گسترش عملکرد مرکز مبادلات ارزی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت آخرین تصمیمات برای گسترش عملکرد مرکز مبادلات ارزی را اعلام کرد و گفت : برخی از این تصمیم ها حاصل کارگروه مشترک دولت و مجلس و برخی دیگر هم در کمیته عملیاتی مرکز گرفته شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) ، مهدی غضنفری گفت : مقرر شد ساعت کاری مرکز مبادلات ارزی هر روز از ساعت هشت صبح تا ۲۰ شب باشد و این مرکز پنجشنبه ها  نیز فعال خواهد بود.
وی افزود: همچنین مقرر شد سه بانک عامل جدید از بانک های خصوصی به جمع بانک های فعال در مرکز (ملت ، کشاورزی ) بپیوندند تا در پنجره واحد در قالب یک میز ، نمایندگان این بانک ها در این محل به ارایه خدمات بپردازند.
استقرار نماینده گمرک در مرکز مبادلات ارزی موضوع دیگری بود که غضنفری به آن اشاره کرد و گفت : مقرر شد میزی برای پاسخگویی یه پرسش های وارد کنندگان در خصوص اولویت های یک و۲ ( کالاهای استراتژیک و اساسی ) اختصاص یابد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : از این پس به تناسب استقرار سایر دستگاه ها و نمایندگان بانک های عامل فضای بیشتری به مرکز مبادلات ارزی اختصاص خواهد یافت.
غضنفری تصریح کرد : به منظور رقابتی کردن قیمت گذاری ارز مقرر شد ، قیمت هایی که هر روز ساعت ۸ صبح اعلام می شود ، به گونه ای باشد که در مقایسه با ارز بازار آزاد که صرافان هزینه های انتقال آن را بر عهده می گیرند ، برای وارد کنندگان توجیه پذیر باشد.
وی تاکید کرد :  از آنجا که در تخصیص ارز در بازار آزاد هزینه های انتقال ظاهرا بر عهده فروشنده یا صراف است ، قرار شد در قیمت گذاری ارز مبادله ای موضوع رقابتی بودن آن مد نظر قرار گیرد به گونه ای که به تدریج تعداد و حجم مبادلات ارزی در مرکز مبادلات ارزی رو به افزایش باشد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت توضیح داد: در واقع هدف اولیه این مرکز جذب تعداد بیشتری از متقاضیان ارز از بازار آزاد به سمت مرکز مبادلات است تا هم واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای تسریع یابد و هم بازار ارز به لحاظ اطلاعات و عملیات سروسامان گیرد.
غضنفری ادامه داد: یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی عملکرد مرکز مبادلات مقدار ارز فروخته شده و جابجایی شده در خلال هر روز برای واردات کالا است که امیدواریم هر روز بهتر از روزهای قبل باشد و خوشبختانه این شاخص در یکی دو روز آغاز به کار مرکز رو به بهبود بوده است.
وی همچنین از تلاش مستمر دستگاه های مستقر در مرکز مبادلات ارزی و حمایت ها و پشتیبانی نمایندگان مجلس ، تشکل های بخش خصوصی و رسانه ها و نیز استقبال فعالان اقتصادی تشکر و قدردانی کرد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: امیدواریم درجلسه ای با صادرکنندگان غیرنفتی کشور چگونگی عملکرد این مرکز اطلاع رسانی شود و در یک هم اندیشی مشترک راهکارهای عرضه ارز آنان را در این مرکز به بحث بگذاریم.
وی افزود : با توجه به حساسیت امر و رفع هر گونه اشکال و کاستی احتمالی کمیته عملیاتی آمادگی دریافت پیشنهادها و
نظر همه اقتصاددانان و فعالان اقتصادی را برای بهبود عملکرد مرکز دارد ، با توجه به دیدگاه های صاحبنظران حل مشکل ارز در بازار کشور راهکارهای متعددی ندارد و باید از شکل گیری مرکز مبادلات ارزی به عنوان یک راهکار اجرایی شده در  مراحل نخستین خود است پشتیبانی و آن را به سمت تکامل هدایت کنیم.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.