷۱۱ مگاواتی تولید برق در این استان ، مابه التفاوت آن به استانهای سیستان و بلوچستان ، یزد و خراسان رضوی صادر می شود .
ضامن می گوید : در خراسان جنوبی ۲۴۰ هزار بهره بردار برق وجود دارد که ۲۴% برق مصرفی استان در بخش خانگی ، ۲۰درصد در صنعت ، ۴۲درصد در بخش کشاورزی ، ۱۰درصد در بخش تجاری و ۴درصد نیز در روشنایی معابر استفاده می شود و برای توسعه ، تجهیز و نگهداری شبکه های توزیع برق استان در سال ۹۰ نزدیک به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارائی هزینه شده است که پیش بینی می شود این هزینه در سال ۹۱ به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یابد .
اما بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، متوسط هزینه کل تولید برق از سوختهای فسیلی حدود ۲۴۷ ریال در هر کیلووات ساعت است که در مقایسه با هزینه های تولید برق از نیروگاههای بادی ، هسته ای و برق آبی ، بیشتر است و چنانچه دولت در بازار مداخله ، و هزینه های اجتماعی انتشار آلاینده های زیست محیطی نیروگاههای فسیلی را اخذ کند ، آنگاه بهره گیری از انرژی های بادی و دیگر انرژیهای تجدید پذیر ، اقتصادی خواهد شد .
بطوریکه بر اساس گزارش همین مرکز ، بیشترین میزان انتشار کربن توسط نیروگاههای گازی با ۱/۲۳۳ گرم گازکربنیک در هر کیلووات ساعت و پس از آن نیروگاههای دیزلی با ۱/۲۱۴ گرم در هر کیلووات ساعت است در حالیکه بالاترین سهم تولید برق به نیروگاههای بخاری تعلق دارد و نیروگاههای گازی فقط ۲۱ درصد تولید را در اختیار دارند .
و حال اینکه هزینه تولید برق از انرژی باد در دو دهه گذشته به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است .
برق تولید شده توسط انرژی باد در سال ۱۹۷۵ ، ۳۰ سنت ( بر اساس هر دلار ۸۰۰ تومان ) برای هر کیلووات ساعت بوده اما اکنون به کمتر از ۵ سنت رسیده است .
و اما در توجیه اقتصادی نصب توربینها و نیروگاههای بادی در هر منطقه باید گفت که علاوه بر کم هزینه بودن انرژی باد نسبت به سوختهای فسیلی ، بهره برداری از اولین توربین بادی ساخت داخل به دست مهندسان و کارشناسان استان اصفهان در فروردین ۹۱ ، توجیه اقتصادی استفاده از توربینهای بادی را در کشور و استان بادخیز خراسان جنوبی دوبرابر می کند .
از طرفی دیگر انرژی خورشید درخراسان جنوبی از جمله انرژی های تجدید پذیری است که می توان از آن به همراه انرژی باد ، برای تولید الکتریسیته استفاده کرد و از آنجائیکه اولین نیروگاه هیبریدی ( بادی-خورشیدی ) با قابلیت تولید ۵۰ کیلو وات انرژی الکتریکی در روز توسط محققان جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی راه اندازی شده و در منطقه پایانه های نفتی جزیره خارک مورد استفاده قرار گرفته است پس می توان با استفاده از تکنولوژیها و ساخته ها بومی کشور ، برای بهره گیری از انرژیهای باد و خورشید در خراسان جنوبی برای تولید برق بهره برد .
بدون شک ساخت توربینهای بادی و بادی – خورشیدی در داخل کشور ، هزینه های استفاده از انرژی باد را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد که باید از این قابلیت داخلی بیشترین بهره را گرفت .
به گفته محققان جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی در نیروگاه هیبریدی حداکثر باد برای تولید انرژی ، ۲۰ ( بیست ) متر بر ثانیه و حداقل آن یک متر بر ثانیه است که وزش بادهای با سرعت ۵ تا ۱۰ متر بر ثانیه در استان خراسان جنوبی ، استفاده از این نیروگاه بادی – خورشیدی را نیز توجیه پذیر می کند .
همچنین بر اساس گفته های کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی ، جمع متوسط ساعت آفتابی این استان در سال ، (۳۲۲۶) سه هزار و ۲۲۶ ساعت ، با زاویه تابش نزدیک به عمود است که اهمیت استفاده از انرژی خورشید را دو چندان می کند .
به گفته حسین زاده ، رئیس پژوهش و فناوری شرکت پایانه های نفتی جزیره خارک ، اجرای نیروگاه بادی – خورشیدی در روستاها و مناطق دور افتاده ای که دارای جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار هستند و به سیستم شبکه برق سراسری دسترسی ندارند ، امکان پذیر و مناسب است .
حال اینکه بر اساس گزارش دادگر ، معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی ، در این استان ۳۳۱ روستای فاقد برق وجود دارد که برای برق رسانی به آنها با نیروگاههای فسیلی ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و به علت دوری آنها از شبکه برق سراسری و کم جمعیت بودنشان ، برق رسانی به آنها با استفاده از شبکه برق سراسری توجیه اقتصادی ندارد .
و اینجاست که استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر ، پاک و در دسترس باد و خورشید در برق رسانی به این روستاها اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند .
۰۰۰۲

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.