گزارش گاردین از عقب نشینی رژیم صهیونیستی در موضوع ایران

گزارش گاردین از عقب نشینی رژیم صهیونیستی در موضوع ایران

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران از گاردین – ایهود باراک در یک اظهار نظر عمومی مطالبی عنوان داشت که به گفته آشنایان با زبان پر راز و رمز صحبت مقامات رژیم صهیونیستی میتواند حکایت از عقب گرد و دوری جوئی آن رژیم از مبادرت به عمل یکجانبه تعبیر شود.  

بدنبال ملاقاتی با آدمیرال جیمز وینفیلد معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا ، یهود بارک اعلام داشت:

اسرائیل و امریکا با چالش مشترکی روبرو هستند اما عقربه زمان برای هریک شتاب متفاوتی دارد. ما درعین حال اختلاف های خودمان را داریم. اسرائیل حق حاکمیتی خود را برای عمل مستقلانه محفوظ می دارد ، و ایالات متحده این را درک می کند.

بهر حال ، تردیدی نیست که امریکا آماده است در هر سطحی که لازم آید با این چالش روبرو شود.

این تنها اسرائیل است که در مورد آینده و امنیتش تصمیم می گیرد.

اما بهرحال ، امریکا مهمترین هم پیمان ماست. همکاری اطلاعاتی و حمایت نظامی عمیقی وجود دارد و از وضعیت استثنائی برخوردار می باشد. من مطمئنم این رابطه هر سناریوئی هم در آینده اتفاق بیفتد همینطور باقی خواهد ماند.

یک تعبیر و تفسیر از این صحبت آنست که باراک می گوید: اسرائیل از حق خود برای “عمل به تنهائی” دست بر نمی دارد ، اما او این حق را در دو سه ماهه آینده اعمال نخواهد کرد.

عبارت کلیدی در این اعلامیه اشاره به این نکته است که  “امریکا مهمترین متحد ماست”. این نوعی پذیرش ضمنی این واقعیت است که اسرائیل نمی تواند دست به عملی بزند که مورد تائید امریکا نباشد ، واین عدم تائید امروز بوضوح روشن است.

گزارش دیگری در هاآرتز به اظهارات بیشتری از سوی ایهود باراک اشاره دارد. او می گوید ” اسرائیل حق خود را برای اتخاذ تصمیم حاکمیتی محفوظ می دارد و امریکا به آن احترام می گذارد. اما بهرحال انسان نمی تواند تدارکات مقدماتی فراوانی را که از سوی امریکا برای مقابله با ایران در تمامی جبهه ها صورت گرفته نادیده بگیرد” معنای روشن این مطلب آنست که اسرائیل لازم می بیند به باورداشت مجددی نسبت به متحد سوپر پاور خود روی آورد.    

برخی ناظران در روزها و هفته های اخیر تغییر موضع فاحشی در مواضع باراک مشاهده کرده اند و احتمال به تعویق افتادن عمل یک جانبه را مطرح کرده اند. هاآرتز روز جمعه در مقاله ای می نویسد”حرف اینست که وزیر دفاع ایهود باراک دیگر آنقدر که در اظهاراتش با رسانه ها ابراز میدارد شور و شوقی برای حمله ندارد.”

یک مقام عالیرتبه امریکا به یک سیاستمدار اسرائیلی گفته است امریکا اینک ایهود باراک را بعنوان کسی که قرار است روی-آتش-آب-سرد-بریزد می بیند نه کسی که قرار است آتش برافروزد.

کسانی که این روزها با او ملاقات داشته اند برداشت مشابهی دارند. یکی می گوید باراک دلایل خود برای عدم حمله را حال با همان اعتقاد و مهارتی ابراز می دارد که دو ماه پیش در مقابله با مخالفان و در حمایت از حمله بیان میداشت.

روزنامه های دست راستی در رژیم اشغالگر تعبیر وتفسیر متفاوتی از صحبت های باراک ارائه می دهند. به گفته این روزنامه ها اشارات باراک در این اظهارات اینست که “او معتقد است ایالات متحده به حمله اسرائیل علیه ایران خواهد پیوست”.

در حالیکه از اظهارات وزیر دفاع اسرائیل بعنوان “اشاره” نام برده شده که یک نامطمئنی را در خود نهفته دارد اما رویه غالب در اسرائیل اتخاذ یک رویه ملایمتر و معتدل تر است.  


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.