گزارش های شورای حکام سپتامبر ۲۰۱۲-۱/ نشست توجیهی ناکارتس برگزار شد/ صهیونیست ها در پی تصویب یک قطعنامه جدید علیه ایران

برخی دیپلمات های غربی در آستانه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از تلاش کشورهای اروپایی برای تصویب یک قطعنامه علیه ایران در این اجلاس خبر می دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سایمون استوردی در گزارشی برای خبرگزاری فرانسه از وین در ۱۸ شهریور (۸ سپتامبر ۲۰۱۲) از قول دو دیپلمات غربی خبر داد که تلاش ها در این زمینه آغاز شده است.

یکی از این دیپلمات ها به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ایران هر کاری انجام داده است جز پای بندی به تعهداتش. شورای حکام باید بسیار شفاف و یکپارچه به مسئله هسته ای ایران بپردازد. ما به طور قطع معتقدیم که صدور یک قطعنامه لازم است. فشارها بر ایران تشدید شده است و ما امیدواریم که آنها این مسئله را درک کنند».

دیپلمات دوم نیز گفته است: «امیدوارم شورای حکام آژانس با اتخاذ پاسخی بر اساس اجماع  همچنین بتواند به متقاعد شدن اسرائیل در خصوص کارآمدی پیگیری راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران کمک کند. امید آن می رود این اقدام ( اتخاذ پاسخی بر اساس اجماع در شورای حکام در قبال مسئله هسته ای ایران) این پیام را به جهان – از جمله کشورهایی که تمایل بیشتری به جنگ افروزی بر ضد ایران دارند- ارسال کند که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش برای تشدید فشار دیپلماتیک بر ایران همچنان هم رای و متحد است».

این در حالی است که پرونده ایران اکنون در شورای امنیت قرار دارد و صدور قطعنامه از جانب شورای حکام عملا واجد هیچ ارزش اجرایی نخواهد بود.

علاوه بر این بسیار بعید است که تا قبل از انتخابات نوامبر امریکایی ها علاقه ای به تشدید تنش با ایران داشته باشند؛ چیزی که قطعا با صدور یک قطعنامه جدید رخ خواهد داد.

در کنار این موارد، تقریبا شکی نیست که روسیه وچین با اقدامی از این دست موافقت نمی کنند.

سرگی ریابکوف، نماینده روسیه در مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران روز پنج شنبه ۱۶ شهریور گفته بود که روسیه عقیده دارد هیچ انحرافی به سمت مقاصد نظامی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

اگر در نشست شورای حکام که از روز دوشنبه آینده (۲۰ شهریور/ ۱۰ سپتامبر) آغاز می شود قطعنامه ای علیه ایران صادر شود، دوازدهمین قطعنامه آژانس علیه ایران خواهد بود.

هرمن ناکارتس معاون امور پادمان آژانس هم روز چهارشنبه در نشست توجیهی اعضای آژانس درباره گزارش اخیر راجع به ایران، نکته جدیدی مطرح نکرده است. این نشست چهارشنبه گذشته (۱۵ شهریور) برگزار شده است.

یک دیپلمات مطلع در تهران به «ایران هسته ای» گفت که احتمال صدور یک قطعنامه بر مبنای گزارش اخیر آژانس را جدی نمی داند.

وی تاکید کرد: «دوباره سرو کله اسراییلی ها پیدا شده است. گزارش آژانس را آنها نوشتند حالا دنبال صدور یک قطعنامه بر مبنای آن هستند تا دروغ هایشان را موجه جلوه بدهند؛ اما موفق نخواهند شد. هم سندهای اسراییل بی اعتبار شده و هم تهدیدها آن».


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.