گزارش نخستین نشست خبری دکتر روحانی در قامت رئیس جمهور

ایران > دولت– ممتازنیوز:
رییس‌جمهور اظهار کرد: دولت یازدهم بعد از امید به حق هیچ سرمایه‌ای بالاتر از مردم ندارد و امید این دولت به حمایت از مردم و همکاری مستمر مردم بزرگوار و فهیم ایران است.

به گزارش ایسنا، حجت‌السلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در نخستین نشست خبری خود به عنوان رییس‌جمهور در ابتدا با تشکر از خبرنگاران داخلی و خارجی در انعکاس خبرها مربوط به انتخابات و تحولات رخ داده در جامعه و همچنین امید و اعتمادی که به وجود آمده است،‌ گفت:‌ از تمام رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی که تلاش ویژه‌ای در این زمینه داشتند، به ویژه در دو روز تاریخی تنفیذ و تحلیف تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی همچنین در ادامه با تبریک عید سعید فطر و همچنین ۱۷ مرداد روز خبرنگار، به انتخابات خرداد ۹۲ اشاره کرد و افزود: این انتخابات از لحاظ داخلی نشانگر فرآیند تثبیت شده دموکراسی و تعمیق پویایی سیاسی در ایران بوده و از لحاظ خارجی نیز بیانگر رویکرد اعتدال و عقلانیت مردم ایران است و پیام روشنی برای همه جهانیان در این ارتباط داشته است و این‌که عزم ملت ایران تعامل غیرتمندانه با جهان و پیگیری مصالح و منافع کشور است.

رییس‌جمهور ادامه داد: هدف اینجانب در نخستین روزهای آغاز مسئولیت جهت دعوت از اصحاب رسانه وفا به عهدی بود که در دوران انتخاباتی و پس از آن به مردم دادم، مبنی بر این‌که دولت آینده دولت پاسخگوست و با شفافیت عمل خواهد کرد.

روحانی با بیان این‌که بر اساس وعده‌ام به صورت نوبه‌ای و مستمر با مردم گفت‌وگو خواهم کرد و از پیشرفت‌ها، عملکردها، موفقیت‌ها و حتی کاستی‌ها و نقص‌ها سخن خواهم گفت و از مردم عزیز در راستای رفع آنها کمک و حمایت خواهم گرفت، گفت: این دولت بعد از امید به حق هیچ سرمایه‌ای بالاتر از مردم ندارد و امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگ و فهیم ایران است. دولت بدون حمایت مردم هیچگاه نمی‌تواند به اهداف بلند خود دست پیدا کند.

وی به نقش رسانه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند رابطه بسیار خوبی بین دولت و مردم را برقرار کنند و نظرات دولت را به مردم و مردم را به دولت منعکس کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه “بعد از پیروزی در ملت انتخابات ۲۴ خردادماه دو وظیفه اساسی بر دوش من قرار گرفت”، گفت: وظیفه نخست، تهیه خط مشی و برنامه کلی دولت تدبیر و امید بوده است و به همین سبب کمیته‌ها و کارگروه‌هایی را برای بررسی شرایط کشور، شرایط منطقه و جهان در حدی که به مسائل داخلی مربوط بود تعیین کردم که در نهایت منجر به تدوین برنامه دولت شد؛ همان برنامه‌ای که در روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم.

