گزارش نیویورک‌تایمز دربارهٔ بازرسی هواپیماهای ایرانی در عراق

۱۳م آذر ،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز در گزارشی با طرح ادعاهایی دربارهٔ تلاش ایران برای ارسال سلاح به سوریه از طریق عراق، به نقل از مقامات عراقی این ادعاها را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که تلاش آمریکا برای بازرسی هواپیماهای ایرانی به مقصد سوریه که از حریم هوایی عراق می‌گذرند به سبب اکراه عراق به بازرسی با مشکل روبه‌رو شده و ناموفق بوده است.

مقامات عراقی تاکید می‌کنند که با انتقال سلاح از طریق حریم هوایی عراق مخالفند و به آن چه ایران اعلام کرده مبنی بر این که صرفا کمک‌های بشر دوستانه را منتقل می‌کند،‌ اشاره می‌کنند و اتهامات آمریکا را بی‌اساس می‌خوانند.

علی‌الموسوی، سخنگوی نوری کمال المالکی، نخست وزیر عراق دربارهٔ نگرانی‌های آمریکا گفت: ما قادر نخواهیم بود آن‌ها را متقاعد کنیم حتی اگر همه هواپیماها را بازرسی کنیم‌، زیرا آن‌ها دربارهٔ این اوضاع پیش داوری می‌کنند.

او افزود: سیاست ما این است که اجازه انتقال سلاح به سوریه را نخواهیم داد.

با وجودی که در بازرسی انجام شده از دو هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه در قلمرو عراق هیچ چیز غیرقانونی کشف نشده است در این گزارش به نقل از ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا ادعا می‌شود که میان مقامات ایرانی و عراقی دربارهٔ بازرسی‌های انجام شده تبانی شده است و در این رابطه به نگرانی آمریکا دربارهٔ تبانی‌ هادی‌الامیری، وزیر حمل و نقل عراق با ایران اشاره می‌شود.

اما امیری گفت: این نادرست است. ما کشوری مستقل هستیم و موضع‌مان روشن است. هر هواپیمایی را که بخواهیم، هر وقت که دل‌مان بخواهد بازرسی می‌کنیم. از کسی دستور نمی‌گیریم.

تصور نبور، رییس هواپیمایی غیرنظامی عراق گفت که هیچ نشانه‌ای از این که مقامات عراقی به ایرانی‌ها خبر داده باشند،‌ وجود ندارد.

وی افزود: ما دستوراتی برای بازرسی از هر هواپیمایی که احساس کنیم مشکوک است داریم اما به سبب بهای سوخت هواپیماهایی که بازرسی کرده‌ایم فقط دو هواپیمای ایرانی بود.

نبور گفت: ما نمی‌توانیم هر هواپیمایی را بازرسی کنیم زیرا هواپیماهای بسیاری به سوریه می‌روند.

او ادامه داد: این کار پول هنگفتی را به هدر می‌دهد. هر هواپیمایی که بنشانیم باید آن را مجددا سوخت‌گیری کنیم.

این گزارش به نقل از ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی است که در ماه اکتبر یک هواپیمای ایرانی درخواست عراق برای فرود را نادیده گرفته و ادعا می‌کند که سبب آن مطلع نبودن ایران از قصد عراق برای بازرسی محموله بوده است.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.