گزارش مکتوب… بهره برداری از ظرفیت های معدنی اردبیل بستری برای افزایش تولید ملیای افزایش تولید ملی

اردبیل/ واحد مرکزی خبر/ اقتصادی
گزارش مکتوب… بهره برداری از ظرفیت های معدنی اردبیل بستری برای افزایش تولید ملی

ویژگیهای زمین شناسی و ساختاری تنوع قابل توجهی در منابع معدنی استان اردبیل بوجود آورده است.
بر اساس مطالعات انجام شده از مجموع ۲۰ زون اولویت دار کشوری(زونهای کانی ساز) تعداد ۳ زون از استان اردبیل می گذرد که شامل زون طارم- زنجان، زون طالش و زون ارسباران است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از مهیا شدن فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری کره‌ای‌ها در زمینه استخراج معادن در استان اردبیل خبرداد و گفت: کره جنوبی در این بین جایگاه ویژه و ممتازی دارد و با توجه به سیاست جذب و جلب مشارکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی بهتر است رایزنی‌ها و نشست‌های مشترک در حوزه همکاری در استخراج معادن انجام شود.
عظمایی در نشست با جمعی از سرمایه‌گذاران ایرانی و کره‌ای در اردبیل ذخیره معدنی استان اردبیل را متنوع و در حد قابل قبول برای سرمایه‌گذاری‌های کلان خواند و گفت: اردبیل از معادن بکر و قابل اتکایی برخوردار است که تنها با سرمایه‌گذاری‌های اولیه و زیر‌ساختی می‌توان از آن بهره‌برداری‌های شایسته و درستی انجام داد.
عظمایی گفت: از ۵۳ معدن فعال در استان اردبیل ۲۶ معدن دارای پروانه بهره برداری هستند که در سال گذشته با ۵۰ درصد افزایش درمقایسه با سال ۸۹ حدود ۷۶۲ میلیون تن مواد معدنی از آنان استخراج شد .
وی با بیان اینکه برای هر معدنی که پارسال پروانه بهره برداری گرفته اند ۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری اولیه شده است افزود: در ۵۳ معدن فعال استان اردبیل بیش از هزار نفر مشغول به کار هستند.
آقازاده رئیس اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان با اشاره به تقسیم بندی ذخایر معدنی استان در سه گروه مصالح ساختمانی- کانی های صنعتی و مواد فلزی، مهمترین مواد معدنی مورد بهره برداری را سنگهای تزئینی و سنگهای ساختمانی بر شمرد و با اشاره به اینکه استان اردبیل در زمینه مواد معدنی گروه یک( مصالح ساختمانی ) جزو استان های ممتاز به لحاظ کیفیت است ، گفت : سنگ آهن ، باریتین ، پرلیت ، خاک رس ، کائولینیت ، خاک صنعتی ، شیل ، کلسیت ، واریزه کوهی ، شن و ماسه کوهی ، عقیق ، سیلیس ، آهک ، گچ ، پوزولان ، تراورتن ، مرمریت ، پوکه معدنی و سنگ لاشه از مواد معدنی استخراج شده در استان اردبیل است .
وی گفت: بعضی از مواد معدنی مانند سنگ آهن ، آهک، شیل، سیلیس در داخل استان فرآوری می شود وتعداد دیگری از مواد معدنی مانند تراورتن، مرمریت، سنگ لاشه ، پرلیت ، کائولن و پوکه معدنی به سایر استانهای کشور و مقادیر مانند پرلیت، تراورتن و مرمریت به خارج از کشور از جمله کشورهای آسیای میانه و قفقاز صادر می شود.
رئیس اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان جهت‌گیری، توزیع عادلانه ثروت و توازن در واگذاری مجوزهای بخش صنعت و معدن را در دولت دهم یادآور شد و افزود: در قالب طرح آمایش صنعتی بدون محدودیت به سرمایه‌گذاران بخش صنعت و معدن در مناطق محروم و شهرستان‌های استان اردبیل مجوز لازم صادر می‌شود.
فتح آقا محمداوغلی فرماندار مشگین شهر نیز با ابراز نارضایتی از اینکه تاکنون از قابلیت های معدنی این شهرستان به حد مطلوب استفاده نشده خواستار تسریع در اجرای طرح پتانسیل یابی معادن فلزی این شهرستان شد.
سعیدعبدالحسینی دانش،‌ کارشناس و ناظر معدن ، نبود صنایع وابسته را از دلایل توسعه نیافتگی صنعت معدن در این استان دانست و افزود: مثلاً کائولن استخراجی معدن اردبیل جهت استفاده در صنعت سرامیک سازی به اصفهان حمل می شود که در این میان مقوله انتقال هزینه مضاعفی را به بهره بهردار تحمیل می کند بنابراین ، بهره برداران منطقه علاقه ای به استخراج معادن وابسته به صنایع تبدیلی نشان نمی دهند.
این دانش آموخته رشته معدن با اشاره به قدمت معدنکاری در استان اردبیل و کشف آثار شدادی یعنی آثار بهره برداری معادن در دوران باستان از منطقه هشتجین خلخال معتقد است: کشف آثار کوره ذوب فلزات در جوار آثار شدادی، نشان از رونق صنعت معدن در دوران باستان داشته اما متأسفانه هم اکنون به علت نبود سرمایه گذار قوی این مناطق غنی بدون استفاده اقتصادی رها شده است.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خلخال با اشاره به اینکه بخشی از معادن غنی کشور در این شهرستان واقع شده است. گفت: این مواهب طبیعی می‌تواند عامل مهمی برای ایجاد اشتغال پایدار باشد که همت مسئولان مکمل این نیاز اصلی شهرستان خلخال است.
بقیه‌اله بابایی با یادآوری اینکه شهرستان خلخال از نظر تولید خاک‌های صنعتی در استان اردبیل سرآمد است افزود: در ۲زون مطالعاتی شهرهای خلخال، کوثر، هشتجین و شاهرود و همچنین منطقه خورش‌رستم در محور قزل‌اوزن ظرفیت‌های اولیه معدنی این مناطق برآورد شده است تا بتوان از این ذخایر و به نفع شهرستان در توسعه و رونق بخش صنعت و معدن استفاده کرد.
ذبیح الله عبداللهی فرماندار خلخال نیز عمده ترین دلیل ضعف سرمایه گذاری در بخش معادن غنی خلخال را عدم اطلاع رسانی سازمان صنایع و معادن استان به مسوولان و مردم منطقه از وضعیت و ظرفیت های معادن موجود می داند.
مملوکی کارشناس اداره امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز علت عقب‌ماندگی و بلااستفاده ماندن بخش معدن استان اردبیل را محدودیت نیروها و کم رغبتی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش می داند و با بیان اینکه ظرفیت معادن استان به حدی است که می‌توان از آن برای صادرات به کشورهای منطقه نیز استفاده کرد معتقد است: اکتشاف و استخراج معدن کار سختی است و داوطلبانه انجام نمی‌شود و اگر بخش دولتی وارد کار نشود بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این بخش پیدا نمی‌کند.
سرمایه گذاری در معدن عاملی موثر درگردش اقتصادی منطقه است ؛ اما برغم وجود زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در این راستا بخش معدن استان هنوز از نداشتن اعتبارات کافی رنج می برد.
۰۰۰۲

IRIBNews RSS EconomicNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.