روحانی در ادامه نشست خبری خود افزود: وظیفه دوم من تعیین تیم‌های اجرایی برای شناسایی و معرفی اشخاص ذی‌صلاح برای عضویت در کابینه دولت بود. برای این کار تمام اشخاص شناخته شده را که می‌توانستند در کابینه قرار بگیرند، با کمک صاحبنظران، نمایندگان مجلس، متخصصان، انجمن‌ها و دانشگاه‌ها و تمام نظراتی را که از طریق ایمیل، فکس، نامه یا پیام‌های مختلف به این کمیته می‌رسید مورد بررسی قرار می‌دادند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: اشخاص مختلف به این کمیته‌ها دعوت و با آنها گفت‌وگو می‌شد. پنج کمیته سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی با مشارکت ۵۰۰ نفر از نخبگان و صاحبنظران و با صرف بیش از شش هزار ساعت، نتایج بررسی اشخاص را در اختیار من قرار دادند و در این مسیر کمیته‌ها جلسات مشترکی نیز تشکیل دادند.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه “مبنای ما شایستگی اخلاقی و انقلابی، تجربه، تخصص و دانش لازم برای پذیرفتن مسئولیت و همچنین توان کار گروهی و هماهنگی داخل‌بخشی و میان‌بخشی در دولت بود”، اظهار کرد: به همین سبب ترکیب کابینه، مجموعه‌ای است که می‌تواند برای تحقق برنامه دولت به صورت هماهنگ عمل کند. البته مجلس شورای اسلامی دارای اختیارات قانونی برای بررسی و رای اعتماد است. مبنای ما برای همکاری با مجلس و در کل با قوای سه‌گانه است.

روحانی همچنین گفت: خوشحالم که اعلام می‌کنم برای نخستین‌بار در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نشاط و امیدی که در داخل کشور در سایه حضور حماسه‌آفرینی در انتخابات به وجود آمد، تعاملی سازنده با جهان و منطقه آغاز شد. در مراسم تحلیف ۵۵ هیات بلندپایه از منطقه و جهان که شامل روسای جمهور، نخست‌وزیران، روسای مجلس، وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه می‌شد، شرکت کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ضروری‌تر آنکه من با بسیاری از سران و مقامات کشورها که در این روزها ملاقات کردم، می‌شنیدم مطرح می‌شد که انتخابات ایران شور و شعفی در میان ملت‌ها ایجاد کرده است و این برای من بسیار حائز اهمیت و جالب بود. مسئولان کشورهای منطقه می‌گفتند در ۲۴ خرداد در منطقه امید صلح و آشتی و ثبات آغاز شده و این نشانگر عظمت ملت ایران و تاثیر نظام پربرکت ایران و جایگاه ایران در منطقه و جهان است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه “تاکید اساسی ما بر قانونگرایی و اخلاق‌مداری خواهد بود”، گفت: اخلاق و قانون، پایه‌های اساسی خط اعتدال خواهد بود. خوشبختانه از همین روزهای نخستیه فضای مناسب کسب و کار در سایه ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور به وجود آمده و این نخستین حرکت به سمت ثبات و آرامش در کشور است.

روحانی در ادامه با بیان اینکه انتخابات ایران نشان داد که چه سرمایه عظیم اجتماعی، عاطفی و ارتباطی در این کشور وجود دارد، گفت: ملت ما این سرمایه اجتماعی را در انتخابات اخیر به نمایش گذاشت.

رییس‌جمهور با سپاسگذاری از مقام معظم رهبری به خاطر تاثیر بیاناتشان در ایجاد حماسه سیاسی اظهار کرد: از مقام معظم رهبری سپاسگذاری می‌کنم، برای دعوت معظم‌له در روز تنفیذ از همگان برای کمک به دولت و همچنین نکته ضروریی که بیان فرمودند که برخورد با جامعه جهانی برخوردی حکمت آمیز و از موضع منطق خواهد بود.

وی تاکید کرد: همواره هدایت و رهنمود‌های رهبری سرمایه‌ای بزرگ برای مردم و دولت خواهد بود و از این که در مقام رییس جمهوری اسلامی ایران در نخستین کنفرانس مطبوعاتی باحضور اصحاب رسانه شرکت می‌کنم، بسیار خرسندم.

رییس‌جمهور در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی بر این‌که نخستویت دولت درعرصه اقتصاد چیست و آیا پرداخت مستقیم یارانه‌ها به شیوه فعلی ادامه می‌یابد؟ توضیح داد: مسلما موضوعات اقتصادی جزو نخستویت‌های دولت خواهد بود و به سبب مشکلات مردم و خواست مردم تیم اقتصادی هماهنگی تعیین شده است.

روحانی تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت قبل از آن که معرفی شود در کارگروه‌ها فعال بوده است و در آخرین دوره بررسی اقتصادی با حضور من مسائل ضروری اقتصادی بررسی شده است و برنامه چهار سال آینده به طور کلی در کارگروه‌ها تدوین شده است که این برنامه‌ها در قالب بودجه‌ها یکساله متبلور می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که دولت در نخستین دستور جلسه خود یعنی فردا موضوع یارانه‌ را در دستور کار قرار خواهد داد، افزود: یارانه به همان مقدار که تااکنون پرداخت شده است، ادامه می‌یابد و باتوجه به شرایط اقتصادی اقدامات مقتضی دیگر انجام می‌شود.

حسن روحانی در پاسخ به سوال شبکه المیادین لبنان مبنی بر این‌که برنامه دولت یازدهم در راستای بهبود رابطه هرچه بیشتر با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عرب منطقه چیست؟ گفت: دولت آینده نسبت به روابط با همسایگان خود و همچنین کشورهای همسایه نخستویت قایل است. توسعه روابط با همسایگان جزو دستور کار دولت فعلی خواهد بود و تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌هایی که منطقه با آن روبه‌روست با کمک کشورهای دوست در این منطقه جزو برنامه‌ها و نخستویت‌هاست.

وی با اشاره به ملاقات‌هایی که در چند روز اخیر با بعضی از مقامات منطقه انجام داده است، گفت: در ملاقات‌هایی که با بعضی از مسوولان کشورهای منطقه داشتیم، یکی از مواردی که مورد تاکید کشورهای منطقه بود، حضور فعال‌تر ایران برای ایجاد ثبات هرچه بیشتر در منطقه و در نهایت توسعه در منطقه بود که ان شالله دولت این مسیر را دنبال می‌کند.

روحانی در پاسخ به سوالاتی که دربارهٔ فضای دانشگاه‌ها مطرح شد، گفت: همانگونه که وعده داده بودم، تدوین حقوق شهروندی جزو وعده‌های این دولت است و این کار با آغاز کار دولت در بخش‌های مربوطه آغاز و آغاز می‌شود، البته مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی فصل ۳ قانون اساسی که در ارتباط با حقوق ملت است، می‌باشد.

وی افزود: قانون اساسی ما قانون مترقی و پویایی است و می‌تواند به خوبی حقوق شهروندی را تامین کند، به شرط این‌که در کنار اصول قانون اساسی در این ارتباط، قانون موضوعی مورد نیاز نیز تامین شود و دولت این کار را می‌کند و اگر اصولی از قانون اساسی در زمینه حقوق شهروندی معطل مانده باشد، اجرایی و عملیاتی می‌کند.

روحانی در مورد فضای دانشگاه‌ها و اهمیت وجود نشاط در آن نیز گفت: فضای دانشگاه باید فضایی بازتر، با احساس امنیت بیشتر و با آزادی بیشتر برای اظهارنظر باشد. در دانشگاه باید فضایی با نشاط توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ‌تر و در کنار آن فضای سیاسی مورد لزوم جامعه و کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: در این چارچوب با بخش فرهنگی دولت، منظورم کاندیداهایی است که در این بخش معرفی شده‌اند، صحبت شده با فردی که به عنوان وزیر آینده علوم در نظر گرفته شده، به صورت مفصل صحبت شده و امیدوارم با کمک همگان و همه فعالان دانشجویی ما بتوانیم در دانشگاه فضای بهتری برای تضارب آرا و گفت‌وگو ، بحث و بررسی و انتقاد سازنده ایجاد کنیم.

این گزارش در حال تکمیل شدن است …


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.